Партия шах срещу машина

iconomist
iconomist / 08 November 2019 19:45 >
Партия шах срещу машина
Нургюл Салимова завърши 1:1 в демонстративен мач с робот
Роботите все по-сериозно навлизат в човешката дейност. Спортното поле не прави изключение – дали да заменят съдийската ръка и да са в помощ на организацията на състезания, или да оптимизират подготвителната дейност на спортистите. В шахмата отдавна заместват съперници. Да местиш срещу робот, е дейност все още само като демонстративна форма, но пък 16-годишната световна и европейска шампионка при подрастващите Нургюл Салимова се справи с изкуствения интелект в една партия.

Българката, която е гросмайстор за жени, премери сили с робот от най-ново поколение, който в актива си има над 1300 победи и само 78 загуби. Срещата човек срещу машина завърши 1:1. В първата партия с белите фигури българката се изправи срещу Chess player – шахматен робот пето поколение, победител в над 93% от партиите, в които е участвал. Роботът беше настроен на най-трудното ниво – 20-о, и машината победи. Според Салимова нивото е било равно на ЕЛО 2500 – коефициент за силата на играча, и с тези стойности се дава титлата "гросмайстор" в шаха. Въпреки загубата шампионката ни затрудни робота, който досега не се беше изправял срещу толкова силен играч.

Във втората партия трудността беше намалена и Салимова успя да вземе реванша на по-ниско ниво и да победи Chess Player само за 10 минути.

"Компютрите и роботите все повече навлизат в шаха, това не е много добре, тъй като всичко става конкретно и даже не е толкова интересно. Роботът рядко пада. Няма чувства и си мести сам ходовете, докато при човека има и други фактори”, сподели Салимова.

Срещу най-големите
Партията между Салимова и робота, разбира се, не е първият сблъсък между машина и човек на шахматната дъска. Статистиката сочи, че в повечето случаи роботите побеждават. Но един от легендарните гросмайстори имаше дълга и интересна история с изкуствения интелект.

През 1997 г. Гари Каспаров допуска първата загуба в кариерата си именно срещу робот – шахматния суперкомпютър на IBM Deep Blue. Това не е първият път, когато руският шахматист се изправя срещу компютър. През 1989 г., когато машините не бяха толкова технологично развити, Каспаров лесно побеждава шахматния компютър Deep Thought и с двата цвята в мач от две партии. 7 години по-късно Каспаров губи партия от серията си срещу компютъра на IBM Deep Blue, но в последвалите пет партии от срещата Каспаров постига три победи и два равни резултата и завършва с резултат 4:2 в своя полза.

На следващата година Deep Blue е подобрен и Каспаров губи мача реванш от шест партии с 2.5:3.5. Мачът е равен до петата партия, но в шестата компютърът побеждава. Това е първият път, в който компютър побеждава световен шампион в директна среща.

Каспаров твърди, че няколко фактора са били против него в тази среща. В частност на него му е бил отказан достъп до предишни срещи на Deep Blue, докато компютърният екип е проучил стотици срещи на Каспаров. След загубата Каспаров обявява, че е имало моменти, в които е видял забележителен интелект и творчество в ходовете на машината, като дори е предположил, че в този момент са се намесили хора в противоречие с правилата на срещата. Екипът на IBM отрича, Каспаров иска реванш, но компанията отказва и прекратява работата по Deep Blue.

Следващата голяма партия е през 2002 г., когато Владимир Крамник и роботът World Chess Champion завършват реми.

Текстът е публикуван в брой 44/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ