Кино с корона

Covid-19 ще струва милиарди долари на филмовата индустрия. Най-лъскавият кинофестивал бе отложен, у нас не видяхме „Бащата“, а премиерите на много летни блокбастери остават за догодина 

Виолета Цветкова
Кино с корона
"Бащата" на Кристина Грозева и Николай Вълчанов спечели голямата награда на фестивала в Карлови Вари миналата година
Не със златна, а с вирусна корона се „премени“ и световната киноиндустрия през последните седмици. Нямаше как стопирането на обичайния живот в повечето държави на планетата да не се отрази и на бизнеса, създаващ екранна магия.

Именно филмите продължават да са част от разтухата за зрителите в месеците на домашна изолация, но за хората, заети в тази сфера, периодът е истинско изпитание. Оказа се, че броят им само в САЩ надхвърля 200 000, а глобално в киноиндустрията са заети повече от 1 млн. човека. Според експертни прогнози последствията от извънредната ситуация ще се усещат години напред, при това не само от малките и независими компании, а и от гигантските холивудски концерни.

Първите удари дойдоха от осуетеното разпространение на нови филми. Още през февруари, след затварянето на 70 хил. киносалона на територията на първоизточника на Covid-19 Китай, холивудските кинокомпании започнаха да пресмятат щетите от нереализираните си прожекции в местното киноразпространение. Няколко седмици по-късно обаче стана ясно, че загубите няма да са само от китайския, а и от световния пазар. Застрашен е целият летен кинопоказ. И ако в предходните седмици фирмите говореха за отмяна или отлагане на разпространението на новите им заглавия, планирани за април и май, то след влошаване на ситуацията с коронавируса в САЩ и Европа те преминаха постепенно към преместване във времето и на най-чаканите от зрителите юнски, юлски и августовски премиери. 

Познавачи на кинопазара са убедени, че класически летен сезон през 2020-а няма да има. А историята сочи, че именно той носи на киностудиата около 40 на сто от годишните им приходи. Според изчисления на Forbes, ако кината останат затворени до юли, загубите от нереализирано киноразпространение само за американския кинобизнес ще бъдат не по-малко от 4 млрд. долара. 

Примерите са много. Първият глобален блокбастер, чиято премиера бе отложена заради пандемията, е 25-ият филм от поредицата за Джеймс Бонд – „Смъртта може да почака“. Вместо на 2 април последното превъплъщение на Даниъл Крейг като Агент 007 ще можем да гледаме най-рано през ноември. Отговорната за световното му разпространение студия Universal обяви и още по-радикалното решение за друг свой блокбастер – „Бързи и яростни 9“, чиято премиера от 22 май прескочи календара чак до 2 април 2021 г. Филмите, които същата компания пусна на екран в началото на март, точно преди повсеместното затваряне на кината в САЩ, Европа и Русия – „Невидимият“, „Ловът“ и „Ема“, останаха почти без постъпления от прожекции и спешно бяха прехвърлени за онлайн разпространение.
1 2
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ