Оживяващите картини на Айвазовски

На 2 май се навършват 120 г. от смъртта на именития художник. Заради карантината мултимедийната изложба „Геният и морето“ в Ростов на Дон се отлага за края на лятото 

iconomist
iconomist / 03 May 2020 19:37 >
Оживяващите картини на Айвазовски
Картината е „Бригантината "Меркурий", атакувана от два турски кораба“, 1892 г.
Не само театрите, кината и концертните зали по света са пусти в момента. Заради пандемията от Covid-19 страдат многобройни проекти, свързани с изобразителното изкуство. Сред тях е и посветеният на един от най-известните маринисти на XIX век – Иван К. Айвазовски, отишъл си от този свят точно преди 120 г.

Премиерното представяне на мултимедийния проект „Айвазовски: Геният и морето“ през март в уралския град Екатеринбург бе преждевременно прекратено, а планираното му откриване на 14 май в Ростов на Дон – преместено за 28 август. Уникалната изложба е акцент в „Арт-Ростов“, най-голямото и очаквано десетдневно пролетно събитие в града. Не за пръв път картините на Айвазовски „оживяват“, но според организаторите от „Дон-Експоцентър“ това е качествено нова авторска мултимедийна експозиция, която по неповторим начин представя малко известни факти за художника на имперска Русия с арменски корени (рожденото му име е Ованес Айвазян). В разработването на сценария са участвали експерти от картинната галерия „Айвазовски“ в родния му град Феодосия (Кримски полуостров). Десетки оригинални платна са цифровизирани и анимирани в 40-минутен спектакъл. 

Публиката ще ги види на огромни пана и панорамни екрани в различни конфигурации, които създават ефект за реално „влизане“ в картините, сред бушуваща водна стихия и водещи ожесточени битки кораби (в средата на XIX в. Айвазовски е главен художник на Руския флот и участва във военни маневри). Включени са и живописни платна, посветени на Армения и арменския народ, както и пейзажи от Америка, Италия, Холандия, Франция, Турция, Египет и страните от Мала Азия, докъдето е стигал артистичният пътешественик.

Роденият на 29 юли 1817 г. Иван Айвазовски е удивителна персона. След първата си среща с него през 1888 г. Антон Чехов го описва така: „Здрав и сърдечен възрастен човек (…); изпълнен е с чувство за собствената си значимост, има меки ръце и се ръкува като генерал. (…) В него са съчетани генерал, свещеник, артист, арменец, местен стар селянин и Отело“. 

За своята 60-годишна кариера маринистът създава повече от 6000 платна (сред емблематичните е „Деветият вал“). Рядко рисува пейзажи без вода, още по-рядко – портрети. Никога не твори сред природата, а пренася образите върху платното само по памет, пресъздавайки неповторимо движението на водата и отразяващите се в нея светлини и сенки. 

Животът му също е пълен с интересни факти. Има два брака – с англичанката Джулия Грейвс, която му ражда четири деца, и с доста по-младата арменка Ана. Последните си десетилетия прекарва във Феодосия. Осигурява вода за града от собственото си имение, открива художествено училище, прави първите археологически разкопки в района и построява исторически музей. Благодарение на усилията му е създадено търговското пристанище и Феодосия е свързан с жп мрежата. В момента по неговото платно „Бригантината Меркурий, атакувана от два турски кораба“ (на снимката) се възстановява в естествен размер красивият платноход, а за реконструкцията на картинната галерия „Айвазовски“ са осигурени 700 млн. рубли от федералния и регионалния бюджет.

Художникът умира на 2 май 1900 г. Погребан е в двора на арменската църква „Св. Саркис“. Саркофагът му е от бял мрамор с издялан цитат от „История на Армения“ на Мовсес Хоренаци: „Роден смъртен, той остави безсмъртен спомен за себе си“.  

Текстът е публикуван в брой 14/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите от петък в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ