Екоданъци за авиопътуванията

Облагането в страни от ЕС цели да пренасочи пътникопотока към щадящ природата превоз

iconomist
iconomist / 08 September 2019 10:19 >
Екоданъци за авиопътуванията
Тонове въглероден диоксид: Опашките за кацане на големи летища силно замърсяват въздуха над градовете
Красимир Чешмеджиев

На крилата на зелените тенденции Германия дава гръмки обещания за лидерство в разработката на нови технологии за авиоиндустрията. Екотакса за въздушния транспорт е план Б за Франция, след като „жълтите жилетки“ провалиха въвеждането на подобен данък за автомобилните горива. Шведите все повече предпочитат железопътния транспорт като алтернатива на авиозамърсяването, а Холандия търси подкрепата на ЕС за облагане на полетите със самолет. 

Повече самолети, повече полети, повече пасажери – след края на Втората световна война растежът се превърна в константа за авиобранша. Един от факторите за дългогодишния успех е данъчното облекчение, което аероиндустрията ползва. То е регламентирано още през 1944 г. на Чикагската конвенция за международното въздухоплаване, когато множество страни подписват освобождаващо от такси споразумение за самолетните горива. България се включва към него през 1967-а. Със засилването на климатичните промени решенията, взети в Чикаго, ярко контрастират със зелените цели на ЕС.

CO2 и не само

Според международната асоциация за въздушния транспорт (IATA) всяко ново поколение самолети е с 20% по-екологично от предишното. Въпреки това изгарянето на керосин от самолетите отделя значителни количества въглероден двуокис. Самолетните двигатели обаче произвеждат и други газове, които високо в атмосферата имат два пъти по-негативен парников ефект от CO2. 

Според германската асоциация Atmosfair на всеки пасажер от Лондон до Ню Йорк се падат 986 кг въглероден двуокис. В 56 страни в света средно за година човек произвежда по-малко емисии, отколкото пътник в самолет, пресичащ Атлантика. И докато ЕС се бори с емисиите от автомобилите, дълги години този отрасъл беше без никаква екотакса въпреки изгарянето на вредни горива високо в атмосферата. 

Авиотакса в целия ЕС


Двудневна конференция в Хага разкри пред авиопревозвачите новите възгледи в ЕС за крилатия транспорт. В началото на лятото нидерландският град стана арена на мащабни амбиции и силни изисквания. 

„За разлика от автомобилите, автобусите и влаковете, международните полети от Холандия не са таксувани по никакъв начин. Това е важна причина за въвеждането на авиоданък“, заяви Мено Снел, секретар по финансите на Холандия. 

Заедно с подкрепата на Франция Холандия се надява авиационната такса за международни полети да стане общовалидна за целия ЕС. Според Снел европейски данък върху керосина би намалил вредните емисии с 11%, без да повлияе съществено на икономиката. Целта на такова оскъпяване в цената на въздушния транспорт е да направи по-предпочитани наземните алтернативи.

Във видеообръщение към присъстващите на конференцията еврокомисарят по икономическите и финансовите въпроси Пиер Московиси споделя, че въвеждането на подобна такса за целия ЕС ще се окаже трудно, защото засега няма консенсус. С консенсус или без, Холандия е решила да въведе данъка. Планира се той да влезе в сила през 2021 г., а оскъпяването на билет за заминаващи ще е 7,5 евро. 

През 2018 г. френското правителство предвиждаше налагането от 2019 г. на такса върху автомобилните горива. „Жълтите жилетки“ обаче стопираха идеята. Според тях облагане на дизела ще накара бедните да носят на гърба си богатите, които ползват самолети, без да плащат никаква зелена такса.

След множество бурни протести в последните дни на миналата година Макрон отложи въвеждането на проблематичния екоданък. Но миналия месец бе взето решение за екотакса за авиополетите. Всяко пътуване от Франция в рамките на ЕС ще се оскъпява с 1,5 евро, а най-голямо увеличение – цели 18 евро, ще има на билетите за бизнес класа извън рамките на Съюза. Този данък ще влезе в сила от 2020 г., а правителството очаква той да донесе 182 млн. евро в хазната. Предвидено е приходите да се пренасочат и към развитието на релсовия транспорт като по-екологична алтернатива. Негативният отзвук не закъсня. Air France изрази опасенията си, че ще губи по 60 милиона евро годишно. 

Германците вече имат подобна такса, която добавя 8 евро към полетите в рамките на страната, ЕС и Северна Африка. С 25 евро се оскъпяват билетите за дестинации до 6000 км, а най-голям налог – 45 евро, се начислява на полети за над 6000 км.

По-рано през август немската асоциация на авиобизнеса излезе с 6-точков план за постигане на значим напредък в ограничаването на вредните емисии от авиобранша. На конференция в Лайпциг Ангела Меркел похвали амбициозната самоинициатива на авиопревозвачите да намалят вредните газове до половината от измерените през 2005-а емисии. Меркел обяви и желанието си Германия да стане лидер в производството и разработката на екологични авиотехнологии. Тези думи идват няколко дни след като Bundesbank предупреди за наближаваща рецесия. Германската лидерка дава ясна индикация, че до края на годината ще бъде изготвена стратегия за разработването на заместител за керосина. Лаконично, но ясно, думите на канцлера сочат водородната енергия за потенциална алтернатива. „Като всяка нова технология разработването на тази също ще бъде скъпо в началото“, каза Меркел.

В същото време и други страни в Европа водят битка със замърсителите в небето. Според информация от най-големия железопътен превозвач на Швеция един полет между двата най-големи града в страната генерира CO2 колкото 40 000 пътувания с влак. Шведите сякаш са наясно с това – проучване на Sifo показва, че за година и половина два пъти повече шведи са предпочели релсите пред въздуха. Swedavia – компанията, управляваща 10-те най-големи летища в страната, също има подобни наблюдения. Спадът на пътуванията по въздух продължава и през 2019-а. Но причината за отлива може и да не е във въведената миналата година екотакса. 

Flygskam – срам от летене

Жителите на скандинавската страна добавиха нова дума в глобалния речник – flygskam, или „срам от летене“. Въвеждането на този „термин“ става паралелно с лозунга „Остани на земята“. Той често се тиражира в социалните мрежи и се превръща в своеобразна кампания, пропагандираща алтернативите на въздушния транспорт. Корените на тази загриженост за природата може би се крият в две причини: температурните аномалии, които удариха Швеция миналата година, и популярността на тийн-активистката Грета Тунберг. 16-годишната шведка започна училищна стачка, която надхвърли границите на родната ѝ страна и тя е вече световна знаменитост. Самата Грета не се е качвала на самолет от 2015 г. След дълги години на жп застой в сянката на самолетите властите в страната обещаха повече средства за увеличение на влаковите композиции.

От друга страна, самите авиокомпании имат свои инициативи. Холандската авиокомпания KLM буквално казва на клиентите си да не ползват услугите ѝ, ако не е наложително. В своята кампания „Лети отговорно“ превозвачът запознава обществеността със своите екопрактики и възможността всеки пътник чрез по-лек багаж да допринесе за по-екологично пътуване. Развиването на екологични проекти по света дълго време даваше на превозвачите „позволение“ да извършват своята неекологична дейност. В крайна сметка със засилването на парниковия ефект дори тази индулгенция се оказа недостатъчна. След дълги десетилетия на относителна необезпокояваност екоцелите за 2050 г. ще помрачат розовите дни на евтините самолетни билети. И

Текстът е публикуван в брой 35/2019 г. на списание "Икономист" от 6 септември, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ