Да бъдем хора, а не машини

Никога досега човешката цивилизация не е преживявала времена на такава жестока конкуренция, казва световноизвестният баритон Владимир Стоянов 

Виолета Цветкова
Виолета Цветкова / 09 February 2020 09:33 >
Да бъдем хора, а не машини
Bладимир Стоянов – световноизвестният български баритон, който в края на 2019-а бе обявен за „Рицар на Верди” в Парма, Италия, беше гостуващата звезда в „Риголето” в Софийската опера. Роден в Перник през 1969-а, повече от 20 години той е част от света на голямата опера. Аплодиран е от Италия до Англия, от САЩ до Китай, тази година му предстои и гастрол в Австралия. След участие в „Ковънт Гардън” медии го определят като „баритоново блаженство за публиката” и „коронования принц на баритоните”. Дни преди „Риголето” и награждаването му със „Златен век” от Министерството на културата той даде специално интервю за „Икономист”:

– Риголето е една от коронните Ви партии. Повече от десет години я изпълнявате – има ли нещо, което Ви убягваше в този любим Вердиев герой?

– О, има много неща, които и досега ми убягват в Риголето. Веднъж се получава, друг път – не. То е път. Не е нещо, което се постига и там си остава. Зависи от колегите, от постановката, от моето състояние… Безкраен процес е, няма пристигане там. Там се пътува. Има моменти, когато се доближаваш до това, което искаш да направиш, но идеалното не съществува. И слава богу, че е така – търсенето продължава.

– Ваш учител е Никола Гюзелев – кои негови думи не забравяте?

– Най-важното, което научих от него, е, че мога. Първият, който ми каза „ти можеш”, беше той. А когато го чуваш от човек от такъв калибър, това ти дава много заряд. Зарядът е най-важен. Самочувствието, че можеш, е решаващо, всичко останало идва с опита.

– Пътят Ви на световната сцена започва от Неапол с „Макбет” през 1998-а – как дойде тази покана?

– Случайност. Едва прохождах в операта и трябваше да отида като резерва. Дори не трябваше да пея в планираните спектакли. Но се оказа, че моят знаменит колега и титуляр в ролята – Паоло Кони, много модерен навремето баритон, отложи второто си представление и аз пях на негово място. Това беше великият момент за мен. Оттам тръгна всичко, макар и неочаквано за мен. Отидох с идеята, че ще бъда на мястото, където се правят сериозни неща, и ще наблюдавам, а то се оказа старт към всичко.

– Очевидно в Италия много Ви обичат, щом Ви обявиха за „Рицар на Верди”, но все пак имали ли сте проблем с това, че сте българин?

– Заради това, че съм българин – не. Имал съм обаче проблем от това, че конкуренцията е смазваща в момента. Даже наскоро четох, че досега човешката цивилизация не е преживявала такива времена на жестока конкуренция. Във всички области, не само в музиката. Живеем във времена на нечовешка конкуренция, което е изключително стресиращо. Но така е устроен светът, че ако не си ти, ще е някой друг. Живеем в този свят и трябва да се съобразяваме с него.

– А стана ли повече бизнес операта?

– Операта винаги е била бизнес. Проблемът е, че днес парите са по-малко, а хората са повече. Оттам идва и жестоката конкуренция, за която говорим. Когато баницата става по-малка, а тези, които искат да ядат от нея, са повече, нещата се усложняват. По-важна в момента е друга борба – борбата да се запази човешкият облик на това изкуство, да не се превръща то в машина, в мърдащи фигурки върху екран. Все пак говорим за живо изкуство, за предаване на енергии, на емоции…

– Миналата година се разделихме с един от най-великите оперни режисьори, Франко Дзефирели. Пели сте в негови постановки – какви са личните Ви впечатления?

– Да, пял съм в негови постановки, но не съм работил директно с него. За мен обаче Франко Дзефирели си остава един от най-големите естети в операта. Ако трябва да обозначим какво е красиво, то това са оперни спектакли на Дзефирели, които още се играят и ще продължават да се играят дълги години, защото са шедьоври.

– Работили сте и с най-големите световни диригенти...

– Да, наистина – пял съм с най-големите диригенти на нашето време и от всички имам невероятни спомени. Една от най-пресните ми срещи е със Зубин Мета, с когото миналата година работихме заедно в „Отело”. Огромен музикант, изключителен диригент! За съжаление, той също вече е в доста напреднала възраст… Мнозина казват: „като си отидат тези диригенти, какво ще правим”. Как какво ще правим – ами ще дойдат други. Има. Може все още да не са в това агрегатно състояние, в което трябва да са, но то ще си дойде. Защото на мен не ми харесват сравненията „навремето имаше този или онзи, а сега никой”. Не, не е така – и сега има. И утре ще има. Трябва да даваме перспектива, защото всеки има право да опита да бъде голям, а дали ще стане – това вече е друг въпрос.

– Един от героите на това време е Пласидо Доминго, с когото през 2013-а се редувахте в една и съща роля от „Набуко”…

– Да, той наистина е символ на съвременната опера. Бях негов адмиратор, когато беше голям тенор. Сега е баритон. Квалифицира се като такъв, въпреки че всички познавачи знаят, че той е тенор и тенор ще си остане. Беше прекрасен Отело, прекрасен Дон Хозе в „Кармен”... Но той успя да направи от операта успешна пиар акция и да продължи кариерата си под друга форма. За което също се иска талант. Аз като баритон, разбира се, съм ревнив, защото баритоновите качества са различни и имам други кумири баритони. Признавам, че го харесвах, когато беше тенор, но… Доминго е прекалено голям, за да бъде критикуван.

– Пътувате по света, виждате не само красотата на изкуството, но и неприятните неща в реалността. Каква е молитвата на Владимир Стоянов днес?

– О, часове няма да ни стигнат за тази тема. Eдинственото, което бих искал да не се променя, е това човек да не губи хуманния си облик, да бъдем хора, а не машини. Защото тенденцията е да сме роботи и това е много тъжно. Човешкият облик се губи на хората, а това изначално не им е присъщо. 

Текстът е публикуван в брой 5/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ