Поръчки made in Дарк уеб

Тайните форуми вече предлагат търговски услуги, свързани с дезинформация

iconomist
iconomist / 07 October 2019 19:00 >
Поръчки made in Дарк уеб
НОВО ПОЛЕ: Създаването на дезинформация от киберпрестъпници вече е бизнес и в полза на компаниите
Киберпрестъпниците вървят по стъпките на държавните организации, като предлагат услуги, свързани с дезинформация, пише Zdnet.com. Но вместо да се опитват да влияят на избори или политически решения, тези кампании са насочени към частния сектор.

За първи път тайните форуми, част от т.нар. тъмна мрежа (Дарк уеб), предлагат търговски услуги, свързани с дезинформация. За суми от порядъка на няколкостотин долара членовете на криминалните форуми ще измайсторят пълномащабна кампания, която организациите могат да използват, за да генерират позитивна кампания за себе си или да активизират негативна пропаганда срещу своите конкуренти.

И в двата случая кампаниите могат да бъдат успешни, като времетраенето им да продължи повече от месец, показва анализ на екипа Insikt Group от консултантската компания Recorder Future. Техни експерти са наблюдавали рускоговорящи групи, които продават дезинформационни кампании през цяла Източна Европа. Сега, след като тази активност стана известна на Запад, много от тези криминални "творци" са решили да осребрят славата си и да излязат и на пазара извън Източна Европа, казва Роман Саников, ръководител на анализаторския екип на Recorded Future.

Изследователите са създали фиктивна компания и са използвали два фалшиви профила, за да контактуват с двама потребители на Дарк уеб, които предлагат дезинформационни услуги. Единият е бил нает за позитивна, а другият – за негативна кампания. И в двата случая криминалните активисти са осъществили прецизни кампании, използвайки социалните мрежи, за да генерират въздействие.

Кампаниите са копирали подобни стратегии на държавно подкрепени дезинформационни инициативи чрез използване на новосъздадени и отдавна съществуващи профили в социалните мрежи, за да разпространяват информация. В някои от случаите дори истински лица са давали отговори и допълнителни коментари по отделни публикации, показва изследването.

По-интересното е, че платените тролове предлагат комплексна услуга – създават авторски материали и дори нови блогове, в които застават зад идеите, които трябва да пропагандират. Например потребителят, предложил положително отразяване, е написал и редактирал текстове, като е оферирал цени за публикацията му в различни сайтове по целия свят. Изследователите посочват, че материалът е бил публикуван в два медийни сайта, което илюстрира лекотата, с която информацията може да се разпространява.

Другият потребител също е предложил написването и редактирането на публикации след получени коментари, като е използвал вече установени профили в социалните мрежи, чийто ефект е завишен с използването на ботове и автоматично работещи акаунти. Някои от последните са толкова съвършени, че с използването на изкуствен интелект могат да заблудят редовите потребители, че коментарите и препращането им става от реални хора.

За двете кампании Recorded Future са платили $6500 – сума, която според консултантската компания е изключително изгодна за крайния ефект. Те посочват също така, че достъпът до троловете е бил изключително лесен, което смятат за плашещо.

Има хиляди приложения, при които този тип дезинформация може да се използва – само си представете, че така могат да се манипулират цени на акции на публични компании. Подобна услуга може тотално да повиши или да срине репутацията на една компания, казва Саников. Той препоръчва на компаниите да обръщат изключително сериозно внимание на публикуваната за тях неочаквана информация в социалните мрежи особено когато се цитира по-малко известен медиен източник.

Текстът е публикуван в брой 39/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ