Куркински открива Киномания

Тазгодишният есенен филмов маратон в НДК и избрани столични салони ще присъди награда „Киноман на годината“ в памет на кинокритика Георги Ангелов

Виолета Цветкова
Виолета Цветкова / 03 November 2019 13:30 >
Куркински открива Киномания
„Клетниците“ на Ладж Ли спечели Наградата на журито в Кан 2019
Ако имаше 100-процентов киноман у нас, това беше Георги Ангелов. Човекът, който знаеше всичко за световното кино и стана герой на документалния филм „Един киноман в края на века“ , си отиде на 72. А най-запаленият му последовател може да спечели наградата „Киноман на годината“ , учредена в негова памет от организаторите на „Киномания 2019“.

Именно Георги Ангелов е кръстникът на есенния филмов маратон, създаден преди 33 години като „Световна кинопанорама“ и преименуван пак по негово предложение през 1993-та. Сега събитието ще започне с „подгряващи“ прожекции от златните филмови страници. От 6 до 13 ноември могат да се видят заснетият през 1938 г. „Александър Невски“ на Сергей Айзенщайн и Дмитрий Василиев, „Дерсу Узала“ (1975) на Акира Куросава, балетната екранизация „Спартак“ (1977) на Вадим Дербеньов и Юрий Григорович и многократно награждаваните ленти на Франко Дзефирели „Укротяване на опърничавата“ (1967), „Братко Слънце, Сестро Луна“ (1972), „Ромео и Жулиета“ (1968).

Официалното отриване е запазено за Мариус Куркински и новия му филм „Засукан свят“. Премиерата на екранизацията по разказа на Николай Хайтов е на 14 ноември. Освен режисьор Куркински е и антигероят Милю, чиято максима е: „Не може то тъй, приискало му се на някого да мре. Път трябвало да се измине! Вяра да се трупа! Живот да се изживее!“.

Реверанс към българските киноследи ще има в още в три дни. „Нарисувай ми тъга“ се нарича специалната Вечер на Теодор Ушев на 17 ноември с единствената прожекция за България на филма „Физика на тъгата“ по романа на Георги Господинов. Това е първата анимация, създадена чрез античната техника на „енкаустиката“. Цели осем години кадрите са рисувани на ръка с горещ пчелен восък с пигменти. На 27 ноември е премиерата на „Котка в стената“ на Мина Милева и Весела Казакова, а на 30 ноември ще си припомним знаковия „Аз, Графинята“ (1989) на Петър Попзлатев.

Най-чакани в „Киномания 2019“, разбира се, са заглавията, развълнували света през тази година. Не пропускайте „Клетниците“ на Ладж Ли, съвременна история на отхвърлени от обществото хора в квартала от романа на Виктор Юго. Ще видим и „Един дъждовен ден в Ню Йорк“ на Уди Алън, „Болка и величие“ на Педро Алмодовар, криминалната мистерия „Вади ножовете“ на Райън Джонсън, сатирата „Магически нощи“ на Паоло Вирдзи, семейната драма „Истината“ на Хирокадзу Корееда. Включени са и биографичните „Кресчендо“ на Дрор Захави за диригента Едуард Шпорк, „Хачатурян: Танц със саби“ на Юсуп Разиков, „Джуди“ на Рупърт Гул с Рене Зелуегър в ролята на Джуди Гарланд и „Най-хубавите години от един живот“ на Клод Льолуш за Анук Еме и Жан-Луи Трентинян, както и документалните „Фелини без край“ на Еудженио Капучо, „Андрей Тарковски. Киното като молитва“ на Андрей А. Тарковски, „Павароти“ на Рон Хауърд, „Арета Франклин: Amazing Grace“ на Алън Елиът и „Чай с дамите“ на Роджър Мичъл за киноиконите Маги Смит, Джуди Денч, Джоан Плаурайт и Айлийн Аткинс.

Можете да изберете и ретрошедьоврите „Волният ездач“ (1969) на Денис Хопър, „Пощальонът“ (1994) на Майкъл Редфорд, „Един мъж и една жена“ (1966) на Клод Льолуш, „Роди се звезда“ (1954) на Джордж Кюкор, „Бъч Касиди и Сънданс Кид“ (1969) на Джордж Рой Хил и „Кланът на сицилианците“ (1969) на Анри Верньой.

Финалът е на 5 декември с „Грехът на Микеланджело“ на Андрей Кончаловски. А всеки, посветил се на гледане на филми, може да кандидатства за наградата „Киноман на годината“.

Текстът е публикуван в брой 43/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ