Дойде ред и на тровещите въздуха кораби

Мазутът за двигателите на морските съдове отделя 3500 пъти повече серен двуокис от автомобилния дизел, но от 2020 г. употребата му ще бъде силно ограничена

iconomist
iconomist / 28 October 2019 12:03 >
Дойде ред и на тровещите въздуха кораби
Сравнение: Корабният мазут замърсява със серен двуокис 3500 пъти повече от автомобилния дизел
Красимир Чешмеджиев
Едва 5% от горивото в света отива за морския транспорт. За сметка на това браншът е един от най-големите замърсители на въздуха с отровния серен двуокис. От 2020 г. нови правила за сектора ще се опитат да ограничат сярата във въздуха. Това неминуемо ще оскъпи транспортните услуги.

Днес 90 на сто от товарите в света се пренасят по вода. С някои малки изключения, като пиратството в Аденския залив и напрежението в Ормузкия проток, бизнес климатът за морския транспорт е като попътен вятър над спокойно езеро. Лидерската позиция на сектора се дължи на факта, че в морето липсват много от ограниченията на сухоземния транспорт. Океанът, за разлика от наземната инфраструктура, няма нужда от строеж или поддръжка, няма ги предизвикателствата на релефа, нито ограниченията за размера на товарния съд.

Един от най-големите фактори за морския транспорт е горивото. След рафинирането на нефта се отделят газове като пропан-бутан, следват течностите, наречени бензин, керосин и дизел. Остатъчният продукт също се разделя на няколко вида гориво. За двигателите на корабите най-често се използва "най-тежкото" гориво, извлечено от петролния остатък.

Класифициран като тип C, мазутът е толкова гъст, че за разлика от другите горива и дори дестилатите за морския транспорт, изисква нагряване, за да влезе в горивната система на кораба. За радост на световната икономика, технологията по нагряване е сравнително лесна, а "тежкото гориво" е почти два пъти по-евтино от другите дестилати, съвместими с корабните двигатели. Заради достъпната си цена мазутът е предпочитаното гориво за корабите, което от своя страна допълнително намалява цената на морските превози.

Въпрос на сяра
Освен ако океаните не пресъхнат, морският транспорт ще продължава да бъде предпочитаният начин за превоз на товари. За собствениците от бранша обаче 2020 г. ще донесе нови промени, към които да се нагаждат. Причината - 400 хиляди души по света умират от преждевременна смърт, а това се дължи на замърсяването от корабите.

При изгарянето на евтиния мазут в атмосферата се отделят голямо количество серни окиси. Те представляват огромен риск за човешкото здраве при вдишване, а заедно с тях се отделят азотни окиси и твърди прахови частици. Причина са и за киселинни дъждове, увреждащи растенията и почвите.

Мазутът е 100 пъти по-замърсяващ от другите горивни дестилати, предназначени за морската индустрия. Към днешна дата едва 600 кораба от всички 60 000 плавателни съда в глобален мащаб се задвижат чрез по-екологичните горивни алтернативи. Според проучване на научното списание Nature само 200 от най-големите кораби изхвърлят серен двуокис колкото всички автомобили по света. При изгаряне мазутът отделя 3500 пъти повече серен двуокис, отколкото дизелът за автомобилите.
1 2
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ