„Фантомът на операта“ е тук, но само до края на март

Весела Делчева и Владимир Михайлов са звездите на премиерната постановка в Музикалния театър

Виолета Цветкова
Виолета Цветкова / 03 February 2019 09:33 >
„Фантомът на операта“ е тук, но само до края на март

33 години по-късно… Дълго чакахме българската постановка на най-касовия мюзикъл на сър Андрю Лойд Уебър. Британецът е безкомпромисен, когато дава право на който и да е театър по света да работи по негова творба, затова трупата трябва доста да се постарае. На Националния музикален театър това му отне около 20 години и доказване с постановки на други пет заглавия на Уебър, всеки запис на които е гледан под лупа от маестрото. Едва през 2018-а той казва своето заветно „да“.

Събота вечер. Второ премиерно представление на „Фантомът на операта“, постановка на акад. Пламен Карталов, диригент е Юли Дамянов. Трупата, която през 90-те и първото десетилетие на новия век премина през трудни времена, упорито се старае да заличи мнението, че там изкуството не е на висота, и привлича зрители с все повече световно признати мюзикъли. Сега публиката очаква различните въплъщения на „красавицата“ и „звяра“, фантазирани от Уебър.

Гледката е впечатляваща. Между първите редове в зрителната зала подозрително спокойно стои бял полилей, готов да се издигне и да се пръсне на парчета, поразен от „проклятието“ на Фантома (Владимир Михайлов). Мащабен декор с висока 6-метрова платформа през цялата сцена се крие зад цветни пана, за да „оживее“ няколко минути след началото на представлението. А истинското начало е след разиграна репетиция в парижка опера от зората на XIX век, преливаща от суета и безпомощност. Точно това иска да прочисти мистериозният герой, който изпраща тайни послания към трупата. Озлобен от живота и криещ зад маска обезобразеното си лице, той обитава подземията на операта, знае всичко за трупата и без свян хули и примадоната, и хора, и балета. Знае, че сред танцьорките има момиче с прелестен глас, знае за уроците й по пеене и заповядва тя, Кристин Дае (Весела Делчева), да изпълнява водещите женски партии. Иначе погром!

Каква наглост, възмутена е примадоната. Страхът на собствениците на театъра обаче е по-силен от гнева й (забавянето им вече взема жертви) и Кристин получава своя шанс на твърде скъпа цена – да пренебрегне любимия от детството Раул (Александър Панайотов) и да заживее в тъмния свят на Фантома, който все повече обладава сърцето й…

За всички, които познават почерка на маестро Карталов, мащабността на постановката, ефектите и „заиграването“ с публиката не са изненада. Успял е да убеди ръководството на Музикалния театър да инвестира доста средства за костюми (повече от 400 е сътворила художничката Цветанка Петкова-Стойнова) и в декора, канейки сръбския сценограф Миодраг Табачки, когото вече познаваме от работата му по „Тристан и Изолда“ в Софийската опера. А младото сопрано Весела Делчева буквално израства пред очите ни в трета постановка на академика след „Булевардът на залеза“ и „Мамма миа“. И тя, като своята Кристин, сигурно е вярвала в Ангела на музиката…

Всички договорени 25 представления на „Фантомът“ ще се изиграят до края на март. 

Текстът е публикуван в брой 5 /2019 г. на списание "Икономист" от 1 февруари, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя
Exit