Куриерите се автоматизират

Пазарът расте с 27% годишно, стимулиран от интернет търговията

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 05 April 2018 18:41 >
Куриерите се автоматизират
Отивате в супермаркета и след като направите покупките, заставате пред приличаща на голям гардероб машина, въвеждате код, плащате с карта и взeмате купената по интернет стока. Или докато зареждате с гориво колата, на подобно устройство в бензиностанцията изпращате умалелите зимни ботушки на детето, които сте продали в сайт за малки обяви.

Може да ви изглежда странно, но това е реалността. Автоматичните пощенски станции са новата тенденция в един от най-бързоразвиващите се сектори на икономиката – куриерските услуги. И тук българските оператори са на предната линия на иновациите, като предлагат услуги, които липсват и в много от по-развитите европейски държави.
С известно закъснение спрямо средностатистическия европеец българинът се престраши да пазарува онлайн и това доведе до бум на куриерските услуги. Защото каквото и да поръчате в интернет, някой трябва да го достави до дома. А за тези, които са в движение, по-лесно е до някой от офисите на „Еконт“ или „Спиди“, които са почти на всеки ъгъл в големите градове.

Според доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) през 2016 г. пазарът на куриерски услуги в страната възлиза на 283 млн. лв., като в сравнение с година по-рано отбелязва 28% ръст. Общият брой на приети, пренесени и доставени куриерски пратки е 48 млн., което е нарастване с 27% спрямо 2015 г.
Увеличението на приходите и на пратките през отчетния период показва подем на пазара на куриерски услуги, като основен двигател за бизнеса е електронната търговия, потвърждава анализът на КРС.

Въпреки че по традиция потреблението на универсалните пощенски услуги, където влиза бизнесът на куриерските компании, се формира преобладаващо от индивидуалните потребители, през 2016 г. се наблюдава нарастване на потреблението на услуги от бизнес клиенти, които съставляват 41% от пазара при 36% през 2015 г.
Увеличаването на колетните пакети, генерирани от електронната търговия, води до нарастване в броя на подадените пратки от бизнеса към индивидуалните потребители, което за последната година е със 7,8%.

Лидери в куриерския бизнес в България са „Еконт Експрес“, „Спиди“ и „Ди Ейч Ел Експрес България“. Те заемат дял от 65% от пазара на водещите 20 компании в сектора. А най-големите 10 компании са формирали 88% от сегмента. Така че за по-малките не остава почти нищо от пазара. И

Проложението подготвиха Емил Петров и Пламен Енев

Текстът е публикуван в новия брой на "Икономист" от 6 април, който може да купите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ