Проблемни тол такси

Тежестта на новата система пада върху вътрешните превози, а не върху транзитните чужди тирове, както се обещаваше

Емил Петров
Емил Петров / 29 April 2019 13:04 >
Проблемни тол такси
Източник: Shutterstock

Най-мащабният държавен проект за 2019 г. – въвеждане на електронна тол система за таксуване на товарните автомобили с тегло над 3,5 тона, се посреща на нож от транспортния бранш. Системата, която трябва да започне работа на 16 август, ще замени досегашните винетни стикери с таксуване на база на изминатото разстояние в зависимост от екологичната категория и класа на превозното средство.

Но превозвачи и представители на други браншове се противопоставят на предложените тарифи (виж таблицата) за най-използваните камиони за превоз на стоки на дълги разстояния, както и на обхвата на пътищата в системата. Според тях това ще доведе до сериозно оскъпяване на транспортната услуга и повишаване на цените на стоките и пътническите превози. Трите най-големи работодателски организации в страната – Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), Българската стопанска камара (БСК) и Българската търговско-промишлена палата (БТПП), миналата седмица изпратиха до вицепремиерите Томислав Дончев, Марияна Николова, регионалния министър Петя Аврамова и председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски съвместно становище, в което призовават за намаляване на таксите и поетапното им увеличение в следващите 5 години до достигане на целевото равнище.

Разлики в сметките
"Към момента основна компонента в цената на транспорта е разходът за гориво", посочи пред БНТ Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи (СМП). Той изчислява, че при сегашна цена от 2,20 лв. за литър дизелово гориво разходът на километър за горивната компонента е 0,65 лв. Според предложената тарифа един товарен автомобил, категория EURO 5, ще трябва да заплаща още толкова – между 63 и 65 ст. на км за движение по включените в тол системата пътища. „При този обхват и тези цени на достъпа за нас това е равностойно все едно както дизелът е 2,20 лв., на бензиностанцията за тирове да бъде 4 лева“, казва Арабаджиев.

Според експертите на Световната банка, които консултират МРРБ за въвеждане на тол системата, максимално поскъпване ще има при безалкохолните напитки и минералната вода – най-много с около 3,89%. Основни продукти като прясно мляко, брашно, ориз ще увеличат цените си най-много с между 0,24% и 1,16%, смятат експертите.


Но според СМП увеличението ще е по-голямо, защото в обхвата на таксуваната мрежа са включени всички първокласни, повечето второкласни и дори някои третокласни пътища. Организацията обръща внимание, че при стоки като хляба например се получава натрупване на много пътни такси - от зърнобазата до мелницата, след това от мелницата до складовете, после от складовете до пекарната и оттам до магазина. Към това трябва да се добавят и „празните“ обратни курсове на камионите, за които също се плаща такса.

Националното сдружение на българските спедитори (НСБС), Националната организация на митническите агенти (НОМА), Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ) и Съюзът на частните предприемачи "Възраждане" разпространиха обща позиция, в която настояват размерът на пътната такса да бъде определен в съответствие с БВП на глава от населението, а платената пътна мрежа да обхване само магистралите и първокласните пътища, част от основните транзитни коридори.

Според организациите разликата между тол таксите в зависимост от ЕURO емисиите на превозните средства трябва да бъде минимална. Директивата позволява тя да варира до 100%, но на практика се прилагат значително по-малки разлики – за най-тежките камиони в Германия е 15,8%, в Словакия – 21%, в Белгия и Унгария – 33%, посочват те. В позицията се обръща внимание, че разпределението на емисионните класове на тежкотоварните пътни превозни средства в българската мрежа, направено от Световната банка, е въз основа на информация за автопарка на Словения – страна с 3 пъти по-висок БВП на човек от България. Данните към септември 2017 г. сочат, че от всички водени на отчет МПС в България само 13% са под 10 години (т.е. EURO 5 и 6), посочват браншовите организации.

Техните изчисления показват, че за 1340 лв., колкото е сегашната винетна такса за товарен автомобил над 12 тона с повече от 4 оси и емисионен клас EURO III–IV, той ще може да измине само 1705 километра, ако трябва да плаща по предложените от държавата ставки. „Това означава, че при приемане на предложения от МРРБ сценарий разходът за пътни такси ще се увеличи повече от 50 пъти, а себестойността на транспортната услуга с най-често използваните 40-тонни товарни автомобили ще поскъпне с около 50%“, казват експертите.

Комуникационен проблем
За първи път тарифите бяха представени на превозвачите от регионалния министър Петя Аврамова на 1 април. Тогава беше посочено, че цените за тежкотоварните автомобили с тегло от 3,5 т до 12 т са най-ниските в Европа, а тези за над 12 т са на средни за ЕС нива. Както и че в обхвата на тол системата ще бъдат включени 10 800 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа – магистралите и първокласните пътища, както и някои пътища от втори и трети клас, които са в добро експлоатационно състояние.

Очакваните приходи от системата са 1,16 млрд. лв. годишно и трябва да се използват за поддръжка на пътната мрежа. Това е в пъти повече от събраните от винетки около 380 млн. лв. през 2018 г. и целта е тежестта за таксата да се поеме от тежкотоварния превоз. В момента е точно обратното – 268 млн. лв., или 70,5% от приходите идват от леките и лекотоварните (до 3,5 т) автомобили.

Въпреки че регионалното министерство „търси конструктивен диалог с бранша“, определено има сериозен проблем с комуникацията. Според министър Аврамова обхватът на системата ще покрие 55% от републиканската мрежа, но представената на сайта на Националното тол управление интерактивна карта включва много по-голяма част от пътищата – според превозвачи над 80%. Въпреки че няма окончателно решение за това кои пътища на практика ще се таксуват, тази карта внася сериозно объркване, защото се приема едва ли не като официален документ.

"При този обхват тежестта ще бъде поета от тези, които работят на вътрешния пазар за сметка на транзитното движение. Затова предлагаме обхватът да бъде автомагистрали и първи клас пътища, особено тези, които са част от еврокоридори, за да може българският транспортен бизнес да не е натоварен с тези такси и да има алтернативност“, казва Йордан Арабаджиев. Точно обратните бяха аргументите през годините за въвеждането на тол системата – да осигури адекватно заплащане за преминаването през България от чуждите превозвачи.

Емил Дандолов, който е член на управителния съвет на БСК, председател на НОМА и участва в контролния съвет на НСБС, казва, че досега само по линия на НСБС са водени разговори с държавата за обсъждане на тол тарифите и пътния обхват. "Поне за момента те продължават да обследват темата, не е взето окончателно решение, доколкото знам. Надявам се да се съобразят с бизнеса, защото иначе не го очакват добри дни", казва Дандолов.

Сериозна критика към схемата за таксуване е, че е пример за решение „каруцата пред коня“ – първо залага очакваните приходи, а след това се опитва да ги нагласи чрез модел на таксуване. „Предложената тарифа в търсене на над 1 млрд. лв. приходи залага твърде голяма прогресивност и оскъпяване за тежките камиони“, пише в свой анализ икономистът от Института за пазарна икономика Петър Ганев. „Правителството най-вероятно ще трябва да отстъпи от подобна прогресивност – правейки по-малко оскъпяването за тежките камиони. Но това би имало и сериозен ефект върху очакваните над 1 млрд. лв. приходи“, допълва той.

Засега МРРБ не смята да отстъпва от заложения срок за влизане в действие на системата – 16 август. Тестването на системата започва от 15 май.

Текстът е публикуван в брой 17/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ