5 пъти по-скъпа Гражданска за най-опасните водачи

След години чакане системата бонус-малус е публикувана за обществено обсъждане

5 пъти по-скъпа Гражданска за  най-опасните водачи
ЗНАЧЕНИЕ: Работата на катаджиите вече ще има директно отражение върху цената на застраховка „Гражданска отговорност“ за проверяваните от тях водачи
Поскъпване с 400% за най-опасните собственици на автомобили и поевтиняване с 25% на полиците по застраховка „Гражданска отговорност“ на коректните водачи. Това гласи проектът на наредба за въвеждане на системата бонус-малус, който бе одобрен на първо четене от Комисията за финансов надзор. Преди влизането ѝ в сила от тази седмица тече 30-дневен срок за обществено обсъждане, след което регулаторът ще одобри окончателен вариант.

В общо 20 степени на риск ще бъдат класифицирани собствениците на автомобили и самите автомобили и според тях всеки ще получава различна оферта за застраховка „Гражданска отговорност“. Стандартната цена, предлагана от всеки застраховател, ще е базовата 8-а степен. Предходните седем степени ще са за по-изрядните водачи, като най-надеждните ще бъдат в 1-ва степен и за тях полиците ще са с 25% по-евтини от стандартната цена. Обратно, опасните водачи ще се класифицират от 9-а до 20-а степен, като тези в най-високата ще плащат 5 пъти повече от стандартната цена на застраховката за съответния клас автомобили.

Реалната промяна в цените на „Гражданска отговорност“ ще започне една година след въвеждането на системата. През първите 12 месеца всички шофьори и автомобили ще са на 8-а степен и ще минат през изпитателен срок. Ако през този период не извършат нарушение, ще бъдат класирани в по-предна степен. Ако пък причинят произшествие или бъдат хванати как нарушават правилата, ще слизат надолу в категоризацията.
Самите нарушения в зависимост от тяхната тежест са класифицирани в 7 категории, уточняват от Комисията за финансов надзор. Най-леките, в първа категория, ще увеличават бонус-малуса с една степен, което ще оскъпява застраховките с 10%. Най-тежките, в седма категория, са свързани с причиняване на смъртен случай. Другите опасни нарушения – в пета и шеста категория, са шофиране в пияно състояние, минаване на червено, неспазване на дистанция и други опасни маневри, както и причиняване на материални щети или телесни повреди.

За да не се правят манипулации, бонус-малус класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията му. Така няма да бъде възможно собственик с рисков профил да прехвърли колата си на роднина с цел да закупи по-евтина застраховка. Това е и допълнителна мотивация за собствениците да не дават ключовете от автомобилите си на безотговорни шофьори, коментира зам.-председателят на КФН Владимир Савов, който надзирава застрахователния сектор.
Готовият проект на системата бонус-малус идва с година закъснение спрямо обещанието, което даде миналия ноември вече бившият зам.-председател на КФН Ралица Агайн, въпреки че над нея се работи още от 2016 г., а призивите на компаниите от сектора за въвеждането ѝ са почти от 10 години. Публикуването му пък съвпада със скандала около промените в Кодекса за застраховането, които предвиждат таван над обезщетенията за нематериални вреди. Пред Нова тв Савов предупреди, че системата бонус-малус няма да помогне на проблема с обезщетенията, поне не и в краткосрочен план.

Наредбата се базира върху статистиката на МВР за пътнотранспортните произшествия за периода от началото на 2014 до края на 2017 година. Само през 2016 г. са загинали 708 души, а през 2017 – 682-ма. За последните две години ранени в различна степен са още 9554 души. Констатирани са 634 123 нарушения на правилата, като над 60% са за превишена скорост.
Краен срок за влизане в сила на новата система не е определен, но има сериозна вероятност това да стане в първото тримесечие на 2019 година.

 

Текстът е публикуван в брой 45 /2018 г. на списание "Икономист" от 9 ноември, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit