Глобално затопляне за световната търговия

Отношенията Китай - Русия "разтапят" леда около Северния морски път

iconomist
iconomist / 09 September 2019 14:59 >
Глобално затопляне за световната търговия
Недостатък: Ледоразбивачи все още са нужни и през проходимия период

Назад към топлите води
Освен възможности този маршрут крие и предизвикателства. Mакaр с отслабена хватка, Северният ледовит океан все още протяга ледовете си близко до руските брегове. Това оскъпява корабоплаването поради нуждата от наемане на ледоразбивач – често пъти задължителен дори за проходимия период в годината. Необходимостта от по-опитен екипаж за плаване в студени води и от по-високи застраховки са големи въпросителни за компаниите, които се колебаят дали да използват иначе по-евтиния северен път.

Местните общности, занимаващи се с риболов от векове, също може да усетят негативни промени от засиления трафик през студените води. Крехкият екологичен баланс може да бъде допълнително нарушен от вредните емисии на преминаващите кораби.

Слабонаселеният руски Север може да се окаже подводен камък за морския транспорт в региона. Дългогодишна практика за корабите е между началната и крайната точка да правят доставки и по междинните пристанища на маршрута. И ако Западна Азия и Европа са големи пазари, далеч не така стоят нещата в суровия руски Север.
Красимир Чешмеджиев
Докато Европа пресмята рисковете от изтънелия озонов слой, Русия прави тънки сметки как да се възползва от изтъняването на леда. Високите температури ежегодно правят Северния морски път проходим за по-дълго време, отслабвайки студената хватка на Северния ледовит океан. Който съвсем няма да е ледовит според някои апокалиптични прогнози за близките десетилетия. Русия обаче няма намерение да чака природата. Строежът на ядрени ледоразбивачи е само част от стратегията ѝ за Северния морски път, чрез който да застане в предните редици на световната търговия.

От векове идеята за северен морски път, който чувствително да скъсява дистанцията между азиатските и европейските пазари, вълнува Русия и страните от Стария континент. Кораб, пътуващ от Китай към Европа, изминава 20 000 километра през Суецкия канал. Освен че е дълъг, този маршрут крие и други усложнения – пиратството в Аденския залив, таксата за ползване на Суецкия канал и задръстванията покрай преминаването от Тихия към Индийския океан.

А път покрай бреговете на Русия скъсява с 12 дни плаването между Китай и Европа. Товарният превозвач Nordic Bulk Carrier отчита, че с помощта на ледоразбивачи преминаването през Северния ледовит океан спестява до 500 хиляди долара на курс. В средата на август бе отбелязана и липсата на какъвто и да е лед по дължината на успоредния на руската суша транспортен коридор. По-леснопроходим за по-дълго време, Северният морски път все още се нуждае от "облагородяване", за да бъде използван не само от Русия и нейните партньори.

Ядрени ледоразбивачи
Русия е решена да направи всичко възможно този маршрут да се превърне в предпочитана алтернатива на Суецкия канал. Нещо, което не изглежда толкова фантастично. През деветдесетте години на миналия век по него годишно са преминавали едва 1.5 милиона тона товари. Миналата година пренесените стоки се равняват на 18 милиона тона, което е със 70% повече от стойностите за 2017-а. В контекста на засиления трафик политическата реторика дава конкретни прогнози за близкото бъдеще на Северния морски път.

"Задачата е да се осигури целогодишно използване до 2021 г. и увеличение в товарния трафик до 80 милиона тона годишно", каза говорителят на министерството на външните работи за Русия Мария Захарова на брифинг в края на август. Макар и изненадващи, амбициите за такъв значим ръст в кратки срокове са обосновани от стратегическите партньорства на Руската федерация. Jogmec – японската национална корпорация за нефт и газ, заедно с други компании от Страната на изгряващото слънце е инвестирала в един от руските добивни центрове. Очаква се само от това находище газовият експорт да бъде 20 млн. тона годишно.

173-метровият ядрен ледоразбивач "Урал" е само един от трите плавателни съда, които ще проправят път на търговските кораби през ледените води. Що се отнася до екологичните притеснения, Москва е взела сериозни мерки как да ограничи емисиите си под арктическото небе. На 26 август танкерът "Проспект Корольов" започна пресичане на Арктическия океан, изцяло захранван от втечнен газ. 250-метровият плавателен съд на "Совкомфлот" извършва доставка на суров петрол до Китай. Използваният природен газ прави този танкер по-екологичен от корабите със стандартни горива.

Двуполюсна полемика за полюса
"Този, който властва над морето, властва над всичко." Думите на древногръцкия политик и пълководец Темистокъл лесно могат да се насочат към Русия. Нещо повече, при засилен трафик по Северния морски път федерацията не просто ще има контрол върху море, а върху цял океан. Транспортната артерия почти напълно минава през руски води, а корабоплаването трябва да има предвид някои съображения.

Изискванията на Русия са да бъде уведомена 45 дни по-рано за желано преминаване през региона. Освен за датата Москва иска да бъде информирана за габаритите и техническите характеристики на плавателния съд, както и за самоличността на капитана. От своя страна Русия осигурява ледоразбивачи и предоставя руски пилот (капитан) на борда на чуждестранните съдове, който да помага в навигирането през не съвсем безопасните ледените води. Естествено, Москва си запазва правото да откаже преминаване по Северния морски път.

Предимство: Северният морски път е в пъти по-кратък от този през Суецкия канал

Въпреки че е законен, такъв контрол от страна на Русия няма как да се хареса на САЩ. На среща на Арктическия съвет през май държавният секретар на САЩ Майк Помпео нарече "агресивно поведение" сътрудничеството между Русия и Китай по проекти в региона. Други лидери също са изразявали неодобрение към дейностите в Севера. Френският президент Еманюел Макрон помоли Северният морски път да не бъде ползван от транспортните компании заради екологичните рискове.

Вероятно скърцането със зъби на някои западни страни няма да бъде значима пречка пред засилващото се корабоплаване в региона. Но дори и без транзитно преминаване, този регион тепърва ще бъде разработван. Историческото плаване на "Проспект Корольов" бързо ще загуби своята аура на уникалност. В строеж са още 5 машини от същия клас. Всичко това се прави за енергийните нужди на страните от Тихия океан. Индия и Япония търсят допълнителни доставки и съвместно участие с Русия в енергийни проекти, а Китай отдавна е започнал разработването на Севера.

Нищо чудно Северният морски път да се окаже пътеката, която ще изведе руската мечка към световна доминация на газовия пазар. Само за 2 години добивните съоръжения на полуостров Ямал удвоиха до 8% дела на Русия върху пазара за втечнен газ. С разтопяването на ледовете се очаква още нови находища да стават достъпни за извличане. Според някои прогнози в Арктическия регион се намират 13 на сто от неоткритите световни петролни запаси и 30 на сто от газовите находища. Добиването им ще изисква и пласиране, което прави плаването в Северния ледовит океан още по-неизбежно.

Векове на войни не постигнаха това, което няколко десетилетия на безразсъдна човешка дейност успяха да направят. Русия може и да няма излаз на топло море, но глобалното затопляне засилва корабоплаването покрай бреговете ѝ. Проблемите на познатите морски пътища и инвестициите на Москва може да направят Северния морски път една предпочитана алтернатива. Но дори без да бъде ползван от Европа, добивът на горива и нуждите на азиатските енергийни пазари ще увеличат товаропотока по северния транспортен коридор, издигайки Русия до важен фактор в световната икономика.

Текстът е публикуван в брой 34/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ