Бизнесът и кризата - очаквания и реакции

Туроператори отлагат екскурзии, тецове въвеждат КПП-та, веригите ще наемат още персонал

iconomist
iconomist / 19 March 2020 10:45 >
Бизнесът и кризата - очаквания и реакции
ЗАПОВЕД: Министър Николина Ангелкова забрани туризма до 13 април

Драгомир Николов, Емил Петров

Работа от къщи, отлагане във времето на дейности или изпълнението на договори, по-строг пропускателен режим – подобно на бизнеса в цял свят, и българският преминава на “пандемичен" режим. Експресна анкета на Българската стопанска камара сред членовете й показва, че най-сериозните опасения на фирмите са от загуба на клиенти, а не толкова от отсъствието на работници, заболели от коронавируса Covid-19. Само 19% очакват стабилизиране на ситуацията до 2 – 3 месеца, а най-големите оптимисти, според които заразата ще отмине за месец, са едва 15 на сто. Анкетата сред фирмите обаче е правена преди обявяването на извънредно положение в страната.

В ситуация на практически забранена дейност – до 13 април (засега) са забранени всички екскурзии и почивки, вкл. и във вътрешността на страната, и на масово анулиране на ранните записвания за летния сезон, туроператорите се опитват да отлагат договорите с клиентите си, за да не им се налага да връщат пари.

Още преди да се обяви извънредно положение в България, спадът в продажбата на туристически услуги е стигнал 75%, а анулациите на събития и конференции са стигнали 90% от планираните, казва Даниела Стоева от Управителния съвет на Асоциацията на Българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). Очакванията й са след 13 март да доближат 100%. До 10 май са спрени полетите от Русия до летище Бургас.

Една от водещите агенции в страната предлага на клиентите си да ползват вече закупения пакет за почивка или екскурзия до май т.г. до средата или края на 2021 г. От бранша настояват да се удължи до една година срокът за връщането на парите кеш, когато бъде прекратен договор за почивка не по вина на туриста. Сега срокът по закон е 14 дни. Друго искане е за поправка, която да регламентира, че при форсмажор не се възстановяват пари за почивки, а пътуванията се прехвърлят за бъдещ период.

Освен отлагане на данъчни плащания на фирмите от бранша, от Националния борд по туризъм настояват за целеви финансов ресурс, не по-малък от 200 млн. лева, с който чрез Българската банка за развитие да се рефинансират кредити на туристическия сектор към търговските банки.

Транспортни фирми също алармират, че са заплашени от фалити, защото освен отказани курсове различни контрагенти спират плащания за осъществени доставки, оплакаха се от едно от сдруженията на международните превозвачи.

По-малко разсрочени плащания
В същото време дистрибутори на едро затягат изискванията към търговците на дребно, премахвайки възможността за разсрочено плащане на доставки. Сигналът до "Икономист“ е от собственици на магазинчета за бързооборотни стоки и бе потвърден от доставчика. “Тютюневите изделия, както и други брандове, дистрибутирани от "Орбико България“, са без отложен режим на плащане, с изключение на случаите, когато това представлява договорен ангажимент. Такава мярка беше взета поради възникналите форсмажорни обстоятелства около ситуацията с COVID-19 и е в интерес на задоволяването на нуждите и потребностите на крайните консуматори“, коментира казуса Иванка Иванова, управител на един от най-големите дистрибутори в страната.

От големите хипермаркети съобщиха, че няма промяна в разплащанията с доставчици и те се случват в законовия срок до 1 месец. Заради по-големите продажби в условията на извънредно положение веригите обмислят наемането на допълнителни служители на граждански договори.

Затварянето на повечето магазини доведе до бум на поръчките на стоки онлайн. "Еконт“ удължи и след 31 март намалението с 30% на цените на палетните доставки, обявено в края на миналата година. Както "Еконт“, така и "Спиди“ насърчават използването на мрежите им от автоматични машини за изпращане и доставка на пратки. Освен че се избягва близкият контакт с хора, автоматите работят денонощно, което също е удобство.

Индустриални КПП-та
Още по-строг пропускателен режим е въведен в енергийни централи и в структуроопределящи предприятия, показа проучване на "Икономист“. За разлика от появилите се сигнали за липса на защитни облекла и струпване на работници в предприятия от автомобилния сектор, в компании като КЦМ и американските тецове в "Марица-изток“ са въведени ограничения за влизащите в предприятията, както и постоянна дезинфекция.

В КЦМ например е създаден специален щаб, който да координира мерките, начело с изпълнителния директор Иван Добрев. Достъпът до предприятието е ограничен до едно място, като се извършва и дезинфекция на обувките. Хората са разделени на малки екипи, така че да се елиминира потенциално масово заразяване. Прекратено е столовото хранене, за да не се допуска струпване на много работници на едно място. Препоръката е да идват на работа с личните си автомобили, а служебните рейсове се дезинфекцират 3 пъти на ден от фирмата превозвач и отделно и от КЦМ.

Преди да бъдат допуснати на територията на ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3“, посетителите попълват подробни онлайн въпросници за скрининг, чрез които се изследва да не са били в рискови страни. Администрацията на централата е преминала предимно в дистанционен режим на работа.

В "AES Марица-изток 1“ направо са преустановили достъпа на външни лица, чиято дейност не е критична за нормалната експлоатация на централата. Разработен е план, който да позволи непрекъснатост на производството дори при намален състав, въпреки че до редакционното приключване на броя нямаше данни за заболели от Covid-19 работници.

1 2
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ