Криза с кризисния PR за ваксините

Недоверието към имунизациите е глобална заплаха, истината за която трябва да се чете лесно

iconomist
iconomist / 04 November 2019 18:30 >
Криза с кризисния PR за ваксините
МАКСИМ М. МАЙЕР

Светът определено се нуждае от кризисен пиар за ваксините. И определено не се справя добре, макар че в началото на годината се стресна от нова глобална заплаха – антиваксърското движение. Световната здравна организация посочи недоверието към имунизациите сред 10-те най-големи рискове през 2019 г. В доклад на ООН антиваксърите бяха поставени сред най-големите заплахи редом със СПИН и войните. Пропагандата срещу ваксините е виновна за връщането на болести, които се смятаха за изкоренени, заявиха експертите. Поддават ѝ се все повече родители и отказват да имунизират децата си. В резултат случаите на морбили и заушка например се увеличиха неколкократно, в това число и в България.

През първите няколко месеца на 2019 г. медиите подеха темата. После се фокусираха върху други, по-интересни проблеми и я изоставиха. Нещо направиха Фейсбук и Гугъл – обявиха, че променят алгоритмите си, за да се борят по-ефективно с антиваксърската пропаганда.

Движението обаче трупа нови привърженици чрез "новинарски сайтове" и всевъзможни форуми за родители, а ефективна стратегия за противодействие все още няма.

Жертви на успеха
Ваксините са жертва на колосалния си успех, обобщи Би Би Си. Една от причините медиите да не се занимават често с тях е, че постиженията са твърде стара новина, за да са интересни.

Повече от половин век ваксините доказано работят. Да имунизираш детето си, стана очевиден стандарт. Даже в педиатричния кабинет докторът ще вдигне озадачено вежди, ако някоя майка започне да го разпитва. Вместо да отделя време надълго и нашироко да ѝ обяснява – и въпреки предупрежденията на СЗО, – вероятно ще ѝ каже само, че ваксините са задължителни по закон.

За да проверят съмненията си, хората търсят отговори в Гугъл. Там след първите резултати излизат множество материали, които "безспорно доказват" опасността от ваксините. Те са по стандартите на новите фалшиви новини – написани са на разбираем език, позовават се на научни източници, на външен вид не се различават почти по нищо от достоверните медицински сайтове. Ако човек не се зарови достатъчно дълбоко и прочете само антиваксърски източници, със сигурност ще им повярва.

Под повърхността на тези информации прозират изопачавания и лъжи, но някой трябва да ги посочи. Например един от най-известните аргументи на антиваксърите е, че разпространението на повечето болести е намаляло с 90% още преди появата на ваксините. Следователно те са метод за контрол на населението, а не фактор за неговото здраве.

Първата част от твърдението всъщност е вярна. В началото на ХХ век разпространението на болести като морбили и заушка пада драстично заради по-добрата хигиена и достъп до лечение. Въпреки това епидемиите от заразни болести остават много чести. По данни от американския Център за контрол и превенция на заболяванията (CDC) в годините преди масовата ваксинация срещу морбили в САЩ са се разболявали средно 313 на 100 хиляди души. Днес се разболяват само около 0,1.

Академичното не е секси
Пропагандата срещу ваксините привлича внимание, защото плаши – причиняват аутизъм и алергични реакции, съдържат тежки метали и т.н. Предизвикателството е да се докаже, че тези твърдения са неверни – изискват се факти, статистика, немалко научни познания. А в битката срещу антиваксърските фалшиви новини истината е ефективна само ако загрижените родители могат да я прочетат лесно. Малкото сайтове, които предлагат пълната информация за ваксините, са написани изключително сложно, с много термини и дълги изречения. Трудността да разбереш отблъсква.

Отговорност на журналистите и специалистите е да напишат истината по разбираем за всички начин. По дефиниция академичното писане не се продава, защото е пасивно в заключенията си. Когато например учените от датския Statens Serum Institute казват, че не са открили връзка между ваксините и аутизма, те всъщност имат предвид: "Според огромните ни проучвания (в случая близо 650 хил. деца в период от 10 години) ваксините не причиняват аутизъм".

Инфлуенсъри вместо скучни лекари
Какво свързва президента Доналд Тръмп с актьорите Чарли Шийн, Джим Кери, Робърт де Ниро и Джесика Бийл? Всички те публично подкрепят антиваксърските кампании и благодарение на социалните мрежи мненията им влияят на десетки милиони хора. Британско проучване установи, че за ваксините родителите са по-склонни да повярват на холивудски звезди, отколкото на учени и лекари.

В битката срещу антиваксърите са нужни инфлуенсъри, които публично да застанат зад каузата рамо до рамо с експертите. Не е теория на конспирацията, че първоначалният антиваксърски бум в мрежата се дължи на целенасочена рекламна кампания на стойност милиони. Откъде идват тези пари, не е публично известно, но е факт, че съществуват множество неправителствени организации и сайтове, чиято цел е да привличат хора към движението.

Кампания за ваксините ще трябва да неутрализира този ефект. И въпреки подкрепата на ООН, учените и здравните органи по света успехът ѝ ще зависи от бюджета. Ако поредният доклад, който вероятно ще повтори, че отказът от имунизации ще е една от глобалните заплахи и през 2020 г., не бъде последван от бюджет за кампания, антиваксърите ще водят с 1:0 и догодина.

Материалът е част от специализираното приложение "Фармацевтична индустрия" към брой 43 на сп. "Икономист"

Текстът е публикуван в брой 43/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ