Продажбите на дребно в САЩ със солиден растеж през март

Основна причина за по-силните данни е добрия отскок на продажбите на автомобили и на части за тях
Gulliver Photos/Getty Images

През март продажбите на дребно в САЩ се повишиха по-силно от очакваното след три поредни месеца на техен спад, което е знак, че подобряващата се финансова картина на американските домакинства ще поднови растежа на потребителските разходи и вероятно ще допринесе за по-нататъшната експанзия на водещата световна икономика.

Според данни на Министерството на търговията, цитирани от БНР, продажбите на дребно през март нараснаха с 0,6% спрямо февруари, когато се понижиха с 0,1%, докато осреднената прогноза на финансовите пазари беше за тяхно по-скромно повишение с 0,4 на сто. Това представлява първо подобрение след три поредни месеца на свиване на продажбите на дребно.

Спрямо година по-рано продажбите на дребно се увеличиха през март с 4,5% и с цели 4,1% през първите три месеца на 2018-а спрямо същото тримесечие на миналата година. Това е знак, че потребителските разходи могат отново да се окажат важен двигател за растежа на БВП на САЩ в началото на настоящата година. Трябва да се има предвид, че през последното тримесечие на 2017-а година потребителските разходи се увеличиха с 4,0%, допринасяйки за икономическата експанзия от 2,9% през трите месеца до края на декември.

Основна причина за по-силните данни е добрия отскок на продажбите на автомобили и на части за тях с 2,0% (най-солиден ръст от септември 2017-а година насам) след тяхно понижение с 1,3% през февруари. В същото време продажбите на дребно, без тези за автомобили, нараснаха през март с 0,2% на месечна база след повишение с 0,2% и през февруари.

Продажбите на дребно, без тези за автомобили, бензин и строителни материали, се повишиха през март с цели 0,4% спрямо преходния месец, когато те нараснаха скромно с 0,1%, докато очакванията бяха за тяхно повишение с 0,3 на сто. Важно е да се отбележи, че именно този показател, известен като „контролирана група“ на продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ.

Днешните силни данни сигнализират за позитивна промяна в настройката на американските потребители. Те сякаш сигнализират, че потребителите в САЩ са започнали отново да харчат повече в резултат на по-ниските данъци, силният трудов пазар и позитивните им нагласи по отношение на развитието на американската икономика.

Коментари