Как да се възползваме от данните в бизнеса

Събирането и обработването на ключова информация може да бъде огромно предимство за всяка компания
Shutterstock

Преди известно време, когато компаниите откриха социалните мрежи, всеки предприемач беше обсебен от създаването на Facebook страница и Twitter акаунт за бизнеса си. Това, което повечето не разбират, е, че не е достатъчно просто да имате регистрация в социалните медии. За да се постигнат действителни резултати, е нужно медийните канали да се захранват с ценно и ангажиращо съдържание.

Сега се повтаря същата тенденция, само че с данните. Ако просто събирате данни само защото смятате, че трябва, може да забравите за ползата от тях. Но ако можете правилно да анализирате и приложите извлеченото, можете бързо да подобрите бизнеса си и да достигнете до невероятни резултати. Всъщност данните са ключови за управлението на всяка фирма. Те могат да се ползват за всякакви решения – кого да уволните или повишите, къде да рекламирате, как да орежете разходите и т.н. Ето четири съвета, които ще са ви от полза.

Събирайте данни, които ще решат основни проблеми
Преди да започнете да събирате данни, говорете с екипа си и разберете основните им предизвикателства на работното място. По този начин можете да решите заедно какъв тип данни могат да помогнат. Това ще даде и основата на изграждане на фирмена култура, основаваща се на данни. Например вашият маркетингов екип може да работи с широк кръг партньори, но да е трудно да се прецени ефективността на всеки отделен контрагент. Това, от което се нуждаете, са данни, които да помогнат след това да се проследи и оцени от кой вашата организация има най-голяма полза.

Определете най-важния показател
Вместо да измервате твърде много неща, съсредоточете се върху най-важния си показател. Без този уникален фокус лесно може да се изгуби от поглед голямата картина. Първо трябва да дефинирате основната си цел (тя може да е увеличаване на приходите, навлизане на нов пазар, увеличаване на разпознаваемостта на марката или нещо друго). След това сред многото показатели, които можете да измерите, изберете един, който ще генерира най-много резултати за специфичната цел. Например най-важната ви цел е бизнесът с клиенти. Тогава обратната връзка от потребителите ще бъде най-важният показател.

Въведете ключови показатели за ефективност
Създаването и проследяването на правилните ключови показатели за ефективност ще помогне на служителите да подобрят представянето си, а на вас да оценявате обективно усилията им. Това ще ви позволи да разберете как се справя екипът. Ако ключовият показател за продажбите е 10, а някой служител прави по 20 продажби на ден, имате ясен победител.

Изградете фирмена култура, основаваща се на данни
Фирмената култура, основаваща се на събрана и анализирана информация, означава решенията да се вземат въз основа на данните, а не на корпоративната йерархия. Това ви помага да игнорирате индивидуалните особености на характерите на различните служители. Как функционира? Когато някой споделя идея или има предложение, уверете се, че разполага с данни, които да го подкрепят. Например искате да смените маркетинговия подход. Шефът на маркетинга предпочита вариант А, но новият стажант предпочита вариант Б и има данни, които показват, че той е по-удачен. Трябва да се насочите към втората опция, без да губите време в дискусии.

И накрая, помнете: да имате достъп само до необработени данни е като да умирате от жажда насред океана. Но ако разполагате с нужните инструменти за обработката им, вашата компания ще се сдобие с мощно предимство.

Текстът е публикуван в брой 3/2018 г. на списание „Икономист“, който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Коментари