„Перки“ и трамвайче

iconomist
iconomist / 30 August 2019 20:28 >
„Перки“ и трамвайче
Димитър Шумналиев

Малки трамвайчета с ретромуцунки се движат къде ли не по света. В Сан Франциско, Лисабон, Валенсия, Порто и още сто града. Дрънкат и по най-натоварения булевард „Истиклял“ в Истанбул. Стигат до знаковия площад „Таксим“. Успяват да поемат пътникопотока и да се чувстват равноправни на модерните транспортни средства в сгъстения трафик. Нещо повече – накрасяват градския пейзаж, усмихват се на миналото. Има памет там, където се пази.

Макар и порочно урбанизиран по соца, „Граф Игнатиев“ продължава да е част от столичния архив, в който звучат танга, файтони и мъжки свалки. По „Графа“ се движеха дами с кринолини, рокли от тежка тафта, блузи с буфани и смели деколтета. Суинги с тънки мустаци ги присрещаха и поне на първи план си сваляха тържествено бомбетата, за да се доберат и до следващи планове.

Дори по соца улицата предлагаше филми, антикварни книжарници, одимени кръчми и млечна сладкарница. Трамвай №2 се тътрузеше тежко-тежко, спираше на „Славейков“, където се събираха тумбите за купони, подминаваше световната среща на влюбените край „Попа“ и се губеше в гората към Семинарията – все потайни маршрути на съзряването с много завои, сенки и дежурни милиционери.

Какво е бъдещето на малко трамвайче по „Графа”? То е далече от концепцията на реконструкцията. Не влиза във визията на екипа, който след мъчителни съдебни оспорвания стигна до реализация. Ала какво пречи да опитаме? Релсите са готови – с подложки и с усложнения, които предизвикаха и оставката на зам.-кмета по транспорта.

Тези уплътнени по съвременни технологии релси могат да поемат малки трамвайчета, които да облекчат тежките шумови ефекти. Ако затанцуват ретровагончета, съседните сгради ще се успокоят, вибрациите ще затихнат. Познавам достатъчно отворени служители в „Столичния електротранспорт“, готови да откликнат на тази идея, ала не споменавам имена, за да не бъда обвинен в нерегламентирано продуктово позициониране. Зам.-кметът Барбалов ми каза, че имаме само две такива машини. Какво ни пречи да си внесем от Европа?

Нещо ретро опитахме на „Пиротска“ – не се получи, опитахме на „Шишман“ – не стана. Пловдив си има „Капана“, ние си нямаме една улица дори. Алея с памет. С фасади като от албуми със стари снимки и съвременни милувки.

Колко обществени дискусии и шегички – предизвикаха така наречените „перки“. Слава богу, махнаха ги. Смениха ги с чугунени колчета. Реалността може да промени всяка архитектурна мисъл, защото животът е най-големият експериментатор и най-безкомпромисният коректор на градоустройствени визии. Една от проектантките публично обяви, че „перките“, второ издание, са одобрени от комисия. Каква комисия? Към кой отдел? Кой назначи членовете ѝ? По какви критерии? Каква визия или какви творчески постижения имат? Пълна неизвестност. Само Фандъкова и главният архитект Здравко Здравков вадят картофите от огъня.

Защо да не засветят ретро лампи или висящи фенери от „Гарибалди“ до „Попа“, а после и по-нататък? Защо да не избързаме с проектите за нова визия на книжния пазар на „Славейков“, който освен всичко друго предлага грозни маси, кашони и търговски непукизъм на едро? Ще отворим злополучния шадраван или ще го закрием? А пък няколко скулптури, като седящите на пейка Славейкови или втренчения във Витоша Алеко Константинов, ще намигнат не само на историята, а и на съвременната почит към миналото на столицата. Естествено, ако се постигне ретро атмосфера, ще се появят и съответните ресторанти, виенски сладкарници, кафенета с дъх на кренолини.

Дано се допусне корекция на вече одобрените проектни параметри, та да се надяваме по „Графа“ да запътуват малки трамвайчета с усмихнати муцуни, а вечер виенски фенери да очертават пространство с дансинг за спомени. Я, старото софийско куче дали не халюцинира?


Текстът е публикуван в брой 34/2019 г. на списание "Икономист" 30 август, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ