Точно преди да прегорим

Какво трябва да направите, ако усетите, че нивото на стрес се увеличава застрашително

Споделяне

Икономист

Икономист

iconomist.bg

newsroom@iconomist.bg

Емоционалното прегаряне (burn-out) е един от бичовете на съвремието ни. Всичко се случва бързо и в повечето случаи нещата не зависят само от нас. Това в по-голяма степен се отнася за ръководители и бизнесмени, чиито нива на стрес в ежедневието са огромни.

Човек се сблъсква с всякакви проблеми, но винаги има начин за решаването им. Често най-трудно е да признае за съществуването им. Хората разбират, че „прегряват“, едва когато стигнат до ръба.

Симптомите могат да бъдат различни. Работите непрекъснато. Когато си легнете, умът ви препуска по проблемите, от което не можете да заспите. Трупате килограми. Ставате раздразнителни. При развиващите нов бизнес обичайно това се получава на седмия месец от стартирането му. Това е моментът, в който трябва да спрете и да се погрижите за себе си, преди да е станало късно. Но какво можете да направите по въпроса?

Ето няколко съвета:

Спрете да пиете временно
Голяма част от живота на съвременните бизнесмени преминава в обеди и вечери с клиенти. Не че се напиват, но 2 – 3 чаши вино всяка вечер водят до безпокойство. Уж сте уморени, но пак не можете да заспите. Не става въпрос да откажете алкохола завинаги, а да си дадете почивка, която в този момент ще е ключова.

Ходете по 30 минути всяка сутрин
Фитнес залата изисква подготовка и включване на заниманията в графика ви за деня. Ако той е и без това претоварен, ситуацията само ще се влоши. Но 30 минути бавно бягане на пътеката у дома или разходка в квартала сутрин не изглеждат толкова невъзможни. Движението е много важно.

Планирайте нещата, които обичате да правите
Намерете седем часа на седмица за нещата, които обичате да правите. Това ще е трудно, защото сигурно няма събота и неделя, в които да не проверите имейла си или да не довършвате нещо за работа от къщи. Ако останалата част от уикенда запълвате с домашни задължения, като косене на трева или поправяне на нещо развалено, то за вас самия не остава никакво време. Екскурзия, йога, кино, футбол с приятели - каквото ви харесва, просто го направете, без да мислите за работа.

Изключете проклетия телефон
Откажете се от телефона, когато се приберете вечер вкъщи. Когато излизате на семейна вечеря, дръжте проклетото устройство на вибрация в джоба си, а не на масата в ресторанта. Да, ще се изкушавате да поглеждате от време на време, но постоянното следене на телефона трябва да спре. Това е наглед елементарна промяна, но освен че не е лесна, тя има огромно влияние.

Направете съня приоритет
Сигурно ви се иска след работа да се размотавате с приятели или да се включите в семейните киновечери вкъщи. Направете така, че часът ви за лягане да е по-близо до 22 часа, а не до полунощ. Всеки се е хвалил в някакъв момент, че издържа с 5 часа сън, но това определено не е за хвалба, ако сте на ръба на прегарянето.
Ако следвате тези правила, стресът няма да изчезне за една нощ, но ще се почувствате значително по-добре след време. Ще усетите, че ставате по-енергичен, както и че колкото повече спите, толкова по-ефективен сте на работа. А сутрешните разходки, освен здравословно упражнение, ще ви дадат време да премислите хиляди идеи за бизнеса.



Текстът е публикуван в брой 28/2017 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Споделяне

Оставете коментар

smedia footer

S-MEDIA.BG

Immediate Media Co/BBC Worldwide magazines partner | Haymarket partner | Hola! Hello! partner | Condé Nast partner

.................................