Стамен Янев: Таргетираме европейски компании, които работят в Китай

Планираме директен маркетинг на България, за да се възползваме от промените във веригите на доставка, казва изп. директор на Българската агенция за инвестиции

Емил Петров
Емил Петров / 21 May 2020 19:00 >
Стамен Янев: Таргетираме европейски компании, които работят в Китай
Стамен Янев
– Г-н Янев, какви инвестиции би могла да привлече България, свързани с евентуални промени във веригите на доставка

– В краткосрочен план можем да разграничим основно две групи инвеститори – такива, които евентуално биха диверсифицирали продуктовата си гама, и други, които тепърва биха могли да погледнат към България във връзка със ситуацията и това, че потребността от текстилни продукти като маски, предпазни облекла и различни видове средства, е актуална. Другото е производство на свързаната апаратура като респиратори и поддържащи живота апарати.

В по-дългосрочна перспектива според мен нещата са свързани с това една голяма част от всички производства, които по някакъв начин имат верига на доставка в Китай, да бъдат приближени към Източна Европа и най-вече към България.

Нашата политика ще бъде насочена към това компаниите от Западна Европа, които имат производствени мощности, научноизследователски комплекси и друг тип производства, при които една част е в Китай, а друга – в Европа, да бъдат върнати обратно към Европа.

– Подготвяте ли план с мерки за привличане на такива инвестиции?

– На този етап нашата работа е свързана с това да анализираме цялостно голяма част от европейските производители с мощности в Китай и да започнем да правим директен маркетинг на България с тях. Също така ще разгледаме и компаниите, които са се обърнали към Европейската комисия с желание за подкрепа. В ЕС се лансират различни пакети с икономически мерки за подпомагането на компаниите и в крайна сметка бих казал, че за да помогне Европа на тези компании, би следвало и те да преориентират своята инвестиционна политика, която дълги години е била свързана с това да изнасят производства.

Моето лично разбиране е, че не може да искаш помощ, при положение че си търсил оптимизации, намаляване на разходите извън Европа. Затова ние правим анализ на компаниите, които са с потенциал, и формираме програма, която след цялостно решаване на въпроса за пътуването и комуникацията да позволи да започнем да правим представяне на България на място и да се срещаме с такива компании. Анализираме и възможността да направим нови промоционални кампании на България в електронна среда през чужди медии.

– Какви са силните позиции на България в новите реалности?

– Към основните ни преимущества, свързани с разумните разходи за правене на бизнес, с възможността да се намерят талантливи и обучени хора в България, най-ниската данъчна ставка в Европа, можем да добавим и геостратегическото ни местоположение. Като част от ЕС и географски близо до Азия, можем да оптимизираме по-сериозно разходите на такъв тип производства в България. В крайна сметка ние исторически и културно принадлежим към Европа и тези компании трябва да преосмислят политиката си за инвестиране извън ЕС.

– Имате ли прогнози за инвестициите в България през тази година?

– Резултатите към настоящия момент показват, че стоим доста добре – от началото на годината имаме 11 нови сертификата на стойност приблизително 250 млн. лева. През м.г. за цялата година сме имали инвестиционни проекти на стойност 500 млн. лв., така че може в тази криза да се представим дори малко по-добре от миналата година. Мисля, че ще постигнем задържането на нивото на привличане на нови инвестиции в България.

Текстът е публикуван в брой 15/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите от петък в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ