Стивън Кинг – във и вън от мрежата

„Всеки проблем може да бъде решен, стига да имаш достатъчно голяма тояга”, казва майсторът на страховитите истории

iconomist
iconomist / 14 March 2020 16:51 >
Стивън Кинг – във и вън от мрежата
Тези дни съвсем отблизо наблюдаваме какво е да те приближи кошмарът. Не на кино, не на книга, а в реалността. Допреди седмица т.нар. Covid-19 беше само тема от телевизора и от интернет, а сега е темата на деня, след като се появиха и първите регистрирани случаи на заразени с коронавируса у нас. За едни това е кошмарен сън, но наяве, за други – повод за упражнения по черен хумор, за трети – удобен случай да си поостанат вкъщи с любимо четиво. И част от тях вероятно вече посягат към… Стивън Кинг.

 

Едва ли ще е случайно особено ако сте почитатели на страховитите истории на ненадминатия майстор на хорър жанра. Още повече че медиите на Запад побързаха да му зададат въпроса дали случайно няма някаква връзка между епидемията от шестващия из континентите Covid-19 и вируса „Проект Синьо“ от романа му The Stand/„Сблъсъкът“ (1978), заради който загива 99,99% от населението на Земята.

За разочарование на медиите, очакващи властелинът на страха да налее още стрес в глобалната паника, отговорът на автора в Twitter е кратък и успокояващ: „Не, коронавирусът не е като описания в The Stand. Въобще не е толкова сериозен. Имате всички шансове да го преживеете. Бъдете спокойни и вземете всички необходими предпазни мерки“.

По друг повод Стивън Кинг казва: „За мен страхът е една от най-деликатните емоции, затова винаги се опитвам да уплаша читателя. Ако не мога да го уплаша, аз се опитвам да го смразя от ужас, а ако не успея и в това, прибягвам до шока“. Това обаче наистина е само на книга. В момента той е далеч от идеята да плаши. Нещо повече, в началото на февруари публично заявява, че напуска другата социална мрежа, Facebook, защото е „потресен“ от подвеждащите прийоми, използвани в политическата реклама, и от липсата на възможност за защита на личните данни на потребителите: „Тръгвам си от Facebook. Не ме устройва потокът от лъжлива информация“. И веднага закрива профила си, в който има 5,6 млн. последователи.

Авторът на романи емблеми в хорър жанра като „Кери“, „Сиянието“, „То“, „Мъртвата зона“, „Тъмната кула“, „Мизъри“, „Доктор Сън“ и др. продължава обаче да контактува онлайн с почитателите си чрез другата популярна социална мрежа, Twitter, и поне засега няма признаци да изчезне от интернет пространството. Все пак точно преди две десетилетия именно Стивън Кинг става първият писател в света, който лично публикува свое произведение във виртуалното пространство. Случва се на 14 март 2000 г., когато в интернет се появява „Растението“ и само за един ден събира два милиона читатели. Усетил силата на мрежата, той я превръща в оръжие за трупане на популярност. Там споделя и срамни моменти от личния си живот като зависимостта си от алкохола и т.н. А когато е упрекван, че книгите му преливат от насилие, Кинг отговаря: „Когато хората свикнат да гледат страховете си в очите, те ще знаят как да се освободят от тях и да се борят със Злото. Останалото е фалшив алтруизъм. В целия свят се случват страшни неща и за хората е по-добре да ги съпреживеят чрез книгата, отколкото наяве. Ние не можем да си затваряме очите пред страха!“.

А колкото до глобалната мрежа, тя очевидно не е любимото му обиталище. Иначе Стивън Кинг нямаше да поиска разрешение от местните власти в Бангор, щата Мейн, да превърне прословутата си червена къща с кули и черна ограда в… музей. Целият архив на 72-годишния писател ще бъде преместен там от Университета на Мейн, където се съхранява от години, и ще бъде на разположение на всички, които искат да научат тайните на страха. И

Текстът е публикуван в брой 9/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

 
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ