Революция във Формула 1

Новите правила, които трябва да направят кралските гонки по-атрактивни

iconomist
iconomist / 16 November 2019 15:34 >
Революция във Формула 1
Спортният директор на F1 Рос Браун, техническият директор на ФИА Николас Томбазис и главният изпълнителен директор на F1 Чейс Кери (от ляво надясно) представиха новите правила в САЩ
Георги Иванов, Top Gear Bulgaria



Промените във Формула 1, които се чакат от идването на Liberty Media в спорта, вече са на прага на реализацията, след като новите правила за сезон 2021 бяха представени точно преди Гран при на САЩ – състезанието, в което Люис Хамилтън спечели шестата си световна титла.



Плод на дълга дискусия, много компромиси и още повече политика, новите правила обещават промени, които доскоро се смятаха за невъзможни, както при автомобилите, така и в бизнес модела на спорта. Промените обхващат спортните, техническите и финансовите правила, които трябва да осигурят по-оспорвани състезания и намаляване на разликите между отборите, както и повече пари за тимовете от годишните приходи на Формула 1, които се изчисляват на 1,8 милиарда долара.


Технически правила

Основната промяна тук е свързана с нова философия за аеродинамиката на колите, която трябва да намали дистанцията между автомобилите на пистата, т.е този, който е отпред, да оказва по-малко негативно влияние на преследващия го и да генерира по-малко „мръсен въздух”. Това означава въвеждане на забранения в началото на 80-те години „граунд ефект” и промяна в крилата, въздушните кутии и т.н. Това ще намали притискащата сила на болидите, като ще ги направи и по-бавни – с около 3,5 секунди на обиколка, според първите прогнози.

Допълнително ще има и увеличаване на теглото на колите с 25 кг, до 768 кг, като голямата битка, която ФИА и Формула 1 най-вероятно ще загубят е въвеждането на т.нар. „стандартни компоненти” – едни и същи части за всички коли. Сега такива са електронните блокове, които управляват работата на двигателите, но разширяването на тази област с раздробяването на компонентите в пет категории най-вероятно ще остане за по-нататък във времето.

Другата основна цел е намаляване на техническите разходи на отборите с ограничаване на използването на аеродинамични тунели и компютърни симулации, тъй като сега битката между големите тимове за спечелването на всяка една десета от секундата на пистата означава милиони на година.


Спортни правила

Тук Liberty Media постигна сериозен пробив, след като успя да разшири календара на Формула 1, който ще нарасне до 25 състезания на сезон. Това беше посрещнато негативно от пилотите, а отборите са приели решението с уговорката, че ще получават по 1 милион долара допълнително за всеки нов старт. По-дългият календар ще доведе до свиване на състезателните уикенди от четири на три дни, като жертва ще падне четвъртъкът, който сега е отделен основно за медийни изяви.

Също така спортният директор на Формула 1 Рос Браун допусна възможността за замразяване на задвижващите системи след 2021 година, като това е пряко свързано и с техническите правила. Логиката на това решение е, че така и не се намериха нови кандидати за доставка на задвижващи системи във Формула 1 и сега на дневен ред излезе защитата на интересите на вече участващите производители, които са против развитието на моторите и хибридните системи заради нарастващите разходи. Замразяването ще стане факт, когато представянето на задвижващите системи на отделните производители постигне разлика от 1% или малко повече на стенд, и това също ще помогне на отборите. Предишният период, в който развитието на моторите беше замразено, създаде доста интересни надпревари, въпреки четирите поредни титли на Себастиан Фетел и Red Bull.


Финансови правила

При договарянето на финансовите регулации ФИА и Liberty Media постигнаха безпрецедентен успех в убеждаването на отборите, тъй като т.нар. „таван на бюджетите” ще стане факт за 2021 година. Засега таванът е висок – 175 милиона долара на година, а шефът на McLaren Зак Браун прогнозира, че пет отбора, т.е. половината от участващите във Формула 1, няма да могат да го достигнат. А босът на Toro Rosso Франц Тост обясни, че тези ограничения ще дадат резултат най-рано през 2023 година, когато по-малките тимове ще имат реална възможност да се борят с по-големите и богати заводски отбори.

Все пак главният изпълнителен директор на Формула 1 Чейс Кери остава в историята, при това със заслуга, призната от президента на ФИА Жан Тод, че е човекът, успял да наложи тавана на бюджетите. Преди години Бърни Екълстоун на няколко пъти се опита да прокара тази идея с помощта на предшественика на Тод Макс Мозли, но всеки път тези опити зрелищно се проваляха.

Естествено, от тези ограничения има изключения – като заплатите на пилотите и на тримата големи шефове на всеки отбор, но от години насам много малко пилоти получават по-сериозни възнаграждения, а разходите по развитие на колите и технологиите са в пъти по-големи.

От друга страна, Рос Браун предупреди, че нарушаването на тавана на бюджетите ще се санкционира от спортните правила на Формула 1 и при най-тежките случаи може да доведе до „отнемане на световната титла”. Както обикновено, още отсега основните заподозрени са големите тимове, които се готвят да инвестират сериозно през 2020, за да се справят по-лесно с ограниченията през 2021.

Ще има ли всичко това ефект?

Когато преди 4 г. Liberty Media станаха основен акционер във Формула 1, американците изпуснаха една реплика, която предизвика малка буря – че тя трябва да заприлича на НАСКАР. Европейците обаче пропуснаха основната идея – в НАСКАР претенденти за победите и титлите могат да са и по-малките отбори и се случва клиентските тимове да побеждават заводските, от които купуват коли и оборудване. Защото това е в основата на промените – повече отбори да се борят за място в челото.
Шеста титла за Хамилтън
Второто място на Люис Хамилтън в Гран при на САЩ се оказа достатъчно, за да му гарантира шестата световна титла и пета за него като пилот на Mercedes. След силния старт на Люис в първата половина на годината и аванса, който той натрупа пред Себастиан Фетел и Ferrari, от лятото насам беше ясно, че съотборникът му Валтери Ботас едва ли ще е сериозна заплаха за амбициите му.
Хамилтън вече е само на една титла от легендата Михаел Шумахер и заяви, че не е загубил мотивация, като обеща догодина и през 2021, когато ще видим новото лице на Формула 1, да е още по-силен и да продължи да се бори за още успехи.

„Сега за победи претендират трите големи отбора – обясни Чейс Кери. – Ясно ми е, че едва ли някога ще стигнем до положението, в което и 10-те отбора да имат шанс и възможности за победи. Но аз ще съм щастлив, ако 6 или 7 тима влязат в битката за победи в повечето стартове. Това ще направи Формула 1 съвсем различен, а и много по-интересен спорт.”

Това пък е свързано с рецептата за развитие на световния шампионат, която предвижда подмладяване на аудиторията, повече достъпност до отборите и пилотите, стартове в различни държави, по-сериозно присъствие в интернет, а не само в телевизията, и създаването на глобални звезди, които са известни не само на феновете на Формула 1. Пътят, по който е поел Люис Хамилтън.

Текстът е публикуван в брой 45/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа.Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit
Бизнес >
Лице в лице

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ