Стрийминг надпревара

"Дисни" и "Епъл" влизат в конкуренция с "Нетфликс" и "Амазон" за свободното ви време, но услугата едва ли ще поевтинее

iconomist
iconomist / 30 September 2019 19:00 >
Стрийминг надпревара

Максим М. Майер
Лесно беше доскоро. Искате да гледате филми и сериали, когато ви е удобно – абонирате се за стрийминг платформа. Нямаше какво толкова да избирате – Netflix или Amazon Prime Video. Може и двете – базовите им пакети струваха общо 300 долара на година.

Но неизбежното се случи и се задава цял рояк конкуренти, които ще се опитат да ги детронират. Въпросът вече не е просто коя е най-добрата стрийминг платформа, а коя ще издържи най-дълго във войната за свободното време.

Сбогом на статуквото
Netflix тръгнаха първи преди 12 години. Печалбите се оказаха твърде добри, за да не поискат и други компании пай от тях.

За почти 90% от младежите на Запад стриймингът се превърна в базова нужда. Според статистиките на компанията абонатите ѝ за второто тримесечие на тази година са близо 152 милиона души. Те гледат всеки ден средно 164,8 милиона часа. Netflix има 15,794 млрд. щ. долара постъпления за 2018 г., които са с 30% повече от 2017 г. Чистата печалба е малко над 1 млрд. долара и се е увеличила с 6,53 на сто.

Amazon Prime Video също напредва с абонатите и с положителните финансови резултати. Платформата на "Амазон" има 75 милиона абонати в световен мащаб и се очаква да достигне оборот от 1,7 млрд. щ. долара за тази година.

Първият нов играч на този пазар е Disney+. Платформата върви тестово в Холандия от седмица и се очаква да стартира официално в САЩ на 20 ноември. За разлика от Netflix и Amazon, компанията е богат собственик на съдържание. Сред основните предложения са филмите и сериалите на Marvel, Pixar, Star Wars, 20th Century Fox, National Geographic и естествено, Disney. Този впечатляващ списък ще струва 6,99 долара на месец, или 69,99 за годишен абонамент. Очаква се тази цена да се увеличи заедно с размера на каталога от авторски продукции, а докато това стане, Disney+ се предлага и в пакети с други американски платени платформи като Hulu. От "Дисни" очакват да натрупат между 60 и 90 милиона потребители до края на 2024 година.

В началото на ноември тръгва и Apple TV Plus. Засега не е съвсем ясно какво ще включва като начало. Компанията обещава нови сериали с големи звезди на Холивуд като Дженифър Анистън и Джейсън Момоа. Ще инвестира в стрийминг платформата поне 6 млрд. долара. Да я гледате, ще ви струва само 5 долара на месец. Може да е безплатна и за една година, ако си купите участващ Apple продукт.

HBO Max е последният засега мощен конкурент с дата за старт. Той ще се появи в Щатите през пролетта на 2020 г. За него се знае, че ще включи хитови продукции като Game of Thrones и Chernobyl заедно със съдържанието на студиите Warner Brothers, CW и няколко от най-популярните сериали на BBC. Цената още не е обявена, но се споменава, че ще бъде малко по-висока от абонамента за HBO Go, или между 15 и 20 долара на месец. Това засега е най-соленият пакет, но телекомът AT&T, който притежава HBO, е готов да рискува. Тази седмица компанията плати рекордните 1,2 млрд. щ. долара за правата на всички 12 сезона на ситкома The Big Bang Theory за следващите пет години.

Американските телевизии CBS и NBC също правят планове за свои стрийминг услуги.

тенденция: Видеоигрите и YouTube се превръщат във все по-сериозни претенденти. Според статистиките видеа в интернет се гледат близо 1 милиард часа на ден. Във видеоигри потъват поне 3 милиарда часа на седмица

Колосални инвестиции
Заради конкуренцията цената за навлизане на пазара става все по-голяма. Колосалните инвестиции в Apple TV Plus и HBO Max са само част от многомилиардните разходи за пробив.

Най-голямото перо е инвестицията в предавания. Изграждането на инфраструктура, която да се справя с трафика, също не е евтино. Преди 12 години от Netflix похарчиха 40 милиона, за да подобрят мрежите си в САЩ. И въпреки че днес интернет е по-бърз, стабилен и достъпен от всякога, тази сума не е намаляла и остава задължителна за потенциалния успех на новите стрийминг платформи.

Маркетингът е другата голяма част от разходите. Според анализатори досега "Дисни" са изхарчили над 200 милиона долара за реклами на новата си платформа. Тази сума не е нечувана за Холивуд и определено съвпада с разходите около популяризирането на нов продукт, но все пак е показателна за огромните финансови изисквания, свързани с успешния стрийминг.

Минуси на предлагането
Макар че на теория конкуренцията между стрийминг платформите би трябвало да е добра за потребителите, защото всяка ще се старае да привлече клиенти с по-изгодна абонаментна такса, на практика не е така.

Ако досега Netflix или Amazon Prime Video притежаваха правата за продукциите например на NBC, Marvel и BBC, догодина те няма да са при тях. Ще са на нови платформи и който желае да ги гледа, ще трябва да се абонира. Но популярните авторски сериали на двата гиганта ще си останат и който ги иска, ще бъде принуден да си продължи абонамента.
С други думи, децентрализацията на съдържанието ще наложи на потребителите да плащат повече. Или да се ограничат в предпочитанията си.

Не само за пари, а за време
Битката обаче няма да е само за парите на потребителите. По-жестоката ще е за свободното им време. А днес то е един от най-ограничените ресурси.

Според финансовите отчети на Netflix за 2018 г. играта Fortnite е истински враг на стрийминг гиганта. "Борим се с (и губим от) Fortnite", заключават от компанията.

За свободното време на потребителите си съперничат множество медии – класически и социални, устройства, платформи. Видеоигрите и YouTube се превръщат във все по-опасни претенденти. "Когато сървърите на YouTube крашнаха за няколко минути през октомври миналата година, отчетохме колосален скок в потреблението", се признава в доклада на Netflix.

Според статистиките видеа в интернет се гледат близо 1 милиард часа на ден. Във видеоигри потъват поне 3 милиарда часа на седмица. Понеже става все по-популярно ползването им чрез мобилни устройства, тези числа ще се увеличават. Така става още по-интересен въпросът кой от новите инвеститори ще оцелее в неизбежното пренареждане на стрийминг пазара.

Кой ще издържи
Както обикновено се случва, когато много инвеститори надушат печалба и се хвърлят да атакуват пазара, жертви със сигурност ще има в следващите няколко години.

Прогнозите са противоречиви. Някои анализатори твърдят, че въпреки първенството си точно Netflix може да падне жертва, защото губи най-много от ключовото си съдържание с появата на новите платформи. Други смятат, че ще е мрежата с най-слабите оригинални проекти, което предвещава проблеми за Apple – тази компания засега не притежава нито един голям франчайз.

Последната и може би най-далечна във времето хипотеза говори за връщане към централизацията с комбиниран абонамент за повечето от новите платформи. Нещо като вариант на фирмите, които предлагат пакети от телевизии.

А ако планирате да се абонирате за някоя от стрийминг платформите, макар че все още нито една не върви на български език, изчакайте да видите дали авторските им продукции оправдават цената и очакванията ви.

Текстът е публикуван в брой 38/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ