Лимузина със сърце

Quattroporte може и да има задвижване Q4, но GTS е за истинските фенове

Кой от Q4 моделите на Maserati избираш да караш, пита ме тихо Филипо, който е главен инструктор на компанията и рали пилот, карал за екипа на Мауро Нончентини заедно с Димитър Илиев преди години. Ами, GTS… „Но той е само със задно?“, отговаря ми по-високият от Роберт Кубица италианец, свива вежди, защото знае, че по време на утрешния ден се очаква валеж на сняг, след което казва „Добре“, придружено с усмивка. Намираме се в Курмайо, точно на входа на Монблан, и маршрутът преминава през едно от легендарните изкачвания на Джирото към Червиньо – италианското име на също толкова легендарния връх Матерхорн (това е същият, който бе объркан от ПР отдела на Президентството на новогодишната реч преди години). Както се казва – само чукари. Точно за тях Maserati има чудесна система за задвижване на четирите колела. Но, общо взето, в моята глава изборът е – ако съм Ханибал и трябва да прекося Алпите през зимата, за да изненадам Рим в гръб, пред мен има избор на арабски издръжлив кон с дебели крака или андалуски скоростен жребец. Стил пред функция, все пак това е Maserati. И също така смятам, че V8 моторите са изчезваща порода, която трябва да бъде почитана под всякаква форма, преди да бъде поставена един ден в мавзолея.

И така, Quattroporte GTS, чистокръвни 530 италиански жребци от Модена с подсилване от две турбини и 3,8-литра мотор. Максимален въртящ момент 650 Нм от 2000 до 4000 об./мин, има и овърбууст до  710 Нм от 2250 до 3500 об./мин. Това е най-бързото Quattroporte в историята с 4,7 сек от 0 до 100 км/ч и максимална скорост 310 км/ч. Естествено по италианските магистрали между Аоста и Монблан няма къде да ги вдигна. Пълно е с тунели, камери, вероятно ако срещна италиански полицай ще ми се усмихне, все пак това е Италия и карам Maserati, но предпочитам да не рискувам.

Влюбвам се в този двигател от момента, в който го стартирам. Мърка правилно въпреки заглушаването от двете турбини. Развърта се независимо къде в оборотите се намирате. Еластичен е почти като атмосферен. Има четирифазен вариатор и според Maserati е оптимизиран за ниска консумация на гориво. Ако според тях нива около 20 л/100 км е нормално, значи всичко е наред.

Скоро магистралата свършва. И идва отсечката от Джирото. Само серпентини. И започва да вали сняг. Когато споделихме снимка на GTS в профила ни във Facebook, се появиха акъллии, според които ни предстоят тежки часове. И се оказаха прави, но само вечерта след края на теста в кръчмата. Преди това в нито един момент няма драма със задното предаване. Напротив, само емоция. Поне за нас. Едва ли местните италианци харесват много гърления тътен от V8 на Maserati, който разбива тишината на природата, когато минаваме през китни селца. Поне не всички. Все пак сме в Италия, родината на суперколите.

Свежият въздух влиза в два интеркулъра, а режимите на мотора са Normal, Sport и ICE (Increased Control & Efficiency). В случая на снега е на Sport. Ако имаше някакъв проблем със сцеплението ICE, можеше да свърши работа, защото омекотява подаването на газ с цел по-ниска икономия на гориво. До 5000 об./мин клапата на ауспуха е затворена в режим ICE.

Спирачната система от Brembo е чудесна. 6-бутални апарати, 380 x 34 мм отпред. Същата система се използва и на версията S Q4. Стоманените дискове ползват технология от Maserati с повърхност от алуминий за минимално тегло и по-ефективно спиране.

От 2018 в Quattroporte се предлага електрическо серво. Maserati предлага опцията за пръв път в историята си вече и в другите два основни модела – Ghibli и Levante. Усещането е приятно, няма чувство за намеса на електрониката и изкуствен интелект спрямо хидравличното серво, което е чудесно. Цялата система е по-лека и по-опростена, което изисква и по-малко поддръжка. И естествено се настройва по-лесно.

Отвън също така се забелязват изцяло LED фаровете. В обновената гама те осигуряват 20% по-добра видимост от би-ксенона. Quattroporte GTS се предлага в двата основни варианта на модела – GranLusso и GranSport, в зависимост дали обичате по-елегантния или по-спортния стил.

Да обърнем сега малко внимание на салона. Той е кожен, дело на Ermenegildo Zegna. Сякаш гума е преминала през седалките и оставила своя отпечатък. Чудесен контраст на кафява кожа и тъмен текстил, уникално съчетание с дървени апликации Radica, логото с тризъбеца стои величествено на подлакътника. Не мога да се сетя скоро нещо друго да ми е правило толкова голямо впечатление. Може би защото задачата е поверена на дизайнерски бранд като Zegna, а не на технократи, които да работят с часове, за да постигнат по-добра анатомична форма на седалката. Честно казано, въобще не ми пука каква е формата на седалката и как ще стои гърбът ми на нея, ако изглежда така. Всъщност формата е на всичко отгоре и удобна. Единствено към централната лайстна на волана имам какво да кажа. На допир е малко странно, разбирам, че целта е била повече ексклузивност, но ми идва в повече. Отпред формата на волана е фантастична с алуминиевия елемент на третия лъч. Планките за механична смяна на предавките също са алуминиеви и са удобни за работа. Ако не искате този салон, в GranSport има по-спортни седалки и волан, а дървените апликации са с черен пиано лак.

Инфотейнмънт системата се управлява от 8,4-инчов сензорен дисплей. Веднага го свързах с Apple CarPlay, има, разбира се Android Auto мигриране. Навигацията води чудесно и бързо се ориентирам във функциите. Поради ниската температура навън има автоматично включване на подгряването на седалките и волана, което бързо се изключва, когато не го желаете.

Има USB входове отпред и отзад, поставки за напитки, интериорно амбиентно осветление, нещо немислимо в италианска кола допреди няколко години. Има дори жабка с функция Valet Mode, която се заключва, ако някой друг паркира колата ви в хотел или ресторант. Сега Maserati има всичко, което искате и очаквате от една луксозна кола, добавено към винаги фантастичен двигател и управление. И GTS остава кола, която купувате със сърцето си. И го оставяте вътре.

Текстът е публикуван в брой 15/2018 г. на списание „Икономист“, който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Коментари