Здравословен бизнес между сладкото и соленото

Суровите барчета по собствена рецепта превръщат предприемаческата мечта на Калина Иванова в реалност

Драгомир Николов
 Здравословен бизнес между сладкото и соленото
Предприемачът Калина Иванова създава сладки, соленки и барове на основата на чийзкейкове по своя рецепта.
Здравословното хранене е милиардна индустрия в световен мащаб, а у нас вече набира скорост. Загрижени за здравето си са все повече българи, които внимателно следят да не купуват продукти с консерванти и мазнини. Това води до търсене на много модерни съставки като чиа, годжи бери, куркума и подобни. Калина Иванова разбира този тренд и успешно участва в задоволяването на това търсене. Първоначално като семейно предприятие, но последва и разрастване, което излиза извън границите на страната. 


Калина е от София и завършва филмова и телевизионна режисура, но започва работа в ритейл сектора, в голяма търговска верига, където бързо започва да катери върховете на йерархията. През това време натрупва контакти, както и организационен и търговски опит. Тя признава, че режисурата е голямата й страст. В началото искала да започне като режисьор на пулт в телевизията, но заплащането, което се предлагало, не й позволява да напусне ритейл бизнеса, където трудът се оказал доста по-високоплатен. 


„Маслинка“ с повей от Гърция

Когато през 2010 г. ражда двете си деца, животът й я поставя пред нов избор, тъй като работата във веригата изисква много време, а близнаците Богдан и Мадлен се нуждаят от грижи. Затова след майчинството тя напуска, решавайки, че е време за собствено бизнес начинание. Отдавна има идея за собствен магазин за гръцко вино, наливен зехтин, различни видове разядки, фреш сандвичи, салати и разбира се, гръцки маслини. Първият магазин е отворен в началото на 2013 г. и е наречен „Маслинка“. Гмуркането в предприемачеството стартира с 20 000 лева собствени средства. „Още в началото търсех различни продукти, които не се срещат на нашия пазар. Конкретно сладки и соленки в насипен вариант, но се оказа тогава, че всички фирми предлагат едно и също – целувки, баклави, ореховки, прасковки. И отгоре на това с консерванти и растителни мазнини“, спомня си с тя. Затова Калина решава, че ще предлага само здравословна храна, която изключва подобни съставки.

Година по-късно тя и съпругът й Калоян отварят и втория магазин „Маслинка“, за който инвестицията е по-голяма и от първия. Причината е, че в него Калина има и малка кухня, в която започва да приготвя соленки по своя рецепта,  овесени сладки и първите барчета, които се оказват и топпродукт. „Първото барче, което направихме, бе с червени боровинки, суров бадем и шоколад. Изключително много се хареса на хората и тогава осъзнах, че нишата за такива продукти в България е много празна“, спомня си Калина. Тя с усмивка си припомня, че в началото производството буквално е в домашни условия, а продуктите се предлагат в малки прозрачни пликчета, ръчно опаковани с панделки. По онова време имат само един нает работник. „Аз през нощта произвеждах сладките и соленките, през деня ги дистрибутирах до обектите. И всеки ден, когато ми позвъняваше телефонът, изтръпвах да не е нов обект, който да поиска от нашите продукти, защото производствените ни възможности в началото бяха изключително малки“, разказва Калина. Само за месец и половина успяват да наберат 8 човека персонал, защото прохождащият бизнес на семейството удвоява оборотите всеки месец. 


Scala идва с голяма инвестиция

Година и половина след старта на бизнес начинанието на семейството с тях се свързва висш представител на земеделския холдинг „Три арт фууд къмпани“, който заявява, че е пробвал техните продукти и е изключително впечатлен от вкуса им. Компанията е холдинг, който обединява фирми, работещи в земеделието и храните, а една от компаниите в него инвестира 500 000 лева в бизнеса на Калина и Калоян. Така се ражда новата смесена фирма „Снак Арт“ и новият бранд Scala. Инвеститорът придобива 50% от акциите. Името Scala е избрано, защото символизира растеж, обяснява Калина. Свежата финансова инжекция позволява закупуване техника, изграждане на дистрибуторска мрежа, както и преместване в цех със 7 пъти по-голяма площ от тогавашните 100 квадрата. Броят на наетите постепенно достига 26 човека.


Първоначално само в София, продуктите им вече могат да се намерят в цяла България, и то в големите търговски вериги и големите вериги бензиностанции в страната. Изнасят вече своите барчета и за супермаркети и малки магазинчета в Румъния. Мотото на компанията е да бъдат вкусни, различни и здравословни. Калина сама измисля всички рецепти и постепенно започва обогатяването на портфолиото с лимецови гризини със сушени домати, чиа и босилек, барчета с череши, кокос и годжи бери, хрупкави пълнозърнести сладки с портокалови корички и шоколад и др. От миналата година в портфолиото си добавят и пармезанови крекери. „Пармезановият ни крекер е наистина иновативен продукт, без аналог в България и в световен мащаб. Той е като чипс и съдържа различен и богат вкус на сирена“, казва Калина. 

Бестселърът обаче си остава барчето с боровинки. То представлява сух чийзкейк. Основата на всички барчета е бисквити с масло, а отгоре са сушени плодове, ядки и добавен шоколад. Във всеки продукт имат полезна съставка като чиа, куркума и др. 

   

Дегустации и пак дегустации

„За да стигнем до отделния клиент, организираме много дегустации в малките магазинчета и търговските вериги. Това е т.нар. „тиха дегустация“, при която оставяме чинийките отстрани до продуктите, за да могат хората да ги видят и вкусят“, казва Калина. Същата техника използва и за да убеди магазините да продават продуктите й. „В началото оставяхме на магазин 20 бройки и след няколко часа ни се обаждаха да доставим още, защото са изкупени. Самите търговци се учудваха, че нашите продукти се купуват повече от вафлите. Но вафлите струват 50 стотинки, а нашите продукти – 2 лева“, казва още тя. 

Във времето от 2016 до 2018 г. продажбите на компанията са се увеличили с над 60%. „През трите години все още не сме на печалба, но тази година се надяваме да бъдем на 0. Това е нормално, защото в началото на всеки бизнес има големи инвестиционни разходи“, обяснява Калина. 

Ударът на пандемията

Дали излизането от „червената територия“ ще се осъществи по план обаче поради COVID-19. Пандемията в момента свирепо се отразява на бизнеса на Калина, чиито продукти се предлагат и в много частни училища и офис сгради, които в момента са пусти. Сладките и соленките й се търсят по принцип и от редица кетърингови фирми, които също не работят. Изненадващо във веригите също се наблюдава голям спад. Като цяло спадът в продажбите е с 50%, което е наложило съкращението на половината работници. Вирусът е причина да бъде замразен експорт за Литва, чието финално договаряне е трябвало да се случи тези дни. Калина е категорична, че правителството действа доста хаотично с мерките си срещу кризата, а основната мярка, станала известна като 60:40, е неработеща за работодатели като нея. 

Помолена да даде съвет на бъдещите предприемачи, Калина е категорична в едно нещо – никога да не изневеряват на качеството, което предлагат. Тя посочва, че за продуктите си използва само вносно масло, защото българското един път е с чудесно качество, но при следваща поръчка е с голямо водно съдържание или с различни примеси. Другата препоръка, която дава на потенциалните бизнесмени, е да бъдат постоянни, защото винаги има пикове и спадове, но дейността трябва да продължи. Тя е оптимист, че след ограниченията на пандемията хората бързо ще се върнат към нейните продукти, познавайки вкуса им.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ