11 компании, които да следим тази година

Страховете, че икономическият цикъл се обръща, не пречат на отделни фирми да се окажат борсов хит

iconomist
iconomist / 11 January 2019 18:28 >
11 компании, които да следим тази година
Източник: Gulliver Photo GettyImages
Краят на всяка година и началото на следващата е време да се оцени постигнатото и да се приложи в действие новата стратегия. Същото важи и за инвеститорите, които вече са получили бонусите си и гледат напред за нови печалби. В помощ на непрофесионалните инвеститори Bloomberg подготви списък с 50 компании, които да се държат под око. Селекцията е направена измежду 1900 фирми, като подборът е базиран върху тези, които имат най-сериозни перспективи да направят своя удар през 2019 година.

Независимо дали става дума за налагане на пазара, иновативна стратегия или нов продукт, анализаторите на агенцията са класирали компаниите по признаци като активи, растеж на печалбите, продажби и доходност. В долните редове ще представим първите 11, класирани според очакваната възвръщаемост на капитала за изминалата една година.

1. Canopy Growth
Най-големият производител на законен канабис в света се възползва от нарастващото търсене в световен мащаб. И тук не става дума само за медицинската марихуана, но за канабиса като суровина за производството на всякакъв тип производни. Канадската компания има бизнес в 11 държави и се разраства към Германия, а сред потенциалните нови локации, където може да навлезе, са Испания, Дания и Австралия. Конкурентно предимство вследствие на постигнати синергийни ефекти й дава установеното партньорство с производителя на алкохол Constellation Brands.


2. Pyxus International
Вторият най-голям в света дилър на тютюневи листа вложи усилия и ресурси в придобиването на дялове от компании, а с други се договори за съвместни проекти в нововъзникващите пазари. Стратегията на компанията е да продължи да прилага експертизата си в областта на земеделието, помагайки на новопридобитите компании да се разраснат. В същото време Pyxus International планира да навлезе на пазара на алкохол, електронни цигари и канадски канабис.


3. Bausch Health
Производителят на лекарства, познат в миналото като Valeant, има амбиция да превърне 2019-а в знакова година за своето развитие. Продукти в областта на дерматологията очакват да получат одобрение от Администрацията по лекарства и храни в САЩ. В същото време притесненията за задлъжнялостта на фирмата се разсейват, а продажбите растат със значителни темпове, главно заради флагманския продукт Xifaxan.


4. Fast Retaling
Японската компания планира сериозна международна експанзия, като за начало ще преговаря с Inditex (собственика на марката Zara) и H&M, които са най-големите производители в света на ежедневно облекло. Отделно, самият натиск да се придобие международният бизнес на Uniqlo показва, че целта на Fast Retaling е да завоюва водещи позиции в търговията на дребно още в следващите 12 до 24 месеца.


5. Teva Pharmaceutical Industries
Възможностите пред израелската компания, която през 2016 г. придоби българските фармацевтични заводи с марката „Актавис“, изглеждат повече от обещаващи. Новият продукт Austedo, който трябва да помага при Синдрома на Турет, ще покаже потенциала си преди средата на годината. Дотогава трябва да излязат данните от експерименталното му прилагане и при успех се очертава продажбите да надхвърлят $ 1 милиард. Друг продукт – Ajovy, е една от най-добрите разработки за лечение на мигрена в последните десетилетия и при евентуален успешен старт ще се покрият загубите, натрупани от компанията в последните месеци.


6. Petrobras
Националната петролодобивна кампания на Бразилия успя само за 18 месеца да се трансформира от най-задлъжнялата фирма в сектора в глобален мащаб в печеливша компания. Избирането на новия президент Болсонаро се очакваше да засегне компанията заради неговите намерения да тегли дивиденти от държавните фирми. В последните месеци обаче Болсонаро пое ангажимент да запази държавния контрол върху цените на горивата, а това е нещо, което ще подкрепи бизнеса на Petrobras. Към момента пазарите оценяват намеренията на новия президент положително, въпреки че остава леко притеснение дали няма да посегне и на ресурсите на петролодобивната фирма.


7. Rosneft Oil
Перспективите високата цена на петрола да се задържи и през тази година и капацитетът на Rosneft да увеличи своето производство от сегашните 5,7 млн. барела на ден представляват сериозен фундамент за разрастване на печалбите на руската държавна компания. Комбинацията от изпилени разходи, слаба рубла и стабилен добив позволи на компанията да намали задлъжнялостта си и да си върне доверието на инвеститорите, предприемайки обратно изкупуване на акции за $ 2 млрд. Разширяване на американските санкции спрямо Русия обаче остава като риск.


8. Tableau
Разработчикът на приложения за визуализиране на данни и бизнес разузнаване разширява дейността си в полето на изкуствения интелект и обработката на данни. Това е част от по-голямата стратегия на компанията да навлезе в бизнеса със съхранение и обработка на данни. При успех със сигурност бизнесът на компанията ще получи тласък в сектор, където търсенето е сериозно, а Tableau се ползва с добра репутация за постигнатото дотук.


9. Nike
Глобалният лидер в производството на спортна екипировка и тренировъчни обувки инвестира сериозни усилия в осребряването на връзката, която е изградил с феновете си в социалните мрежи. Опитът е да я превърне в база за засилване на продажбите по интернет, като в същото време запази присъствието си в класическите магазини. Продължават и инвестициите на компанията в технологията demand sensing, която позволява разработването на нови продукти и дистрибуцията да се ориентират по данни, които се събират практически навсякъде в дигиталния свят. Крайната цел е да се знае предварително къде да се доставят по-големи количества, а по този начин да се ускори обръщаемостта на запасите и рентабилността.


10. Kroger
Търговецът очаква напредък в разработването на технологично решение, което ще му помогне с помощта на анализ на данни да се свързва по-бързо с клиентите си и да намали инвестициите във физически обекти. Партньорства с английския онлайн търговец на храни Ocado, дъщерната компания на Alibaba – Tmall, както и с още няколко по-малки компании, постилат пътя към растежа за тази година.


11. Anthem
Американският здравен застраховател е все още в първата си година, откакто главен изпълнителен директор е Гейл Бордо, и вече играе на гоненица с конкурентите от СVS, които придобиха Aetnaл. Тази година се очаква именно Anthem да предприеме стъпки към придобиване и по този начин да консолидира по-голям пазарен дял.


Текстът е публикуван в брой 2 /2019 г. на списание "Икономист" от 11 януари, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit