Остана ли нещо полезно?

Да отсеем фактите от измислиците за ползите и вредите от най-разпространените храни

Д-р Салея Ахсан и д-р Майкъл Мосли

 

Кафе

Натрупаха се какви ли не твърдения, че пиенето на кафе повишава риска от безброй ужасни неща. Но когато учените изследвали 120 000 мъже и жени в продължение на повече от 20 години, открили, че „редовната консумация на кафе не се свързва с повишена смъртност”. Умерената консумация на кафе може дори да ви предпази. На базата на това, а и на други изследвания, се смята, че най-ефективната „доза” е от две до пет чаши кафе на ден. Количеството, което може да изпиете без странични ефекти, като временно повишаване на кръвното налягане или безсъние, вероятно се дължи на гените, в частност точно колко от ензима CYP1A2 притежавате. CYP1A2 определя колко бързо организмът ви се пречиства от кофеина.

Червени меса

Случвало ли ви се е да вървите из магазина и да си мислете дали да не хвърлите нещо на скарата, да се спирате до пържолите, да ги взимате, да ги връщате на място и да потърсите нещо по-здравословно? В ресторанта поръчвате ли риба, макар и тайно да ви се иска агнешко? Ако вярвате на заглавията, от ядене на месо сърцето ви ще спре, ще се разболеете от рак, животът ви ще е по-кратък и ще унищожите планетата. Нароченото за опасно месо е червеното. То е по-тъмно на цвят, тъй като е с по-високи нива на хемоглобин и миоглобин – протеините, които свързват желязото и кислорода в кръвта и мускулите. Погледнато от добрата страна, червеното месо е отличен източник на микронутриенти. В същото време обаче те са по-богати на наситени мазнини, отколкото, да кажем, тофуто. Освен това се свързва и с рак на червата. Но колко вредно е червеното месо?

Една скорошна публикация, Meat Consumption and Mortality, се опитва да даде отговор на въпроса. Тя стига до изненадващото заключение, че яденето на умерени количества червено месо не оказва влияние върху смъртността, дори има обратен ефект. С най-нисък процент на смъртност били хората, консумиращи до 80 г червено месо на ден, а не онези, които го избягвали напълно. Тази статия се базира на данни от Европейското изследване на връзките между рака и храненето. В него група от над 500 000 души е следена в 10 страни за повече от 12 години.

Учените открили, че като цяло има леко завишен риск при хората, приемащи повече от 160 г червено месо на ден, но смъртността при онези, които избягват всякакво месо, също е по-висока. Затова заключили, че „ограничена, но не и изключена, консумация на мазнини може да е полезна за здравето. Това е разбираемо, тъй като месото е източник на хранителни вещества и минерали, като протеини, желязо, цинк, няколко В витамини, витамин А и незаменими мастни киселини”. Иначе казано, веганите и вегетарианците може би не си доставят необходимите микронутриенти.

Любителите на месото да не бързат да си хвърлят шапките във въздуха от радост, тъй като има една важна подробност. Ако ядете обработени меса като бекон, шунка и салами, здравето ви ще пострада. Ако консумирате повече от 40 г такива продукти дневно (това са по-малко от два резена бекон), се излагате на много сериозен риск от сърдечни заболявания и рак. Ако населението на света днес намали консумацията на преработено месо под 20 г на ден, общата смъртност ще спадне с повече от 3 процента – смятат учените.

 

Алкохол

Който и вестник да отворите, все ще се натъкнете на статия за ползите или вредите от алкохола, или пък че той въобще не влияе на здравето ви. Каква е истината? Има доста доказателства, макар и оспорвани, че пиенето на умерени количества алкохол може да ви предпази от заболявания на сърдечно-съдовата система. Ново проучване, публикуването в European Heart Journal, проследява повече от 14 000 души на възраст от 45 години в продължение на 24 години и сочи, че мъжете и жените, които пият до 12 единици алкохол на седмица (около 6 чаши вино), са изложени на по-малък риск от инфаркт от пълните въздържатели. Освен това починалите по каквато и да било причина по време на изследването са били заклети пиячи, т.е. жените са консумирали повече от 14 единици алкохол на седмица, а мъжете повече от 21 единици.

 

Как влияе на здравето консумацията на яйца, сол, шоколад, плодове, масло и мляко, четете в последния брой на сп. „BBC Знание“