Целият свят е сцена

Времената на рали колите за всеки ден се връщат... и прототипът на този мега Yaris е доказателството

iconomist
iconomist / 23 February 2020 14:35 >
 Целият свят е сцена
Оли Кю, BBC TopGear


Eдна от колите, които в TopGear чакаме с нетърпение, е Toyota Yaris. Също така ни позволете да ви препоръчаме музиката на изгряващата звезда Клиф Ричардс, както и да обърнем внимание, че безжичните телефони стават все по-популярни. Смешно, нали?

Yaris. Не е сред колите, които трябва да карате, преди да умрете. Но това тук е Yaris, дело на Gazoo Racing (GR) – подразделението на моторспорт магьосниците под шапката на Toyota. В последните години Gazoo спечели Льо Ман (най-накрая), обеща нов сериен хиперавтомобил, който да участва в Льо Ман по новите правила за топкласа, и спечели световната титла в ралитата. Сега Toyota трябва да хомологира тривратия Yaris за следващото поколение рали правила. Проблемът е, че новият Yaris е само с 5 врати. Или поне досега беше така.

Yaris-ът на GR е абсурден. Има руски олимпийци, на които по-малко им личи, че са взимали допинг. Цялата каросерия е нова, по-ниска и застрашителна. Покривът от пресован фиброкарбон е свален с 95 мм, задното стъкло е символично, а задните седалки са неизползваеми.

Под широките калници се крие много по-широката стъпка на колата. Налице е постоянно 4х4 задвижване – най-леката такава система на пазара, твърди инженерният шеф Сайто-сан – с три режима на работа в зависимост от това как искате да катастрофирате. Трансмисията ще е механична, която работи с най-малкия и лек 1,6-литров двигател на света, който е преместен с още 21 мм по-назад от предния мост. За да отговаря на правилата за R5 кагегорията, моторът е 3-цилиндров с турбо, мощността му е около 264 к.с., а въртящият момент – към 353 Nm.

В момента Yaris GR няма реален съперник в света на хот хеч моделите. Няма друг субкомпактен автомобил с 4х4 или с такава мощност. Това е най-актуалната за 2020 суперкола. Мощна играчка, която предпочита тесните пътчета, лошото време и острите завои.

Пътищата, по които минават истинските рали отсечки обаче, ще трябва да почакат. Днес имам няколко часа, за да се опозная с GR Yaris по трасето до и около португалската писта „Ещорил“. Пътищата са мокри, мъгла покрива околностите, а аз подписах декларация, че падне ли едно от колелата на някой от прототипите, няма да съдя Сайто-сан. Перфектният начин да опознаеш един хот хеч. Сядай зад волана, давай газ, само гледай да не се удариш или да не счупиш нещо.

Първите ми впечатления са, че твърде широката каросерия май е излишна. Шофьорската седалка е добре позиционирана, но стои твърде високо – истинска лудост в купе, създадено по поръчка. Един километър по-късно вече ми е ясно, че управлението и воланът не са нито твърде остри, нито твърде тежки, а превключването на предавките става леко и точно.


Поведението на пътя е предвидимо и прецизно. Всичко става плавно, дори комфортно, но контролът върху всяко движение на колата е перфектен. Като при истинска рали кола.

Това не е автомобил, който ще се предлага с много режими на работа. Едни настройки на волана, една електронна карта, която управлява подаването на газ, едни настройки на окачването – но всички са много добри. Ще е хубаво, ако моторът е малко по-шумен, при Yaris не се използва аудиосистемата, за да засили звука за пътуващите в купето, но все пак Fiesta ST звучи по-ядосано. Ако може още трясъци, рев на мотора и антилаг фойерверки, моля.

Единствената зона, където водачът на GR може да се намесва, е как 4х4 системата разпределя мощността. В режим Normal съотношението е 60:40 – преден/заден мост. При Sport 70 отиват към задния мост, а следващото завъртане на превключвателя в посока Track осигуряват разпределение 50 на 50 – за максимално неутрално поведение и максимална скорост. Сайто-сан твърди, че системата позволява прехвърлянето на 100 процента от мощността към единия или другия мост, но според него дрифт режимите са безполезни и колата няма да е толкова бърза. Хм.

GR Yaris е бърз, много бърз. Скоростта идва с лекота. Като всички 3-цилиндрови агрегати моторът е леко ленив на моменти, което се отразява на превключването на предавките в низходящ ред, но пък имаме впечатляващ въртящ момент, ниско тегло и страхотно сцепление. В режим Sport се усеща как задницата „бута“ на излизане от завоите, а спирачките са сензационно мощни. Но GR Yaris в нито един момент не се държи арогантно, не се ядосва и няма да те ухапе. Като съвременен WRC автомобил идеята е пилотът да не се занимава с почти нищо друго освен с карането, да се концентрира върху прецизното пилотиране и скоростта.

Грешка ли е GR? Не съм сигурен. Като се имат предвид характеристики, огромният бюджет за развитие и странната каросерия, истински шок е колко завършен и зрял автомобил е GR Yaris. По характер е много по-близо до Golf R, отколкото до хомологационните модификации на Impreza или Lancer. Дори на пистата трябва да провокирам GR сериозно – най-често с лудешки движения на волана при низходящо превключване при спиране, за да започне Yaris да се държи неприлично. Автомобилът не е толкова шумен, колкото очаквах, но е невероятно бърз. Ще детронира Supra, когато излезе на пазара. Надявам се, че дотогава от Gazoo ще инжектират още доза Racing за сметка на част от Yaris-а в гените на този автомобил.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ