Когато успехът ти зависи от конкуренцията

Йорданка Фандъкова ще спечели както от много агресивна, така и от прекалено спокойна кампания на опонентите си

Веселин Стойнев
Веселин Стойнев / 06 September 2019 13:22 >
Когато успехът ти зависи от конкуренцията
На 2 септември: Й. Фандъкова обяви участието си в изборите при инспекция на изграждането на 3-тия лъч на метрото
Йорданка Фандъкова може да е изправена пред най-трудния си избор от трите, които спечели досега – през 2009 г., когато трябваше да довърши втората половина от мандата на Бойко Борисов, през 2011 и през 2015 г. И в трите случая тя спечели още от първи тур. Сега почти всички социолози и анализатори залагат на балотаж.

Потенциалът за победа на един кандидат обаче зависи колкото от собствения му електорат и личните му качества, толкова и от разстановката на същите активи сред претендентите му. И това е особено валидно за настоящия вот. След 10 години начело на Столичната община от Фандъкова и от ГЕРБ е натрупана умора. Но също така е очевидно, че през това време градът се развива успешно и устойчиво за разлика от предходните десетилетия, и това също може да бъде оценено от избирателя. Въпросът е дали критичността му няма да надделее и да поиска София да се сравнява не със собственото си близко минало, а с други европейски столици от нейния ранг. И дали натежалите в последните години некачествени ремонти и завладени от избрани фирми огромни средства от над милиардния бюджет на общината няма да зачеркнат позитивите от управлението на Фандъкова и ГЕРБ.

За да се активират тези настроения обаче, е нужно конкурентите да бъдат припознати като изразители на алтернатива. Претендентите за нейни носители са Мая Манолова вляво, арх. Борислав Игнатов вдясно и Борис Бонев, който може да събере електорат както от традиционната десница, така и вляво. Съдейки по досегашните два кметски избора в столицата, електоратът на ГЕРБ е 240 – 260 хиляди души, на БСП – 33 – 100 хиляди, на градската десница – 38 – 55 хиляди. Интервалите сред опонентите са големи, съответно и негласуванията и преливанията. При силен червен кандидат, който не се възприема като типичния партиец, какъвто бе Георги Кадиев през 2011 г., БСП постигна максимална мобилизация и той печели 103 000 гласа, но и ГЕРБ се мобилизира и Фандъкова получи 247 000. При по-слаби кандидати вляво и вдясно като през 2015 г. - Михаил Мирчев от БСП взе 33 000 гласа, Вили Лилков от Реформаторския блок – 38 000, мобилизацията на ГЕРБ също бе по-ниска и Фандъкова получи 238 000.

Опонентите на Фандъкова трябва да заложат на премерено агресивна, но подчертано дейна кампания, ако искат да събудят по-висока избирателна активност, да мобилизират докрай партийните електорати и да привлекат колкото се може повече колебаещи се и пасивни избиратели. Фандъкова вече даде заявка, че ще заложи на кампания на надграждането на постигнатото досега, на освежаване с нови лица в екипа и на коригиране на недостатъци. Силно агресивна до фалцети кампания на конкурентите ѝ ще е предимство за нея, доколкото с вида си на кротка и персонално невиновна жена (никой не е повдигал дори съмнение, че тя самата е корумпирана, най-силните обвинения срещу нея са, че е усмихнатото лице на корупцията в общината) би попаднала в ролята на будеща съчувствие жертва. Нещо повече, немалка част от избирателите биха се почувствали застрашени да загубят стабилност пред една плашеща перспектива на неизвестността дали друго управление изобщо ще е по-добро.

Една прекалено спокойна и недраматична кампания обаче пак ще е в полза на Фандъкова, защото тогава голяма част от избирателите ще си останат вкъщи, а ако мобилизацията на партийните електорати е сходна, преимуществото ще е за ГЕРБ, защото неговият е най-голям. При балотаж с Манолова пък кметицата има повече резерви вдясно.

Все пак, преди да е започнала кампанията, не бива напълно да зачеркваме възможността някой да победи от първи тур. Тепърва предстоят тежки гафове (един кандидат вече направи няколко такива още преди официалния старт на съревнованието), тепърва ще има изобличаващи разкрития, компромати и удари под кръста. Ако пък няма, значи ще е сработила тактиката на Бойко Борисов „всички са идвали при мен да ми се молят“ и състезанието ще е добре режисиран спектакъл с елементи на конкуренция.


Текстът е публикуван в брой 35/2019 г. на списание "Икономист" от 6 септември, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ