Как да купим влияние изгодно

Микро- и наноинфлуенсърите се превръщат в по-ефективен инструмент от звездите с милиони последователи

Десислава Бошнакова
Десислава Бошнакова / 13 January 2020 12:03 >
Как да купим влияние изгодно
Ролята на мегаинфлуенсърите ще намалява, ако продължат да действат като чисто рекламен канал
Ако сте предприемач, няма как да не знаете за т.нар. инфлуенсъри. Най-вероятно дори работите с такива. Но замисляли ли сте се какво всъщност се случва и докога това ще бъде ефективно.

В началото, когато телевизията прохождаше, тв рекламата беше скъпа и ефективна. С времето и промените, които технологиите донесоха, тя си остана скъпа, но сега съвсем не е толкова ефективна. Когато инфлуенсърството се зараждаше, хората с влияние в социалните мрежи "препоръчваха" единствено и само неща, които харесват. Неща, които са ползвали и за които имат опит от първа ръка. Днес голяма част от инфлуенсърите на практика работят като медии – споразумяват се за цена, изготвят публикация и тя събира харесвания, коментари и споделяния.

Но изниква резонният въпрос – това истинско влияние ли е, или просто достъп до широка аудитория, която се интересува от дадения инфлуенсър?

Ако отделите време и разгледате профилите, най-вече в Инстаграм, на водещите инфлуенсъри, ще видите, че личното е отстъпило на комерсиалното и публикациите са основно рекламни, като рядко ще срещнете обозначение, че публикацията е осъществена след заплащане от производителя на съответния продукт.

Фирми, които работят с инфлуенсъри, споделят, че постигат добри ефекти. Разбирайте – продажби. Съвсем не искам да оспорвам правото на бизнеса да си партнира с инфлуенсъри и да генерира продажби. Това би означавало да се изправя срещу нормалната логика на нещата. Искам обаче да насоча вниманието върху нещо, което историята доказва. А именно – всеки нов канал за комуникация предлага нови опции. И в началото те са интересни и много често по-ефективни от старите. Но с времето, когато всички се насочат към едни и същи начини за комуникация на продуктите и услугите, ефективността пада, цената се вдига, а фирмите започват да се оглеждат за нови възможности.

В началото всички се бяха насочили към инфлуенсърите с най-голямо влияние. В световен мащаб това са хора с над 1 милион последователи в социалните мрежи. И както се очаква, когато техните профили се наситиха с всякакви продукти и малко лично съдържание, вниманието сега се пренасочва към микро- (10 000 – 50 000) и нано- (1000 – 10 000) инфлуенсъри. И това според мен е много по-логично при определени обстоятелства.

Когато търсим бързи продажби и канал с висока степен на доверие, за да продадем това, което сме решили, мегаинфлуенсърите със сигурност бързо ще доставят нашето съобщение до много хора.

Но социалните мрежи и медии съдържат в себе си основа за разговори. Основа за по-човешки взаимоотношения между потребителите и компании. И от тази гледна точка изборът на инфлуенсър би трябвало да се разглежда като избор на партньор, с когото да говорим по важните за нашата компания теми. И чрез разговорите и взаимодействията да се изгради доверие.

А това означава изборът на инфлуенсър да не е направен единствено и само по количествен критерий. Защото да имаш влияние, означава най-малкото да си компетентен по определена тема. А трудно ще намерите човек, който знае всичко. Не който си мисли, че знае всичко, а за когото другите мислят, че знае всичко. Иначе казано, изборът на инфлеунсър би трябвало да е прецизен процес, който да доведе до избор на "дългосрочен" партньор, а не такъв само за една "реклама". Защо използвам реклама и я слагам в кавички? Защото когато използваме инфлуенсърите само заради достъпа им до голяма аудитория, ние на практика си пускаме реклама. Инфлуенсърът не се обвързва с нашата марка, а само говори за нея. И след време ще говори за марка на конкуренцията и така, докато с инфлуенсърите не се случи същото, което се случи с телевизията. Ще се появи нещо ново, което ще бъде по-ефективно.
1 2
Exit
Exit >
Книги

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ