Плащай, за да дишаш

Новите мерки за чист въздух: без „кадящи“ коли в „синя зона“, „зелен билет“ навреме, затвор за системно горене на отпадъци, климатици и пелети вместо старите печки, сухи дърва и въглища по стандарт

Плащай, за да дишаш
Източник: Shutterstock
Драгомир Николов, Стела Ненкова
В началото на декември в София и още няколко големи града замърсеността на въздуха надвиши в пъти пределно допустимите норми. Мерките на Столичната община и на държавата, в която въздухът е един от най-замърсените в Европа, отново сериозно изостават от проблема. Но рестрикциите и инвестициите за по-чист въздух вече необратимо си проправят път. За все повече хора става ясно, че без принуда и инвестиции няма чист въздух.

Без „кадящи“ коли в „синя зона“
Да се ограничава достъпът на „кадящи” автомобили до центъра на София в районите на „синя зона” в дните на замърсяване с фини прахови частици (ФПЧ) над нормите. Това е последната идея, върху която ударно работят експерти от Столичната община заедно с Министерството на транспорта. Ограниченията няма да важат за колите с екодвигатели Евро 5 и Евро 6, а също и за електромобилите и хибридните автомобили, съобщи пред „Икономист” председателят на комисията по околна среда в Столичния общински съвет Лорита Радева.

Идеята ще се реализира с т.нар. евростикери. По време на годишните технически прегледи на колите на база на изгорелите газове ще се поставят различни стикери, които да показват дали автомобилите са екологично съобразни, или силно замърсяващи. „Към момента се обсъжда вариант зоните с ограничения да са на територията и в обхвата на синята зона, защото вече има поставени знаци и хората по-лесно ще се ориентират”, уточни Радева. На тези места има голямо замърсяване заради струпването на коли.
Доскоро се дискутираше и дали в определени дни в столицата да се движат коли само с четни или нечетни номера. Според Радева обаче тази мярка не е получила почти никаква подкрепа от гражданите и затова няма как да бъде предложена.

БТА

Затвор за горене на отпадъци
Изцяло нова идея лансира столичният кмет Йорданка Фандъкова във Фейсбук профила си по време на тежкия смог тази седмица – криминализиране на изгарянето на гуми и кабели при особено големи провинения. До момента Столичната община предприе серия от мерки, за да не се допуска изгарянето на специфични отпадъци. От март в 13 от общо 24-те района на София работят постоянни пунктове за предаване на стари гуми. На много места бяха поставени контейнери за дрехи и текстил, които, често изхвърлени на общия боклук, се събираха и горяха от клошари. През миналата година се появиха и информации, че в столицата се изгарят и залежали дрехи втора употреба, които се продават на килограм.

През 2018 г. в новите контейнери са предадени над 4 тона дрехи. Друга подобна мярка е контролът върху отработените масла, които на много места в автосервизите се използват за отопление и силно тровят въздуха. От началото на 2018 г. общината е проверила 652 сервиза, 122 пункта за смяна на гуми, 23 пункта за изкупуване на отпадъци от картон, хартия и пластмаса. Наложени са 23 глоби с фиш от 50 лв. и са съставени 4 акта за административни нарушения. Ниската глоба от 50 лева се налага за леки нарушения, като например неприбрани гуми след работа в автосервиз. Когато при тези проверки е установено горене, глобата е от 100 до 5000 лева. Автосервизите се проверяват и дали имат договор да събират и предават гумите си на организации с комплексно разрешение да ги оползотворяват. Правят се проверки и на строителни обекти срещу разпиляване на отпадъци и прах.

БТА

„Зелен билет” навреме
Въвеждането на 4 декември за втори път в София тази година на евтиния „зелен билет“ като насърчаване ползването на градски транспорт бе посрещнато с интерес от гражданите - продадени са 74 500 билета. но и с много критики като мярка постфактум. „Тотално неефективно е въвеждането на т.нар. “зелен билет” след два дни на мръсен въздух и мъгла в София. Да не говорим, че в деня, в който бе въведен, въздухът бе по-малко замърсен от предходните”, коментира пред “Икономист” Ивайло Хлебаров от екосдружение „За земята”. Според него мярката трябва да се прилага веднага след като се констатира превишаване на нормите за ФПЧ. Но се съмнява, че дори и при намалена цена софиянци масово биха сменили личните си автомобили с градски транспорт.

Проблемът със закъснелия билет идва от самата методика за въвеждането му, която общинският съвет е установил в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столичната община. Според нея, за да се пусне „зелен билет“, трябва да има превишение на среднодневната норма на ФПЧ10 над 200 mg/m3 за поне две градски автоматични измервателни станции в два последователни дни или за четирите станции за един ден. Странно защо обаче още по-крайната мярка – безплатен транспорт по всички линии, или пътуване с „бял билет“, може да се въведе както при ФПЧ10 над 200 mg/m3, отчетено вече от всички градски автоматични станции, но също и само при прогноза за такова превишение.

БТА

Лорита Радева обяви, че кметството е готово да обсъди идеи за подобряване на методиката. Но „бял билет” към момента изобщо не можел законово да се реализира, защото мярката е предвидена само при ограничаване на движението на коли в града, например забрана за влизане в центъра в определени дни, което общината няма право сама да постанови.

Пак тези печки
Столичната община продължава да няма анализ за битовото отопление с твърди горива, обвинява Хлебаров. „За година и половина бе направен само един пилотен проект в Нови Искър за 30 печки на пелети, които замениха старите. Никой обаче не казва какви са резултатите от ползването им”, каза екоекспертът. Съмнителен според него е ефектът и от филтрите за комини, както и обявените от общината наскоро данни, че те намаляват отделяните вредни емисии с 80%. 10 такива очистватели бяха монтирани експериментално в кв. „Красна поляна”. До средата на декември „За Земята” ще представи свой доклад за спорната ефективност на тези уреди. Колкото до събраните 4 тона текстил, „това в никакъв случай не може да се каже, че е някаква ефективна мярка, при положение че десетки хиляди тонове дрехи годишно отиват на сметището без разделно събиране”, казва Хлебаров.
Колко и къде е замърсен въздухът
Нивото на фини прахови частици във въздуха се отчита на дневна и годишна база. Средногодишната норма за ФПЧ е 40 g/m3. Средноденонощната е 50 g/m3, като тя не трябва да се превишава повече от 35 пъти в годината. Световната банка цитира мониторинг за качеството на въздуха у нас в 28 общини за периода 2011 – 2016 г. Според данните от него в средногодишната норма влизат около една трета от 28-те общини, а максимално допустимият брой превишения (35 за година) е надхвърлен в почти всички общини.
Превишенията на средноденонощната норма през зимата са средно около седем пъти по-големи от броя на превишенията през пролетта и лятото. Има обаче и изключения като Бургас, Димитровград, Гълъбово, Монтана, Перник, Плевен, Пловдив, Русе, София, Варна, Велико Търново, Видин и Враца, където редовно се наблюдават 10 или повече дни замърсявания през пролетта и лятото.В последния си, септемврийски доклад Европейската сметна палата е установила, че замърсяването в София с фини прахови частици над нормите през 2009 г. е било 161 дни, а през 2016 г. са намалели на 71 дни. Спадът обаче не е достатъчен, защото замърсяването е двойно над допустимото. Оптимистичната новина е, че от 2014 г. единственият замърсител на въздуха в София са ФПЧ. В него вече няма азотни оксиди, бензен, серни и оловни оксиди над нормата, което е проблем за редица други градове в страната.

Силов елемент
Още при представянето през октомври на Националната програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух експертите на Световната банка (СБ) признаха, че без силов елемент проблемът с чистотата на въздуха трудно ще се реши. По данните на СБ основният замърсител на въздуха у нас е отоплението с твърдо гориво, което се използва от 54% от населението. За справяне с проблема банката предлага предсрочно да въведем регламент на ЕК 2015/1185, който забранява от 2021 г. в магазините да се продават старите печки и котли. Препоръката е у нас той да влезе в сила от 1 януари 2020 г. за 28-те общини, в които са установени нива на ФПЧ над нормите. Експертите обаче подчертават, че само забрана за продажба няма да реши проблема, защото старите отоплителни уреди могат да се използват поне още 20 години. Затова съветът е принудителната им замяна. Ето как: „В някои случаи може да се окаже полезно да има технически орган, който да контролира уредите и горивата, използвани с цел създаване на зони с ниски емисии. В други случаи контролът може да се изпълнява от общинските власти, дори и от общинска полиция”. Експертите са категорични, че специално замяната на най-цапащите стари печки трябва да се извърши от органи на общините, за да се гарантира рециклирането и унищожаването им. А и ще се елиминира възможността такива уреди да се появят на „черния пазар”.

Пред общините обаче има юридически бариери и мерките могат да бъдат спрени от съда. Затова СБ препоръчва разпоредбите в Закона за чистота на атмосферния въздух да станат по-ясни.

Сухи дърва, стандарт за въглищата
Една от изненадите от доклада на Световната банка е изводът, че страната ни може да намали замърсяването с ФПЧ, ако въведе и изисквания към съдържанието на влага в дървата за огрев, които най-бедните българи получават безплатно всяка година като социална помощ. Посочва се, че по данни на Организацията за прехрана и земеделие на ООН дървеният материал, съхраняван едно лято преди продажба, е със съдържание на влага едва 25 – 35%. В някои райони на Полша това ограничение е сведено до 20%. За да спре горенето на влажни дърва, СБ директно препоръчва да се преустанови практиката за директен добив на дърва от населението, т.е. местните сами да си секат маркираните дървета. Населението обикновено прави това през есента и няма време дървата да изсъхнат до зимата. По-меката опция на тази мярка е директният добив да бъде разрешен само през пролетта и началото на лятото и преустановен през юни и юли, за да съхнат цяло лято. Другата мярка е да се преустанови практиката дървата да се продават според теглото им, защото търговците са заинтересовани да ги продават по-влажни, за да тежат повече.

Предлага се да бъде ограничена до юни – юли и доставката на сурови дърва от общинските и държавните предприятия. „Икономист” провери дали земеделското и екоминистерството вече работят по тези мерки. Източници от Изпълнителната агенция по горите коментираха пред „Икономист”, че те не са водещата страна, и очакват експертите на екоминистерството тепърва да инициират среща, за да ги запознаят с предложенията.

Друга конкретна препоръка на СБ е България да забрани продажбата на въглища и брикети с високо съдържание на сяра и пепел, които и най-много замърсяват въздуха. Подобни мерки Полша защити пред ЕК още през 2015 г. Сега парламентът приема поправки в Закона за чистота на атмосферния въздух, предвиждащи специална наредба за минималните изисквания за въглищата и брикетите, както и глоба от 5000 до 10 000 лв. за кметовете, които не вземат мерки срещу мръсния въздух.

Проблем у нас, видян и от СБ, е, че и новите коли у нас, с двигатели стандарт Евро 5 и Евро 6, също са сред замърсителите. Просто защото собствениците им отстраняват катализаторите и филтрите за твърди частици (DPF) – филтърът е консуматив и трябва да се подменя, а нов е над 1000 лв. Често има и кражби на катализатори заради ценните метали в тях, които се продават за вторични суровини. СБ настоява за санкции на собствениците на автомобили с премахнати филтри и временно спиране на тези коли от движение.

65 млн. лева от ЕС за по-чист въздух
В рамките на приоритетна ос 5 – „Подобряване на качеството на атмосферния въздух“ на оперативна програма „Околна среда“ 2014 – 2020 г., 21 общини могат да кандидатстват с проекти за финансиране на мерки за подобряване на въздуха. Общият обем на финансиране на тези дейности е 111 млн. лв. Градовете са включените в наказателната процедура срещу България за качеството на атмосферния въздух. За да ползват финансиране, общините трябва да имат действаща програма за качеството на атмосферния въздух в момента на кандидатстване, в нея битовото отопление да е идентифицирано като основен източник на замърсяване с ФПЧ и да има директни мерки, които да адресират точно този проблем.

Към момента готовност за финансиране по тази ос има за проекти за 65 млн. лв. Допустими бенефициенти по схемата ще са общините Бургас, Видин, Димитровград, Монтана, Пловдив, Смолян и Столичната община. С европарите ще се реализират програми за смяна на старите печки на въглища с такива на пелети, безплатно свързване на граждани с газовата мрежа или парното, поставяне на филтри върху комините с цел очистване на замърсяването и др. Сред мерките, които ще се финансират, е подмяна на стационарни индивидуални и многофамилни домакински горивни устройства на твърдо гориво, като всяка община ще избира каква алтернатива да предложи. Община Пловдив например е заложила в своя план на замяна на уредите на дърва и въглища с климатици, Смолян е избрал уреди за пелети. По програмата се допуска финансиране и на филтри за прахови частици на индивидуални горивни инсталации. Предварителните оценки на екоминистерството сочат, че по тази мярка ще бъдат подменени около 50 000 печки на твърдо гориво.

Климатици или пелети
Хиперинверторните климатици имат по-висок коефициент на полезно действие от уредите за пелети, лесни са за експлоатация, не изискват съхранение на гориво, но най-вече не отделят вредни вещества. При пелетите емисиите на ФПЧ са минимални, но все пак ги има.

„Дори и да допуснем, че всички 50 хил. печки на твърдо гориво бъдат заменени с климатици, едва ли ще има заплаха за електроразпределителната мрежа или за рязко повишаване на потреблението, защото това ще стане много бавно и не едновременно“, казва експертът от Института за енергиен мениджмънт Иванка Диловска.

Тя обаче напомня, че повечето потенциални получатели на нови уреди по програмата са социално слаби, които живеят в стари жилища. Монтажът на климатик в повечето случаи ще изисква подсилване на вътрешната електрическа инсталация, а този разход не е предвиден. А и без топлоизолация и саниране няма как отоплението да е изгодно, без значение дали става въпрос за ток, или пелети, и независимо каква част от сметките за отопление поема социалното министерство под формата на помощи. Ако това стане без изолация и подсилване на инсталациите, при отопление на ток сметките ще са три пъти по-високи, отколкото при отопление с въглища, и ако не се получава нужната топлина, никой няма да го направи. Ще е само прахосване на пари, без ефект. В случай че не демонтират (и евентуално продадат) климатиците, ползвателите им могат да започнат да манипулират електромери, да се включват незаконно към електрозахранването и други подобни практики, които могат да поставят под натиск ЕРП-тата.

Термопомпи в Англия и Франция
В развитите европейски държави се подпомагат възможно най-добрите енергоспестяващи и чисти технологии. Най-разпространената са високотехнологичните термопомпи, които набавят топлина и топла вода от околната среда и не замърсяват въздуха. Те работят в режим 4:1 – т.е. за генерирането на 4 кВтч топлина се изразходва 1 кВтч електроенергия от мрежата. Останалите 3 кВтч се получават от външната среда – земя, въздух или вода. „Затова те дават по-евтина топлина дори от въглищата. Тъй като консумацията на ток не е голяма, няма и нужда от инвестиция в подобряване на вътрешната инсталация“, обяснява Диловска.

Препятствието тук е голямата първоначална инвестиция, която за една къща е около 20 хил. лв., и сложността при монтажа във високоетажни сгради, въпреки че има и такива примери (от КТ „Подкрепа“ твърдят, че отопляват централата си именно с топлинни помпи).

В Англия има такава програма от 4 години. Всеки, който иска да се включи, подава заявление и ако бъде одобрен, държавата му отпуска част от средствата за закупуване на термопомпата и инсталацията ѝ. След монтажа в продължение на 7 години държавата плаща част от сметката за електроенергия на всяко тримесечие. Помощите достигат до 4000 паунда на домакинство годишно, а държавата финансира програмата с 2 млрд. паунда на година. След седем години подпомагане на осмата домакинството е вече на печалба, тъй като тази технология сваля с до 75% разходите за електричество. Във Франция пък се стимулира инсталирането на термопомпи, като се приспадат 50% от подоходния данък.

Текстът е публикуван в брой 49/2018 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit