Молекулярна кухня

Якисоба Болонезе може да не изглежда добре, но италиано-японското ястие определено е вкусно

Топ Гиър
Топ Гиър / 03 November 2018 16:00 >
Молекулярна кухня
Италианска връзка: През 1968 Джорджето Джуджаро и Алдо Мантовани правят Italdesign. В Токио Nissan показва първия GT-R
Някои години са по-важни от други. В момента 2018 се оформя като година, която дълго ще помним. Но все още има да гони 1968. Журналистът Марк Курлански успя да сътвори уникалното си произведение „1968: годината, която шокира света“. Бунтове в Париж, Пражка пролет, войната във Виетнам, убийството на Мартин Лутър Кинг… мечтите на 60-те подложени на атака. В културен план също бе значителна. Стенли Кубрик пусна „2001: Космическа одисея“ , „Бийтълс“ извадиха „Белия албум“ , формираха „Лед Цепелин“. В автомобилния свят също имаше раздвижване. Талантливият Джорджето Джуджаро основа в Торино студиото Italdesign заедно с бизнес партньора си Алдо Мантовани.

 

Nissan показа в Токио първия GT-R, потентна версия на седана Skyline, който започна живота си с компанията Prince, която през 1966 г. се събра с Nissan. Italdesign след това създават VW Golf, Fiat Panda и Fiat Uno, едни от многото знакови коли под палитрата им.

В същото време GT-R ще се трансформира за 6 генерации, в които ще изчезне името Skyline, но ще се превърне във фундамент за вълнуваща и често абстрактна японска автомобилна субкултура. Сега двете страни се срещат. Това е GT-R50 на Italdesign. Старши вицепрезидентът на Nissan за глобалния дизайн Алфонсо Албаиса разказва историята.

„С нас се свърза Italdesign точно преди салона в Женева през 2017 с предложение да направят нещо специално. Показаха ни тяхното творение Zerouno (първата кола с емблема на Italdesign) в Женева и говорихме за бизнеса с коли в лимитирани серии. Както и дали е възможно с някои от нашите коли. Помислихме малко и след това те дойдоха в Токио няколко месеца по-късно. Идеята бе да се направят 50 бройки, които да честват едновременно 50 години на GT-R и Italdesign.“

Харесваме подобни срещи. Italdesign, разбира се, е изцяло собственост на Volkswagen Group, Джуджаро предостави своите 10% през 2015. Шефът на дизайна на компанията е Филипо Перини, който идва от Lamborghini. Важно е да отбележим, че компанията има инженерен потенциал. На практика, докато Italdesign разви и произведе колата, външността на GT-R50 е направена в студията на Nissan в Лондон и Падингтън, както и в Сан Диего. Дебютира по време на фестивала на скоростта в Гудууд през юли (който пък чества 25 години) и бе една от първите коли, които забелязах при пристигането ми. Няма как да пропуснете това злато. Определено основна дума в GT-R50. Присъства на носа, който е така поставен, че сякаш е от друга кола. Зад предните колела има отвори за охлаждане като самурайски остриета, а отзад е работено толкова много, че сякаш е отделен модулен елемент в тази структура.

Запазени са частите от GT-R. Всички 6000 от тях.


„Златото е не само цветът за 50-ата годишнина, а се използва във Формула 1 и други бързи машини заради качеството му да отблъсква високата температура, коментира Албаиса – Поиграхме си с него и го ползвахме във вътрешната структура на колата. Това е една кола вътре в колата.“

Ефектът на двойните стопове е уникален. Задното голямо крило и дифузьорът осигуряват на GT-R50 аерореалност, но всичко останало по европейските и японските стандарти е анти-дизайн. Но нали точно това правят всички Skyline?

„Всъщност бившият ми шеф Накамура сан ми спомена по време на развойния процес на настоящия GT-R, че ако някой похвали красотата на колата, значи се е провалил. Това, което има предвид, че мистиката на GT-R е в голяма степен неговото ДНК. Брутален на вид и прецизен като наука. Разбира се, за мен също е жизненоважно, японската естетика е задължителна. Но трябва да идва естествено, защото GT-R акумулира много необходими неща. Но интеграцията и рафинираността невинаги са съзнателна част от дизайнерския процес.

Има нещо уникално и изненадващо в това да живееш в Япония. Източниците за вдъхновение на дизайнерите във всичко – мода, коли, сгради, сякаш изолирани от света. Но светът приема тези дизайни с огромно учудване“, пояснява Албаиса.

Много точно. И сега го приемете и слушайте родения в Куба американски бос на дизайна на Nissan. „Моето поколение дизайнери израсна с дизайнерските книги на Italdesign и Джуджаро бе наш идол, казва той. – Способността му да докосне и оформи толкова много аспекти на дизайна продължава да бъде вдъхновение за мен. В главата ми е Maserati Boomerang от доста време. Но има твърде много за споменаване.“

GT-R50 е още едно доказателство, че световният глад за индивидуалност е водещ в новата ера на автомобилни специални поръчки – ехо на италианската каросерийна традиция. И Джуджаро отчасти е вдъхновител на това. „Да, напълно съм съгласен. Смятам, че великите неща стават все по-достъпни, има все повече продукти с малка история. Когато хората от Italdesign дойдоха при нас, бях наясно и се радвах на завръщането към поръчковия свят. Но не съм вярвал, че ще имаме роля в завръщането към идеята на каросерийните неща.“

Това все още е GT-R. Въпреки това абсолютното, което и очаквате от кола с тази цена. 800 000 паунда. Отвътре е Nismo машина, сглобен на ръка 3,8-литров V6 със 723 к.с. и 780 Нм, също така туин-турбо спецификация за GT3, уголемени интеркулъри, подсилен колянов вал, бутала, валове, преработени всмукателни и изпускателни колектори, модифициран двоен съединител и трансмисия, както и диференциал. Задното окачване е с адаптивни амортисьори Bilstein, има огромни спирачки Brembo, гуми Michelin Pilot Super Sport за 21-иинчовите карбонови джанти. GT-R50 може да не е красив, но е просто възхитителен.

 

Текстът е публикуван в брой 44 /2018 г. на списание „Икономист“ от 2 ноември, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit