Домашни партита за продажба на пластмасова посуда

С нов маркетинг Брауни Уайз налага през 50-те години на миналия век в американските домове революционните пластмасови продукти

iconomist
iconomist / 19 October 2019 17:58 >
Домашни партита за продажба на пластмасова посуда
Брауни Уайз на Tupperware парти
Продажбите на кухненска посуда чрез домашни партита са добре познати у нас още от 90-те години на миналия век, когато продуктите на "Цептер" навлязоха мощно в страната. Пластмасовите изделия днес също заемат съществена част от домашните потреби редом с порцелана и стъклото, но през Втората световна война пластмасата се е използвала за всичко друго, но не и за домашни цели. Един изобретател – Ърл Тъпър, през 1946 г. пуска първата си полиетиленова купа, при това с напълно модерен за времето си и актуален и днес дизайн. Следващото изобретение на Тъпър е вакуумно затваряща се пластмасова купа – наречена купата чудо, която постига херметическия ефект само с притискане с ръце.

Изобретателят обаче си остава само изобретател, ако му липсва маркетинг, който да осигури пазарен успех на изделията му. Особено когато хората тепърва е трябвало да свикват с пластмаса в кухнята си. Щастливото решение е една жена – Брауни Уайз.

Родена през 1913 г. като Брауни Мей Хъмфри. След войната живее в Маями, Флорида, заедно с майка си и малкия си син, пише във вестниците съвети за домакинята и работи като секретарка. И е сред първите, които виждат огромен потенциал в продуктите на Тъпър, като в края на 40-те години започва да организира продажбите им чрез домашни партита.

Системата за продажби по домовете на непознати дотогава продукти е въведена преди това от компании като Stanley Home Products, но Уайз поставя жените на централно място и като продавачи, не само като основни клиенти при продажбите на домакински изделия. Тези партита са много повече от продажби, те се превръщат и във форма на социално общуване, в създаване на социални мрежи. През 1949 г. бързо набират успех и една продавачка успява за седмица да продаде 56 купи чудо.

И въпреки че компанията Tupperware продължава да подобрява продуктите си – те са вече с цветове на портокал, ягода, сапфир и пр., пластмасата все още е твърде революционна за американците. През 1951 г. Тъпър назначава за вицепрезидент по маркетинга мисис Уайз – безпрецедентен пост за жена за времето си. Нейният отдел се посвещава на разработването на модела на домашните партита, при които добре облечена и обучена продавачка представя възможностите и начините на употреба на новия технологичен продукт на домакинята и нейните приятели. Гостите на партитата са впечатлявани и с тестове, като подхвърляне на пълна с гроздов сок вакуумно затваряща се купа чудо. Продавачите печелят, като продават на цени на дребно, а компанията Tupperware получава за продуктите си пари по цени на едро.

Уайз обаче прави нещо много повече – тя осигурява начин за реализацията на много жени, които иначе са само домакини. Те припечелват като продавачки, но и придобиват нови контакти и умения. Уайз превръща партитата освен в начин на продажба и в лайфстайл. Насърчава позитивното мислене и обмяната на опит и издава седмичен бюлетин с проблемите, постиженията и нововъведенията на продавачите. С купи чудо, формички за лед и пр. пластмасови изделия Tupperware достига през 1954 г. оборот от $5 млн. (над $230 млн. днес). 20 000 дилъри, дистрибутори и мениджъри са включени в маркетинговия модел на социални мрежи на компанията. С годините Уайз се налага като нейното публично лице, появявайки се в женските списания и бизнес вестниците, за да разшири и наложи бизнес културата на Tupperware, която сама е създала. Те е първата жена, която излиза на корицата на Business Week.

През 1958 г. Ърл Тъпър уволнява Уайз, търсейки начин да продаде компанията си без "тежест" – тази пряма жена. Тя успява да го осъди да ѝ плати едногодишна заплата, но няма собствени акции във фирмата. Опитва да създаде свой бизнес с козметичната компания Cinderella, но тя е неуспешна. Умира позабравена през 1992 г.

Текстът е публикуван в брой 41/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ