Шумотевицата около най-новия град в Китай

iconomist
iconomist / 21 April 2017 13:27 >

Когато правителството обяви на 1 април, че ще построи на зелено „Новия район Сюнган“, веднага започна истерия. Цените на имотите в зоната на около 100 км югозападно от Пекин скочиха светкавично над три пъти, преди властите да наредят прекратяване на имотните сделки. Стаите в местните хотели бяха резервирани, а пътищата се изпълниха с коли, след като потенциални инвеститори се насочиха към района, който в момента е само земеделска земя. Акциите на компании, като производители на цимент и имотни предприемачи, скочиха. Държавните медии възхваляват перспективите на града, представяйки го като нов етап в урбанизацията на Китай. За какво е цялата врява?

Намерението на правителството е да превърне Сюнган в сателитен град на Пекин, за да намали натиска върху столицата, която се мъчи с население от над 20 милиона души. Задръстванията в Пекин са ужасяващи, метрото е претъпкано, а водоснабдяването е недостатъчно. През последните години плановиците насърчаваха хората да се преместят от центъра към предградията и близките градове. Създаването на Сюнган бележи ескалация на тези усилия: Китай иска да го превърне в град модел, с чиста околна среда, бърз транспорт и високотехнологични индустрии, за да привлече милиони хора. Надеждата е, че голяма част от „нестоличните функции“ на Пекин, като бизнеси и университети, ще се преместят в Сюнган. Първоначално площта му ще е 100 кв. км, или почти два пъти по-голям от Манхатън. Крайната цел е 2000 кв. км, над два пъти по-голям от Ню Йорк или Сингапур.

Все още няма план и подробностите са неясни, но е сигурно, че ще последват огромни инвестиции. Три околии, които ще се обединят в Сюнган, включват най-вече буренясали поля и сиви градчета. Анализатори в банка UBS изчисляват, че през следващите 2 десетилетия за изграждането на Сюнган могат да бъдат изхарчени 4 трилиона юана (580 милиарда долара) – оттук и скокът в акциите на строителните компании. Играчите може би се изхвърлят. Като се има предвид размерът на китайската икономика, дори при най-смелите оценки Сюнган ще добавя под 0,5% към годишния растеж на БВП, докато бъде построен. И това е при положение че всичко върви добре. Правителството сочи южния мегаполис Шънчжън и финансовия център на Шанхай – Пудун, като примери за успешно градоустройствено развитие, които се надява да повтори. Има обаче много нови райони, като Бинхай в Тянцзин на изток от Сюнган, които се провалиха.

Един проблем, който спъва тези градски проекти, са промените в правителственото ръководство. Когато загубят спонсорите си, те често губят и финансирането. Сюнган би трябвало да е в по-добри позиции в това отношение. Изглежда, че има силна подкрепа от могъщия президент на Китай Си Цзинпин, който е на крачка да получи още един 5-годишен мандат. Най-голямото притеснение е дали наистина инвестицията ще е умна. Вместо да се строи нов град, може да се окаже по-евтино и по-ефективно да се подобри градоустройството и инфраструктурата на Пекин. Необходими са повече линии на метрото, по-гъсто населени квартали и по-добро управление на водните ресурси. От полза биха били и усъвършенствани транспортни връзки със съседните градове. Китай има обаче политическата воля и финансовите мускули, за да започне наново и да изгради съвсем нов мегаполис. Следваща спирка: Сюнган. И

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ