Точен като ястреб в разходите

Христо Борисов е съосновател на стартъпа, чийто продукт слага ред в хаоса от документи за осчетоводяване при командировките

Драгомир Николов
Драгомир Николов / 02 September 2019 10:30 >
Точен като ястреб в разходите
ИНИЦИАТИВА: Предприемачът Христо Борисов се стреми да превърне компанията си в най-голямата банка в света, без реално в нея да се съхранява дори и 1 лев

Освен бизнес възможности и нови контакти служебните командировки са свързани и с досадното пазене на касови бележки, фактури и всякакви счетоводни документи, които да докажат разходите пред работодателя. И често служителят първо плаща за тях от джоба си, а след това фирмата му ги възстановява с поне месец закъснение. Да спре своеобразната поточна линия от хартия е идеята зад стартъпа Payhawk.

Продуктът е комбинация между финансови инструменти и умни приложения към телефона и вече се използва от клиенти от 10 страни, обяснява съоснователят на компанията Христо Борисов. А голямата му цел е да я превърне в най-голямата банка в света, без реално в нея да се съхранява дори и 1 лев.

Борисов е завършил Американския университет в България, където изучава като бакалавър компютърни науки и бизнес администрация. Още като студент започва да работи в софтуерната компания „Телерик“ първоначално като програмист, а след това в отдела за разработване на продукти и продуктов мениджмънт. Именно там за първи път прилага знанията си по бизнес администрация, изготвяйки стратегии за навлизане на нови пазари и за разработка на продукти в сфери, в които досега компанията не е оперирала, като анализира целия процес по разпространението.

„Всъщност бизнес администрацията е причината да се насоча към финтех индустрията. Това е най-силната дисциплина на Американския университет, включва всички знания, свързани с развитие и създаване на бизнес”, категоричен е Христо. И отдава до голяма степен развитието на собствения си предприемачески нюх на обучението в университета.

До лятото на 2018 г. Борисов е част от екипа на „Телерик“, вече придобита от американската Progress в една от най-големите сделки за Централна и Източна Европа по това време. Напуска компанията, за да създаде през юли своя стартъп Payhawk. Стартовият капитал за финансовия ястреб (hawk от английски) е 125 000 евро, които са осигурени от собствени средства и от бизнес ангели. През февруари т.г. фирмата провежда нов рунд за набиране на капитал, за 500 000 евро. Средствата идват от 8 бизнес ангели от България, Англия и САЩ и от инвестиционния фонд Eleven.

Да решиш проблем
„В процеса на контрол на разходите на фирмата се използва буквално поточна линия от хартия – фактури, касови бележки и т. н. Тези неща се събират от служителите, когато са в командировка, за да могат да се отчетат, да се опишат разходите, на следващо ниво това се одобрява от съответния мениджър”, обяснява Христо проблема, за който неговият бизнес предлага решение.

Продуктът е комбинация от дебитна карта и умно приложение за смартфон. Картите се издават от съответната фирма на нейните служители, които често използват фирмени средства или на поддоставчици, с които често работи. „Целта е по-лесно да се проследят разходите, които се правят за сметка на фирмата, а на следващ етап и да се автоматизира всеки едни разход”, допълва Борисов.

Схемата на действие изглежда проста – при използване на фирмената карта свързаното с нея мобилно приложение изпраща сигнал до служителя, който я е използвал, чрез неговия телефон, за да го подсети да направи снимка на фискалния бон, издаден за плащането. Приложението преобразува снимката в цифров вариант, годен за обработка, и го прикача към транзакцията. Така при обработката на информацията от счетоводния отдел на фирмата, което обикновено се извършва в края на месеца, няма проблем с идентификацията на извършените плащания и не се налага да се вкарват ръчно данни от хартиени документи.
ИНОВАЦИЯ: Payhawk снима книжните фактури и извлича в дигитален формат информацията от тях, като я прикача към транзакцията

Приложението може да бъде изтеглено от Google Play и от Apple Store след регистрация и одобрение на съответния бизнес, което става посредством уебсайта на Payhawk. Продуктът е достъпен за всички страни от ЕС, като до момента вече се използва в 10 от тях – Германия, Великобритания, Белгия, Холандия и др. И докато клиентите в България са длъжни да пазят хартиените фактури, в държави като Германия и Великобритания например данъчните власти признават цифровия вариант на данните. Самото приложение пази информацията от снимките 10 години.

На въпрос скъпо ли е да се използва Payhawk, Христо отговаря кратко – „Не“. Дебитните карти, които се издават от търговските банки през стартъпа, са без месечна такса, а таксата за теглене в чужбина е по-атрактивна от предлаганите от самите банки, твърди Борисов и дава пример – при теглене от банкомат в чужбина през дебитна карта, с която работи Pаyhawk, се плаща 1,5% от сумата, докато една от големите банки у нас таксува същата операция с 2,5%. А от ноември т.г. таксата на Pаyhawk ще е фиксирана на 2 евро на транзакция, независимо от размера на сумата.

Компанията предлага два типа карти – пластика и виртуална. Последната е 16-цифрен номер, който се ползва само за онлайн плащания, издава се за 2 секунди и е наличен директно в телефона на картодържателя. Пластиките се доставят до офиса на фирмата за максимум 3 работни дни в България и до 10 в Европа.

Клиентите на софтуера плащат абонамент за използването. Таксите започват от 0 евро на месец, като при този план се заплащат по 10 евро на всеки 2500 евро, похарчени през картата. За големи корпоративни клиенти с големи обороти и с над 100 служители има отделни абонаментни планове. Всеки клиент подписва договор както с Payhawk, така и с банката партньор.

Поглед напред
„Амбицията ни е да направим умен софтуер, който да управлява разходите на фирмата и в който да включим най-добрите финансови инструменти“, казва Христо Борисов. Той вече има ясна визия какви ще са следващите услуги, които ще предлага продуктът – да започне да следи и за навременното плащане на фактури и задължения.

Идеята е Pаyhawk да автоматизира плащанията на самите фирми, като за това се изисква лиценз, който компанията планира да вземе в близко бъдеще. „Например имате неплатена фактура. Имайки достъп до сметката ви, ние извличаме информацията за нея, подготвяме платежното и вие само одобрявате операцията, а ние плащаме през вашата банкова сметка. Идеята е всички финансови инструменти, които дадена фирма ползва, да са налични в нашата платформа и в комбинация с умни приложения да автоматизират ръчната работа и процеси”, обобщава Христо.

Голямата мечта на предприемача е Payhawk да стане най-голямата банка в света, без реално да държи и 1 лев на клиентите, действайки като агент на платежни институции за електронни пари или банки, с които има договор. „На практика през Payhawk не минават реални пари, продуктът само се грижи за управлението на финансовите потоци без риск за средствата“, казва Христо.

Според него продуктът е подходящ за бързо растящи компании, които са от няколко години на пазара, с повече от 10 служители и до 200, тоест таргетът е малкият и среден бизнес. Аргументът е, че заради сравнително бързото развитие на такъв тип компании много често се налага на техните служители да пътуват и затова е необходимо по-лесно да се управляват този вид разходи. Включително в реално време чрез Payhawk могат да се блокират служебни карти, да се променя лимитът им, да се разрешава теглене от банкомат и др. И през цялото това време се виждат всички транзакции с прикачените документи.

Повечето клиенти са ИТ и софтуерни компании, маркетингови агенции, дружества в сектора на професионалните услуги, вкл. всякакви консултантски агенции. Приложението се използва и от транспортни фирми с курсове в ЕС, както и от фирми от други браншове.

Христо е категоричен, че едно от хубавите неща в България е, че вече има много хора, които успяват да създадат успешни компании. Именно те са безценният извор за всички млади хора с предприемачески идеи, затова съветът му е да следят и да посещават специализираните събития, които се организират от подобни мениджъри. И да не се притесняват да тестват идеите си през тях, за да чуят оценката на реалния бизнес.

Текстът е публикуван в брой 34/2019 г. на списание "Икономист" 30 август, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ