Максимум 15 минути трябва да се бавят тировете със стоки на границите на ЕС

Държавите-членки трябва да определят ГКПП със зелена лента за преминаване

iconomist
iconomist / 23 March 2020 18:55 >
Максимум 15 минути трябва да се бавят тировете със стоки на границите на ЕС
В срокът от 15 минути се включват и здравните проверки.
Максимум 15 минути трябва да отнема превоза на товари през границите на ЕС, включително с извършването на всички проверки и на здравен скрининг. Това стана ясно днес от публикува нови практически съвети относно начина на прилагане на издадените от Европейската комисия “Насоки за мерки за управление на границите”. Целта е превозът на товари в рамките на съюза да продължи да функционира по време на настоящата пандемия.

За постигане на целта от държавите членки се изисква да определят незабавно всички съответни вътрешни гранични контролно-пропускателни пунктове в рамките на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) като гранични пунктове със „зелена лента за преминаване“. Тези пунктове следва да бъдат отворени за всички товарни превозни средства, независимо от стоките, които превозват. 

“Транспортната мрежа на ЕС свързва цялата територия на Съюза. Документът с насоки има за цел да защити веригите на доставки на ЕС при тези трудни обстоятелства и да гарантира, че както стоките, така и транспортните работници ще имат възможност да пътуват без забавяне навсякъде, където е необходимо. Днес повече от всякога е от значение прилагането на колективен и координиран подход към трансграничния транспорт. Зелените ленти за преминаване са също така специално предназначени да осигуряват защита на транспортните работници, които се намират на предната линия при настоящата криза. Този набор от препоръки ще улесни тяхната свързана с голямо напрежение задача и ще позволи постигането на по-голяма безопасност и предвидимост в работата им”, коментира комисарят по въпросите на транспорта Адина Вълян 

Гранични пунктове със зелена лента за преминаване

Процедурите на граничните пунктове със зелена лента за преминаване следва да бъдат сведени до минимум и да обхващат само това, което е стриктно необходимо. Проверките и скринингът следва да се извършват, без да се налага водачите да напускат своите превозни средства, а самите водачи следва да бъдат подлагани само на минимални проверки. От водачите на товарни превозни средства не следва да се изисква да представят други документи освен документи за самоличност и свидетелства за управление, и при необходимост писмо от работодателя.

Следва да бъде приемано подаването/показването в електронен вид на документи. Нито едно товарно превозно средство или водач не следва да бъдат подлагани на дискриминация, независимо от произхода и местоназначението им, националността на водача или държавата на регистрация на превозното средство. Предвид настоящото положение държавите членки също така настоятелно се приканват да преустановят временно всички ограничения за достъп до пътя, които понастоящем се прилагат на тяхна територия, като например забрани за движение през уикенда, през нощта, както и секторни забрани. 

Комисията насърчава държавите членки да създадат транзитни коридори за безопасно преминаване, за да се даде възможност на непрофесионалните водачи и пътуващите с тях, като например работещите в сферата на здравеопазването и транспорта, както и на гражданите на ЕС в процес на репатриране, независимо от тяхната националност, да преминават пряко и с приоритет през съответната държава във всяка необходима посока в рамките на мрежата TEN-T. Това следва да се извършва при стриктно придържане към определения маршрут и извършване на необходимите минимални спирания за почивка. 

Държавите членки следва да гарантират, че разполагат с поне едно летище, което функционира за целите на репатрирането, и на което се извършват международни полети за оказване на помощ.

Засилено сътрудничество

След провеждането на 18 март на видеоконферентна връзка между министрите на транспорта от ЕС Комисията създаде мрежа от национални звена за контакт и платформа за предоставяне на информация относно националните мерки в областта на транспорта, предприети от държавите членки във връзка с коронавируса. Националните звена за контакт следва да оказват подкрепа за ефективното функциониране на граничните контролно-пропускателни пунктове със зелена лента за преминаване. Съседните държави, които не са членки на ЕС, се приканват да работят в тясно сътрудничество с тази мрежа, за да се гарантира потокът от стоки във всички посоки.

Правила за транспортните работници

За да може транспортът да продължи да функционира, Комисията препоръчва на държавите членки да предприемат действия за гарантиране на свободното движение на всички работници в областта на международния транспорт, независимо от вида му. По-специално следва да бъде отменено прилагането на някои правила, като например ограниченията за пътуване и задължителното поставяне под карантина на транспортните работници, които не проявяват симптоми. Например държавите членки не следва да изискват от транспортните работници да притежават медицинско удостоверение, доказващо, че са здрави. За да се гарантира безопасността на транспортните работници, е необходимо предприемането на летищата, пристанищата, железопътните гари и другите центрове за сухопътен транспорт на засилени хигиенни и оперативни мерки.

Международно признатите удостоверения за професионална компетентност следва да се считат за достатъчни за доказване, че даден работник извършва дейност в областта на международния транспорт. При липсата на такива удостоверения (не всички международни водачи разполагат с тях), следва да се приема писмо, подписано от работодателя. Всички тези принципи следва да се прилагат и за граждани на трети държави, ако те са от съществено значение, за да се гарантира свободното движение на товарите в рамките на ЕС или при влизане в Съюза.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ