Грантове за иновативните

294 училища работят по проекти и прилагат нови методи на преподаване

Грантове  за иновативните
Визия: Новите методи на обучение бяха обсъдени на конференция „Образование за бъдеще“ в НДК. Съоснователят на "Телерик" Светозар Георгиев смята, че трябва да се инвестира в таланти
Как да задържат кадрите в образованието, да не отпадат ученици и децата да имат умения за професиите на бъдещето? На този въпрос Министерството на образованието и науката (МОН) твърди, че има отговор – с насърчаване на директорите да въвеждат иновации в училищата. Училищата у нас са 2400, а иновативните към момента са 294. Те са включени в специален списък на министерството и предлагат педагогически или технологични новости. Идеята е да бъдат насърчени всички директори да проявяват креативност и да въвеждат иновации в училищата си.

Анализът на образователното министерство сочи, че в иновативните учебни заведения текучество на кадри почти няма, както и отпаднали деца. „От догодина МОН ще отпусне грантове за иновативните училища, защото резултатите са добри“, коментира пред „Икономист“ Деница Сачева, зам.-министър на образованието. Тя добави, че МОН изготвя каталог на иновациите, които са общо 25, и той ще бъде представен на образователен форум в столицата идния месец.

Сред отличниците във въвеждането на иновации е Професионалната гимназия по компютърно програмиране в Бургас. Тя разполага с промишлени тренировъчни роботи, както и с хуманоиден робот, който говори на 15 различни езика. Хуманоидът е свързан с различни облачни услуги, бази от данни и обекти с Bluetooth, Ethernet и Wi-Fi, чрез които може да предостави информация в реално време. Училището работи и с Dobot Robot – най-добрата технология за обучение на гимназисти в света за 2018 г. Тя предлага дигитални учебници и дигитална платформа, разработена от най-добрите технологични компании в света - Microsoft и Google, съчетана с безопасна виртуална среда за обучение на всеки ученик с индивидуален достъп до него.

Като добър пример от МОН сочат и ОУ "Св. Кирил и Методий" в Челопеч, което разполага със собствен 3D принтер. Учениците „учат чрез правене” как да използват информационно-комуникационните технологии. „Децата участват в социални проекти като изработване на протези за възрастни хора“, коментира Деница Сачева. В портфолиото на иновациите е и училището в село Сейдол, Разградско, което разполага с ковачница, в която учи децата на стари занаяти, както и със собствен зоопарк, в който има 60 вида животни.

От МОН отчитат, че иновативните училища създават практически ползи и за децата, които искат да са предприемачи. Над 370 са виртуалните фирми на ученици, които те регистрират във виртуален търговски регистър и се учат как да извършват дейност с тях.

„С този каталог и промотирането на иновативните училища искаме да покажем, че креативното мислене се насърчава в училищата“, казва Сачева.

В момента иновативните училища са в 103 населени места и оборудването в тях е закупено или чрез публично-частни партньорства, или по програми на МОН. Кандидатстването по тях става чрез представяне на проекти в министерството, които са насочени към разработване и въвеждане на иновативни елементи по отношение на организацията или съдържанието на обучението, организиране по нов или усъвършенстван начин на управлението, обучението и образователната среда, използване на нови методи на преподаване, както и разработване по нов начин на учебно съдържание, учебни програми и учебни планове, посочват от правителствената пресслужба.

Иновативните процеси са с продължителност до 4 години и обхващат всички или част от участниците в образователния процес в училището, като за всяка учебна година конкретно са описани етапите на напредъка и резултатите, които подлежат на мониторинг. „Иновативните училища са пътят образованието да бъде направено по-различно и атрактивно за учениците“, заяви образователният министър Красимир Вълчев. И обеща да продължи дигитализирането и електронизирането на образованието, както и да има обучения за учители, които ще им позволят сами да създават електронно съдържание.

Текстът е публикуван в брой 48 /2018 г. на списание "Икономист" от 30 ноември, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit