Навременна реакция

Mazda CX30 изглежда добре, представя се прилично на пътя, страхотен интериор

iconomist
iconomist / 10 November 2019 15:00 >
Навременна реакция
Новата Mazda CX-30 е насочена към младата аудитория и компанията очаква да привлече клиентите, които искат да купят ярък и стилен автомобил.
На автомобилния салон в Женева през март Mazda представи новия си кросоувър CX-30. С този модел японският производител създаде за себе си нова ниша между малкия CX-3 и CX-5. Компанията позиционира новия кросоувър между двата успешни модела, където изглеждаше, че вече няма свободно място. Но търсенето на пазара на компактни кросоувъри непрекъснато расте, затова виждаме навременната реакция на Mazda.

Беше логично новият модел да се казва CX-4, но кросоувър със същото име се предлага от няколко години на китайския пазар и компанията сметна за неуместно да назове два различни кросоувъра с едно и също име. Тройката в името не означава, че моделът е продължение на Mazda CX-3. Всъщност CX-30 е построен на базата на новата Mazda 3 и е по-близък по размер до CX-5. Дължината на кросоувъра достига 4,40 метра, широчината е 1,80 метра, а междуосието е почти 2,66 метра. С тези размери Mazda CX-30 е точно между двата вече познати модела.

Mazda CX-30 е насочена към младата аудитория и компанията очаква да привлече клиентите, които искат да купят ярък и стилен автомобил, за които компактният CX-3 не е достатъчно практичен. новият модел съчетава максимален брой предимства, като разполага с багажник с обем от 430 л.

Mazda CX-30 има амбициите да стане световен модел и вече се предлага на всички пазари в Европа. Сред основните му конкуренти са Nissan Qashqai, KIA Sportage, SEAT Ateca и Peugeot 3008. Но Mazda несъмнено се стреми към премиум сегмента, предлагайки удоволствие от шофирането и високо качество на материалите, с което ще може да се конкурира с луксозни модели като Audi Q3 и BMW X2.

Според Mazda CX-30 е изцяло нов автомобил с функции, които все още не са били предлагани за другите модели в гамата, и е първият кросоувър, който получава нова интерпретация на дизайнерския стил Kodo. В профил новият модел визуално се е разделил с така наречения плаващ покрив. Динамичният външен вид изглежда особено ярък в сравнение с CX-5, който е по-сериозен. Основният отличителен елемент на новия модел е брутален бодикит от тъмна пластмаса с акцент върху арките на колелата. Отзад всичко е направено в познатия стил за Mazda, но скосеният покрив изглежда оригинално и по-спортно от другите модели.

Новата Mazda CX-30 почти напълно повтаря интериорния дизайн на Mazda 3, така че в салона виждаме разпознаваеми елегантни линии, нов трилъч волан и голям 8,8-инчов екран на мултимедийната система с графика с висока разделителна способност и поддържа стандартно функциите Apple CarPlay и Android Auto.

Интериорът е качествен и красив, използвана е мека пластмаса, а таблото е облицовано с висококачествена кожа. Салонът е по-приятен в сравнение с всички представители на този сегмент и дори превъзхожда този на BMW X2. Всеки шофьор бързо ще намери удобна позиция благодарение на широката гама от настройки на седалката и волана. На задния ред седалки има повече място, отколкото в CX-3, но широчината е по-малка от CX-5, така че все още е по-удобно за двама, отколкото за трима пътници.

По време на първите тестове около Барселона и Жирона най-много ме впечатли новият бензинов двигател SkyActiv-X, съчетан с 6-степенна механична и 6-степенна автоматична скоростна кутия, който демонстрира приятни маниери и прилична динамика. Новият бензинов двигател се предлага както във версиите със задвижване само на предните колела, така и с двойно предаване. Новият революционен бензинов двигател Skyactiv-X е с работен обем от 2 литра, но не използва турбокомпресор, а комбинира предимствата на традиционния бензинов двигател с отзивчивостта и ефективността на дизеловия агрегат. Новият мотор работи с технология на горене, контролирано от запалителни свещи, и самозапалване или така нареченото компресионно запалване с висока степен на сгъстяване. В някои режими запалването идва от искра, така че са необходими и свещи. Това не само звучи сложно, но е технически трудно за изпълнение и изисква много висока компресия от 16:1. 



Резултатът, който от Mazda наричат „изключителна ефективност и впечатляваща динамика”, се потвърди в нашия тест. Новият кросоувър CX-30 дърпа много пъргаво, ускорява до 100 км/ч за 8,8 секунди с 6-степенна автоматична скоростна кутия и развива 204 км/ч. Въпреки това двигателят Skyactiv-X, подпомаган от мек хибрид, за разлика от дизеловите мотори изисква високи обороти, преди да набере мощност. Неговите 180 к.с. се постигат чак при 6000 об./мин, а максималният въртящ момент от 224 Нм се появява при 3000 об./мин. Очевидните предимства пред дизеловите двигатели са тихата работа и ниски нива на шум. Skyactiv-X работи почти без вибрации, в нито един режим не работи шумно и радва с достатъчна мощност. По време на нашия извънградски пробег бордовият компютър показа 6,7 л/100 км, което е доста приличен резултат за кросоувър с тегло почти 1,5 тона, въпреки че не е сензация.

Освен с новия двигател Skyactiv-X новата Mazda CX-30 се предлага и с обичайните двигатели, познати от Mazda 3. Бензиновият 2-литров 4-цилиндров двигател с мощност 122 к.с. се предлага в комбинация с 6-степенни механична или 6-степенна автоматична скоростна кутия. На водачите с бензин в кръвта повече ще се хареса 6-степенната ръчна скоростна кутия с къси ходове на компактния лост, при който смяната на скоростите напомня емблематичния роудстър Mazda MX-5. По-удобна за градско шофиране е Mazda CX-30 с 6-степенна автоматична трансмисия, която превключва предавките неусетно и не отстъпва по динамика на ръчната. Моторът е тих и работи приятно, но за динамично шофиране изисква по-високи обороти, което е типично за атмосферните мотори. За водачите, които правят голям годишен пробег, е подходящ новият 1,8-литров 4-цилиндров турбодизелов агрегат Skyactiv-D 1.8 с мощност 116 к.с., който също се предлага с ръчка или автоматик. Само с него е възможно да се постигне нисък разход на гориво около 5 л/100 км.

Управлението е прецизно и колелата следват движението на волана. Шасито е добре настроено, поради което Mazda CX-30 обожава завоите и ги взема грациозно, без да се наклонява осезаемо, а по-скоро остава стабилна като хечбека Mazda 3. В същото време кросоувърът вози стегнато, но не прекалено меко.

Новата Mazda CX-30 вече се предлага у нас с богата гама от комбинации – с два бензинови двигателя и един дизелов както във версии със задвижване на предните колела, така и с 4х4, с 6-степенна ръчна или автоматична трансмисия. Дори базовото ниво на оборудване е доста богато, а цените започват от 45 980 лв.


Текстът е публикуван в брой 44/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ