Стрес тест за иновативност

Как пандемията от Covid-19 стимулира развитието на нови български продукти и услуги

Емил Петров
Емил Петров / 30 April 2020 16:00 >
Стрес тест за иновативност
Източник: Shutterstock
Публикуван миналата седмица доклад на Професионалната асоциация по роботика и автоматизация (ПАРА) хвърля поглед върху алтернативите, които българските компании използват в кризата. Експертите на асоциацията подреждат техните стратегии в 5 категории – нови маркетинг канали, пускане на нови продукти, коренна промяна на модела, безплатни (freemium) предложения и сваляне на цени. Но малките компании, които използват гъвкави автоматизирани решения за производство, показват, че в България им сериозен потенциал за създаване на иновативни продукти.

„Това, което ми направи осезаемо впечатление, е, че малко по-бързо, отколкото в други държави, нашият сектор се насочи към новите ниши и изготви прототипи на нови продукти“, казва икономистът Йонко Чуклев, зам.-председател на ПАРА и един от авторите на изследването.

UV защита от коронавируса

При това примерите не са един и два. „Алтерко Роботикс“, която е дъщерно дружество на публичната компания „Алтерко“, разработи два нови продукта от серията си умни устройства Shelly, които пречистват въздуха с използването на UV-C лъчи. Заради замърсяването на въздуха в големите градове тези устройства са хит през последните години, а възможността да елиминират вируси и бактерии ги прави още по-търсени във време на коронавирус. Компактният Shelly PURE, който е с размер на кухненска ролка хартия, филтрира въздуха у дома и на работното място в офиса, а по-мощният вариант Shelly AIR може да бъде монтиран в складове за храни, по-големи офис помещения, болници и в превозни средства от обществения транспорт. Очаква се уредите да излязат на пазара в близките седмици.



Други две фирми – „Инолед“ и „Елукс“, разработват в лабораторията „Изкуствен интелект и CAD системи“ на София Тех Парк робот за дезинфекция на помещения с UV-C светлина. С машината с дистанционно управление, която използва мощна бактерицидна лампа, ще може да се обработват всекидневно болнични стаи, индустриални помещения и други зони.

Дигитализация на дигиталния бизнес

Компанията „Спесима Инженеринг“, чиято основна дейност е внедряване на автоматизирани системи за производство, разработи кабина за дезинфекция с модулна конструкция, която е лесна за транспорт и монтаж. С тегло от 130 кг, кабината Disinfecta може да се разглобява и пренася, за да се използва за дезинфекциране на персонала в болници или в производства, изискващи висока хигиена, като хранително-вкусовата промишленост.

Кабината е оборудвана с два вида дюзи – за струйно пръскане и за пулверизация на дезинфектант. С дюзите за струйно пръскане се обеззаразяват хора, защитени с непромокаеми облекла, докато пулверизиращите дюзи чрез фина мъгла дезинфекцират и хора без защитно облекло. Устройството се командва със сензорен дисплей отвън, а различен режим на работа на микропроцесорното управление може да променя конфигурацията на дюзите и времето им на работа. За един час работа с кабината могат да се обработят от 60 до 80 души, а очакваната цена на устройството е 8 – 10 хил. лева. От „Спесима“ казват, че производственият капацитет на тяхното предприятие е от 50 до 80 бройки от кабината на месец.

 В процес на патентоване е и UV пречиствател на въздуха от компанията „Интелигентни системи за сигурност“. Фирмата разработва и белодробен вентилатор – устройство, жизненонеобходимо за най-тежко засегнатите от коронавируса пациенти.

Продължава на следващата страница
1 2 3
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ