Продажбите на коли растат

Тази година новите регистрирани возила може да надхвърлят 40 000

Пазарът на автомобили в България показва сериозен ръст през първото тримесечие на 2018 г., сочат данните на КАТ. Регистрациите на нови автомобили са се увеличили с 15,4% до 10 083 броя (виж графиката) и ако тази тенденция се запази до края на годината, притокът на нови коли ще надвиши 40 000 – невиждано от десетилетия насам.

Това е добрата новина. Лошата е, че съотношението нови към употребявани коли остава почти същото, както и през миналата година – 14,9% спрямо 14,7 на сто, което не вещае скорошно подмладяване на най-стария в Европа автомобилен парк.

При новите автомобили лидери по регистрации са масовите брандове като „Рено“, „Дачия“, „Шкода“, „Нисан“, „Тойота“ и „Фолксваген“, които и най-често се използват като „работни кончета“ в бизнеса. Сред Топ 20 на новите автомобили покрай европейските и японските брандове намира място и руската „Лада“, от която са регистрирани 135 нови коли.

От съотношението на новите спрямо употребяваните автомобили може да се направят и някои изводи за най-желаните брандове. Българинът може да няма пари за нов ”Мерцедес” или БМВ, но страстта му към луксозните коли се вижда много ясно по коефициента на регистрация. При „Ауди“, „Мерцедес“ и БМВ на един нов се падат съответно 17,7, 17,3 и 11,8 регистрирани употребявани.


Предпочитанието към „Мерцедес“ е бетонирано и в общата класация на 20-те най-често срещани в България автомобилни марки (виж таблицата), където трилъчевата звезда заема почетното трето място.

„Опел“ и „Фолксваген“ също са се вкоренили дълбоко в предпочитанията на купувачите на коли втора употреба със съответно 14,5 и 12,5 употребявани за регистриран нов.

При някои от най-продаваните на пазара нови автомобили като „Дачия“ и „Шкода“ регистрацията на употребявани е изключително ниска, защото основният източник за употребявани коли у нас е Италия, където тези брандове са слабо представени. Затова и местният „Фиат“ е лидер по коефициент на употребявани спрямо нови коли, макар и при малък брой нови регистрации.

Текстът е публикуван в брой 15/2018 г. на списание „Икономист“, който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Коментари