САЩ заплашват Франция с мита на стоки за $2,4 млрд.

Европа обаче е готова да отвърне на удара

iconomist
iconomist / 04 December 2019 14:04 >
САЩ заплашват Франция с мита на стоки за $2,4 млрд.
Източник: Shutterstock
Правителството на САЩ заяви, че може да въведе наказателни мита в размер до 100% върху внос за 2,4 млрд. долара от Франция на шампанско, чанти, сирене и други продукти, след като стигна до заключение, че въведения преди време френски нов данък върху цифровите услуги ще навреди на американските технологични компании, предаде Ройтерс.

Службата на търговския представител на САЩ заяви, че разследването по "Раздел 301" от американския търговски закон установи, че френският цифров данък "не е в съответствие с преобладаващите принципи на международната данъчна политика и е необичайно тежък за засегнатите американски компании", включително за Google на компанията-майка Alphabet Inc., Facebook Inc., Apple Inc. и Amazon.com Inc.

Търговският представител на САЩ Робърт Лайтхайзър заяви, че правителството проучва дали да започне подобни разследвания на данъците за цифрови услуги на Австрия, Италия и Турция.

"Търговското представителство на САЩ се фокусира върху борбата с нарастващия протекционизъм на страните-членки на ЕС, който несправедливо е насочен към американските компании", отбеляза Лайтхайзър.

В изявлението му обаче не се споменават предложените подобни цифрови данъци от страна на Канада или Великобритания.

Американската търговска агенция също така заяви, че ще събере публични коментари до 14 януари догодина относно предложения тарифен списък, както и възможността за налагане на такси или ограничения на френските услуги, като публичното изслушване е насрочено за 7 януари.

Търговската агенция обаче не посочи конкретна дата за евентуалното въвеждане на 100-процетни мита спрямо френски стоки на стойност 2,4 млрд. долара.

Списъкът с френски стоки, които могат да бъдат обложени с много високи мита включва някои продукти, които бяха спестени от наложените от САЩ мита за 25% върху европейски стоки, заради оспорените пред Световната търговска организация субсидии на ЕС за "Еърбъс" (Airbus). "Френският списък" включва пенливи вина, чанти и гримове - продукти, които биха ударили сериозно френския гигант за луксозни стоки "Луи Вюитон Моет Хенеси" (LVMH - Louis Vuitton Moet Hennessy) и производител на козметика Л'Ореал (L'Oreal).

Сиренето Грюер (Gruyere), също спестено от американските тарифи във връзка с делото само самолетите на "Еърбъс", въведени през октомври, фигурира на видно място в предложения списък на френските продукти, които да бъдат обложени със 100-процетно мито, както и редица други френски сирена.

Констатациите на Службата на търговския представител на САЩ са приветствани от американските законодатели и от американската технологична индустрия, тъй като те отдавна твърдят, че френският цифров данък несправедливо насочен към високотехнологичните фирми от Съединените щати.

Решението е факт, след като във Франция беше одобрен данък от 3% върху приходите от цифрови услуги, спечелени от фирми с френски приходи над 25 милиона евро и световни приходи над 750 милиона евро.

Докладът на Службата на търговския представител на САЩ и предложеният списък с тарифи следват месеци на преговори между френския финансов министър Бруно Льо Мер и американския му колега Стивън Мнучин за глобален преглед на цифровите данъчни правила. Двамата дори постигнаха компромис през август на срещата на върха на Г-7 във Франция, според който ще се възстанови на американските фирми разликата между френския данък и нов механизъм, създаден чрез Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Президентът на САЩ Доналд Тръмп обаче така и не одобри тази сделка и отказа да посочи дали остава в сила заплахата му за въвеждане на ответни наказателни мита спрямо френски стоки.

В същото време обаче Франция и Европейският съюз са готови да се противопоставят на най-новите американски тарифни заплахи за френските продукти, заяви френският министър на финансовите Бруно льо Мер.

Бруно льо Мер определи предложенията на САЩ като "неприемливи". "В случай на нови американски санкции Европейският съюз би бил готов да отговори на удара", заяви той пред френското радио "Класик", съобщава Ройтерс.

Френският министър на икономиката Агнес Пание-Рунаше пък заяви пред Sud Radio, че Франция ще бъде "нападателна" в отношенията си със САЩ по този спорен въпрос и че Франция няма да отстъпи от плановете за въвеждане на цифров данък.

По-рано тази есен Франция одобрен данък от 3% върху приходите от цифрови услуги, спечелени от фирми с френски приходи над 25 милиона евро и световни приходи над 750 милиона евро.

От Службата на търговския представител на САЩ обаче заявиха снощи, че проведено разследване е установило, че френският данък е "несъвместим с преобладаващите принципи на международната данъчна политика" и че френското данъчно предложение е "необичайно обременяващо за засегнатите американски компании", включително Google, Alphabet Inc, Google, Facebook Inc, Apple Inc и Amazon.com Inc.

"Прекалено рисковано е да навлизате в луксозния сектор. Секторът бе ударен преди всичко от протестите в Хонконг, а сега може да бъде засегнат още по-силно", отбелязаха от инвестиционния фонд Clairinvest.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ