Онлайн управление за споделения офис

Софтуерът на предприемачите Мирослав Мирославов и Мирослав Недялков се използва в повече от 40 страни

Драгомир Николов
Онлайн управление за споделения офис
Източник: Shutterstock
Софтуерът позволява освен онлайн плащане на наеми, сключване на договори и администриране на редица други услуги.
Ще намали ли пандемията Covid-19 интереса към споделените офис пространства от последните години? Някои казват „да“, други смятат точно обратното – че увеличаването на работата от разстояние ще увеличи и търсенето на почасови офиси, където екипът да се събира само за определени задачи. При всички случаи онлайн менажирането на офис пространствата е в унисон с тенденцията за социално дистанциране, а именно това е пазарната ниша, в която успешно се развиват младите предприемачи – и приятели от ученическите години – Мирослав Мирославов и Мирослав Недялков. Софтуерният им продукт OfficeRnD, който онлайн осигурява резервации на работни пространства и конферентни стаи, генерира договори за наем и фактури, разпределя комуналните разходи между наемателите и им осигурява онлайн възможност за заплащане, се използва в повече от 40 страни.

От борса за учебници до програмиране

Мирослав Мирославов е завършил математическата гимназия в Плевен и от дете информатиката е негов спътник в живота. „Честно казано, цял живот съм искал да бъда предприемач. Още като малък имах всякакви опити в тази насока“, казва Мирослав и дава за пример, че от 9-и до 12 -и клас със свои приятели създават доста успешна борса за продажба на употребявани учебници в Плевен. Борсата работи през лятната ваканция, цените на учебниците се определят от старите им собственици, а Мирослав и приятелите му в тази инициатива вземат комисиона от всеки продаден учебник. 

Мирослав Мирославов
През 2010 г. започва да учи в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ по бакалавърска програма за компютърни науки, която за първи път се внедрява у нас по модел от Станфордския университет. От първия си ден в Алма Матер Мирослав започва и работа като програмист във фирма на половин работен ден. 

След „няколко фирми време“ стига до „Телерик“. Именно това е компанията, в която по думите му научава много нови и полезни неща и израства професионално. С днешна дата набляга на факта, че служителите в най-успешната до този момент българска ИТ компания (според цената на придобиването й) винаги са били стимулирани откъм креативност, предприемачество и разработване на идеи. През 2011 г. Мирослав става ръководител на екип от 10 – 15 програмисти, който екип конкретно отговаря за определен продукт. Напуска „Телерик“ 2 месеца след като основателите й я продават на американската ИТ компания „Прогрес“.

Управление на споделения офис 

Идеята за сегашния бизнес на Мирослав, който той започва заедно със своя най-добър приятел и съименник Мирослав Недялков, започва да се оформя през 2014 г. Двамата Мирославовци се познават от седми клас, заедно се пробват с борсата за учебници, заедно учат в университета, заедно работят и в „Телерик“, където всъщност се появява идеята им за общия бизнес. През 2014-а година компанията е в период на много бурен растеж и постоянно увеличава служителите си. Появява се необходимост от по-ефективно управление на работното пространство и съвсем естествено за една ИТ фирма – от софтуер за целта. Идеята е чрез него да се вижда разпределението на екипите и на работните помещения, така че хората да имат максимално много пространство и съответно да се повишава и тяхната производителност. 

Мирослав Недялков
Близо година двамата си нахвърлят идеи за подобен софтуер, след което започват да работят по него след работно време. Решителната стъпка правят през 2015 г. Още в началото се фокусират в специфична ниша – не просто управление на офис пространства, а на споделени офис пространства. 

Бизнес начинанието си започват изцяло със собствени средства, но още в първите месеци печелят доверието и получават 30 000 паунда инвестиция от английския акселератор PieLabs. Срещу вложението си фондът получава 7% от капитала на фирмата, но им предлага и до 6 месеца престой в Англия, където реално двамата българи стартират своя бизнес. 

Софтуерът OfficeRnD генерира онлайн издаване на договори, фактуриране, автоматично събиране на парите за наем чрез връзка с различни платформи, резервации на работни пространства, на конферентни стаи и т.н. На практика този продукт е един електронен управител на споделеното офис пространство. 

От техническа гледна точка OfficeRnD съчетава две основни приложения. Едното е интернет сайт, чрез който наемодателите или мениджърите на споделените офис пространства извършват административната работа по управлението и до който сайт само те имат достъп. Другото е мобилно приложение, което се използва от наемателите на споделени офиси за заплащане на сметките им, но не само.

„Чрез нашия продукт офис мениджърите на сградите предлагат всякакви услуги, от които фирмите имат нужда“, казва Мирослав и дава пример – плащане на паркинг, поддръжка на колите, дори карти за спорт или за допълнително здравно осигуряване за служителите на компанията. А причината е, че фирмите, които ползват споделени офиси, обикновено са малки, с 5 до 10 служители, и могат да получат много по-добра цена за допълнителна здравна застраховка или карта за спорт, ако го направят заедно с останалите, които споделят същия офис, обяснява Мирослав и допълва, че в това е силата на споделените офис пространства.

През годините двамата предприемачи от Плевен успяват да увеличат броя на инвеститорите, които застават зад бизнес начинанието им. Сред тях са и основателите на „Телерик“. До момента през различни фондове те са набрали 4,5 млн. долара.

Силно SEO

Мирослав обяснява, че основна роля за бързото популяризиране на продукта им са изиграли добрият онлайн маркетинг и доброто SEO, т.е. класиране на сайта на OfficeRnD на водещи позиции при търсенето в мрежата по ключови думи. В момента софтуерът се ползва в повече от 40 държави, като сред основните пазарни канали вече са и доволните клиенти, които препоръчват услугата на други. „Реално клиентите ни намират. Дали чрез Google, дали чрез събития с презентации, или с препоръки. Продуктът ни вече е доста разпознаваем“, казва Мирослав.

Най-много са клиентите на OfficeRnD в САЩ – над 300, където и използването на споделени офиси е най-масово. Продуктът се използва в почти цяла Европа, и най-вече във Великобритания, имат клиенти и в Азия, и в Австралия. В България компанията също има десетина клиенти.

Интересна е реакцията на Мирослав на въпроса защо компанията не предлага услугата си на молове, където ситуацията е сходна – много наематели в общо пространство. Отговорът му е: „Оглеждаме се за следващи подобни ниши, наистина е много сходно, но е рано“, а по-важно е следващият съвет от света на стартъпите, който гласи, че преди да си завладял своята ниша, е опасно да пробваш някъде другаде, защото ще се разсееш от основния си фокус: „Ако започнем да работим с един мол, макар и на 80% да е същото, останалите 20 на сто ще са нови неща, които трябва да се правят, и ще ни разсеят от основния пазар“.

За услугата на OfficeRnD плащат администраторите на споделените офис пространства, като принципът е колкото по-голямо е пространството, толкова по-висока е таксата за софтуера. Цената варира от 80 – 90 долара на месец до няколко хиляди долара, в зависимост от сградата. Средната цена е 350 долара.

Засега приходите от OfficeRnD не са засегнати от пандемията от Covid-19, но Мирослав е сигурен, че в следващите месеци кризата ще рефлектира и при тях. Най-малкото защото част от наемателите на споделените офиси ще изпитат затруднения да си плащат сметките – малките фирми винаги са най-потърпевши при подобни кризи, а това ще постави в трудна ситуация и наемодателите, които ползват OfficeRnD. Затова се подготвя отсега, което всъщност означава, че намалява разходите на компанията, и то с 30 на сто. 

В същото време Мирослав е убеден, че точно в моменти на криза се раждат най-успешните компании. Причината е, че новите проблеми, които в тази криза изникват пред различни бизнеси, всъщност са нови възможности. „Важно е хората да търсят нишите и да видят новите проблеми, за които да предложат решения“, казва Мирослав.

Текстът е публикуван в брой 15/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите от петък в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ