Спортна глобализация

Все повече отбори от различни спортове играят мачове в чужбина, за да увеличат приходите си

Яна Касова
Яна Касова / 05 January 2019 13:00 >
Спортна глобализация
„Чикаго Булс“ победи „Орландо Меджик“ в зала Arena ciudad de Мexico на 13 декември в мач от редовния сезон
Последна минута от мача между отборите от Националната баскетболна лига на САЩ и Канада (НБА) „Филаделфия 76“ и „Далас Маверикс“. Отборът от Тексас води с 4 точки, а хиляди фенове крещят с цяло гърло „защита, защита“. Обичайна гледка за такова събитие. Но с една подробност – мачът е в Китай. Този сезон НБА вече игра мачове и в Мексико, а през януари се отправя и за Англия, за да играе среща от редовния сезон пред лондончани.

Отборите от НБА напускат Северна Америка за приятелски срещи в чужбина вече над 40 години, но отскоро изнесоха и редовния сезон зад граница. И глобалната слава на лигата продължава да нараства, като вече отвори 12 международни офиса, създаде седем академии на четири континента и започна да излъчва мачове в повече от 200 държави и територии. Целта, която формулира комисарят на лигата Адам Силвър, е ясна – баскетболът да стане спорт №1 в света. „Когато се вгледам в траекторията на разрастването ни, фактът, че младите хора, момчетата и момичетата продължават да обичат този спорт, играят го, ангажирани са с баскетбола в социалните медии или с онлайн игрите, не знам къде е границата пред нас”, не крие оптимизма си Силвър. И той не преувеличава поне по отношение на числата. Само в Китай 300 милиона души играят баскетбол за забавление. Стратегическо решение на Лигата е да набере популярност в Индия – страната, която е на път да се превърне в най-гъстонаселената в света до 2025 г. А в последното десетилетие отчитат голям растеж на интереса към играта в азиатската страна.

Въпреки впечатляващата статистика обаче футболът все още е на върха по популярност. Собствениците на големите европейски клубове отдавна намират различни начини да привлекат още приходи. Турнетата из други континенти и набирането на фенска маса на места, в които конкретният спорт не е толкова популярен, но пък с развита икономика, са начините да се генерират по-бързи приходи от спонсорства и търговски партньорства. И техните обиколки действително се радват на сериозни успехи.


В Китай има място за всички


Но чуждите пазари не са отворени само за грандовете. Генералният мениджър на „Волфсбург“ Томас Рьотгерман информира, че 16% от приходите от спонсорство на клуба вече идват извън Германия, по-голямата част от тях от Китай. С откриването на офис в Пекин клубът, който е собственост на германския автомобилен производител „Фолксваген“, се надява да разшири и автомобилния бизнес на концерна.

„Много китайски компании искат да демонстрират подкрепата си за правителствените планове за развитието на футбола в страната, като спонсорират европейски клубове и привличат европейски треньори”, коментира Рьотгерман. Но той предупреждава, че в страна, в която границите между бизнеса и политиката са неясни, за европейските ръководители е трудно да намерят правилните партньори.

Другият фокус на европейските клубове е да привличат повече фенове в Китай. Страната с близо 1.4 милиарда души население е изключително апетитна за футболна Европа, след като президентът Си Цзинпин обяви амбициии да я превърне в световна футболна сила към 2050 г. Той вече инвестира в изграждане на школи, терени, привличане на треньори и играчи от цял свят. Има и индикации, че през 2030 – 2034 г. държавата ще приеме и световното първенство.

И най-успешните европейски клубове се позиционират успешно в тази картинка. А отборите и самите играчи акумулират още по-голяма популярност, като генерират специфично за Китай съдържание и използват най-популярните местни медийни платформи.

„Манчестър Сити“ например подкрепя телевизионно риалити предаване в Гуанджоу, една от най-богатите китайски провинции. Масова е практиката отборите да правят видеоизлъчвания на живо от „зад кулисите”, стриймвани на платформи в Китай. В известна степен и заради връзката си с „Фолксваген“, но „Волфсбург“ привлече два пъти повече последователи в социалната мрежа на китайския език Weibo, отколкото в Twitter профила си на немски език.

Дори печалбите да не са особено бързи, мениджмънтът на европейските отбори е твърдо на мнение, че стратегически не могат да си позволят да не са в Китай. Президентът на „Барселона“ Хосеп Бартомеу смята, че приходите от Китай – и Азия като цяло – ще бъдат от решаващо значение за постигането на целта му да генерира приходи от 1 млрд. евро до 2021 г. – далеч повече, отколкото 679-те милиона евро през сезон 2015/2016. „Азия е може би най-важната и най-бързоразвиваща се част на света”, обяснява Бартомеу.

 
Ла Лига в САЩ?


Испанската футболна лига хвърли бомбата, че се готви да провежда мачове от Примера дивисион в чужбина. Дори двубоят между „Жирона“ и „Барселона“, насрочен за 26 януари, беше близо до това да се изиграе в Маями. Възможността обаче пропадна. Ръководството на клуба от „Камп ноу“ обяви, че засега се оттегля от проекта заради липсата на споразумение между всички страни. Испанската футболна федерация наложи вето на „износа“ на мачове в Северна Америка, след като играчите и някои клубове остро се противопоставиха. Сред противниците е и „Реал Мадрид“, който изпрати протестно писмо до федерацията. В него „белите“ посочват, че отборите трябва да играят помежду си на разменено гостуване на едни и същи стадиони в името на равнопоставеността.

Футболните фенове в Маями няма да гледат на живо „Барселона“ и „Жирона“ в края на този месец заради съпротивата на испанската футболна федерация


„Мачовете в САЩ са от жизненоважно значение за нашата стратегия и няма да се откажем от това, което е наше право. Ако искаме да направим индустрията по-глобална, каквато е целта на Ла Лига, ако искаме да бъдем сред най-големите индустрии в световния спорт, тогава трябва да се потопим в американския пазар“, каза президентът на Лигата Хавиер Тебас.


Къде са другите спортове

 
Професионалната лига по американски футбол НФЛ е една от най-печелившите в света, и то само с огромната си популярност предимно в Северна Америка. Благодарение на тв правата и спонсорските договори всеки един от 32-та отбора в Лигата генерира средно по $300 милиона годишно. Въпреки че клубовете вече от години правят турнета отвъд Океана, НФЛ все още не може да стъпи на плюс от тях. Популяризирането на американския футбол на други територии обаче е дългосрочна програма, която се очава да даде положителни показатели след 2023 г., когато ще  бъде открит офис на НФЛ в Лондон.

Ръководството на Националната хокейна лига (НХЛ) планира да открие следващия сезон 2019/2020 в Прага, като добави и две срещи от редовната кампания в Стокхолм през ноември, и да разшири броя на мачовете в Европа в бъдеще.

„Флорида“ и „Уинипег“ вече изиграха първата от двете си срещи за сезона в Хелзинки, Финландия, а „Ню Джърси“ и „Едмънтън“ се срещнаха в Гьотеборг, Швеция.

Комисарят на НХЛ Гари Бетман подчерта, че от 2007 година насам вече 23 двубоя от НХЛ са изиграни на Стария континент и те са преминали при огромен интерес. Той съобщи, че билетите за двете срещи през този сезон в "Хартуол Арина" в Хелзинки, с капацитет 13 500 места, са разпродадени за по-малко от пет минути.

Текстът е публикуван в брой 1/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ