Всичко за бизнеса от един доставчик

А1 вече е не само водещ телеком, а дигитална компания, която предлага всеобхватни ИТ решения в корпоративния и публичния сектор

iconomist
iconomist / 12 October 2019 13:30 >
Всичко за бизнеса от един доставчик
В България А1 разполага с четири дейта центъра, в които клиентите на компанията могат да разположат своето IT оборудване или да използват сървърни ресурси през облачна платформа
През последното десетилетие конкуренцията в сектора на телекомуникациите е все по-ожесточена. В момента пазарът е наситен до такава степен, че едва 3% от българското население не използва никакво мобилно устройство – това означава, че само децата в детските градини и много от възрастните хора нямат мобилен телефон. А с последователната политика на ЕС за намаляване на цените на разговорите не остава много място за тарифна конкуренция. 

Сега към крайните потребители са отправени финансови предложения като мобилни разплащания, дигитални портфейли и кредитни карти, в които определено е бъдещето, но масовизирането им изисква време. Видим е и стремежът към превръщането на някои от водещите оператори в развлекателни медии с модерни решения на телевизионния и музикален пазар. По-невидима за крайните потребители, но съществена за развитието на телекомите тенденция, е, че корпоративните клиенти и техните бизнес нужди са полето, което позволява най-голям растеж за тях.   

Всичко това доведе до стратегия за трансформация, която телекомът A1, част от А1 Group, първи предприе. В последните години мениджмънтът на компанията целенасочено работи не само в областта на предоставянето на повече, по-разнообразно и по-качествено съдържание. A1 отговоря и на предизвикателствата, пред които са изправени бизнес клиентите на телекома, с огромно портфолио от услуги в областта на информационните и комуникационни технологии (ICT). Освен за бизнеса те са подходящи и за дигитализирането на общините, както и на болници, образователни институции и други области на публичния сектор. 

ИТ решения с виртуални сървъри и софтуер като услуга

Независимо дали сте голямо, малко или средно предприятие, A1 предоставя концепцията one stop shop (всичко на „едно гише“) за бизнес решения. И това не е преувеличено.

В платформата за дигитални услуги на A1 телекомът предлага решения от типа SaaS (Software as a service), които облекчават преминаващите през дигитална трансформация фирми. Чрез месечен абонамент те имат възможност за интегриране на всички софтуерни продукти, които можете да си представите – облачния пакет на Microsoft Office 365, антивирусен и счетоводен софтуер, програма за управление на човешките ресурси, на взаимоотношенията с клиентите, платформа за разработване на уебсайт и много други. 

Услугата A1 Data Center пък дава възможност на компаниите да разположат своето IT оборудване в специално създаден за целта професионален център за данни – или да се възползват от завършено решение от тип IaaS (Infrastructure as a Service) за ползване на сървърни ресурси през облачна платформа на А1 Group, наречена Exoscale. Платформата е идеална основа за IT проекти по разработване на софтуерни приложения. Тя е разработена в съответствие с водещите технологии и стандарти за сигурност и с GDPR.

Към всичко това следва да се добавят и решенията за защита и сигурност – системите за видеонаблюдение с аналитични функции, обединени в услугата A1 Video Security, както и A1 Security Cloud – концепция, която обединява набор от услуги и продукти за информационна сигурност. 

Как на практика работят

Дори на изкушените от иновациите и новите технологии всички тези абревиатури и съкращения, използвани от експертите, могат да дойдат в повече. Затова да илюстрираме с пример полезността на бизнес решенията, предлагани от А1, с внедряването им в системите на болничните заведения. 

След скандала с изтичането на лични данни от НАП Министерството на здравеопазването спешно проверява и дава предписания на всички болници, които трябва да затегнат сигурността както на данните, така и по отношение на достъпа. 

МБАЛ Раднево получава 11 предписания и кратък срок за изпълнението им, което изправя ръководството на малката общинска болница пред екзистенциална криза, разказва д-р Майя Узунова, управител на лечебното заведение. Тя се обърнала към А1, защото, докато ползвали услугите им за свързаност, разбрали, че телекомът може да им помогне да покрие и изискванията за сигурност. Без първоначална инвестиция, а чрез месечни плащания. А от подаването на заявката до пускането на услугите е минал едва месец. „Ако условията не бяха такива, не знам какво щяхме да правим, защото, както при повечето общински болници, финансовото ни състояние не ни позволява да се справим сами“, допълни шефката на болницата. 

Преди внедряването на новите услуги, положението не е било много обнадеждаващо. Въпреки наличието на правилник, който строго постановява часове на свиждания, по всяко време из коридорите се мотаели хора. Сестрите, превърнали се в пъдари, постоянно влизали в пререкания с роднини. В болницата е монтирана система за контрол на достъпа с видеодомофони на всички отделения. Инсталираната от А1 паркинг система не допуска хаотични движения в района около болницата и позволява контрол над режима на доставки и пациентски посещения. 



Решението, което най-много е облекчило ръководството на МБАЛ Раднево, е свързано със защита на данните. Това е продуктът Data Loss Prevention (DLP), част от концепцията A1 Security Cloud. Той предотвратява изтичане на информация от служебни компютри и лаптопи, засичайки нарушение на политики за боравене с данните от вътрешни лица, както и неоторизиран достъп от външни лица. „Пациентите се регистрират с личните си карти, а данните за здравословното им състояние са може би най-чувствителната информация за хората. Внедряването на DLP ни даде възможност на поносима цена да покрием стандартите за сигурност на информацията и на практика да я гарантираме“, обяснява Майя Узунова. Друга общинска болница, тази в Ихтиман, също се е възползвала от платформата за IT сигурност на А1, за да покрие изискванията за информационна защита. 

Като доставчик на фиксирани и мобилни услуги на една от най-големите болници в страната УМБАЛ „Александровска“ ЕАД, А1 изгражда успешно партньорство с лечебното заведение и чрез ICT услугите си, сред които софтуерни и продукти за IT сигурност, както и решения за контрол на достъпа. Освен DLP в „Александровска“ ЕАД телекомът осигурява защита на вътрешната IT инфраструктура и на мрежата от DDoS атаки (или атаки за отказ на услуга). С тези две решения болницата защитава личните данни на стотици хиляди пациенти, както от външни, така и от вътрешни злонамерени лица. Услугата контрол на достъпа в Александровска включва и система за видеонаблюдение с IP камери от ново поколение. 

В пълната си и най-нова версия услугата за видеонаблюдение – A1 Video Security –  позволява съхранение на записите на облачен сървър. Това гарантира, че те не могат да бъдат откраднати, манипулирани или изтрити. Клиентите имат достъп до цялата информация през десктоп и мобилно приложение. А1 Video Security предлага и възможност за съхранение на записите в два независими дейта центъра на А1 (Disaster Recovery), което е допълнителна сигурност за данните на клиента.

В стратегията си да бъде разпознаван като предпочитан партньор в дигиталната трансформация на бизнеса, общините и институциите А1 предлага и услуги, подобряващи онлайн имиджа на своите клиенти. Столичния ДКЦ ВИТА например е избрал едно от най-често ползваните от бизнеса приложения на А1 – Smart View. То дава възможност на пациентите да направят виртуална разходка в цялото болнично заведение, преди да го посетят. 

Интересът към ICT решенията на А1, независимо дали са свързани с подобряване на бизнес процесите, сигурността или чисто имиджовото представяне на една организация, е обясним. Фирмите и институциите у нас все повече се сблъскват с нуждата да внедряват технологии, които изискват сериозни инвестиции и експертиза. Чрез А1 това става на приемлива за клиента цена, в повечето случаи на месечни вноски. А когато услугите включват и консултация, внедряване и поддръжка от страна на доставчика, налице са предпоставки за устойчив модел.


Текстът е публикуван в брой 40/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ