Вила край морето – магнит за емигрантите ни

Повече от половината ваканционни имоти се купуват от българи, живеещи в чужбина
Shutterstock
МОДА: Все повече българи имигранти купуват своя втори дом и имот, който да отдават под наем с цел печалба край морето

Над 50% от купувачите на имоти по нашето Черноморие и в планинските курорти вече са българи, живеещи в чужбина и инвестиращи средствата си във ваканционни имоти. Това сочат наблюденията на брокерите по отношение на луксозния сегмент от сектора. Изводите на експертите са, че през миналата година българите зад граница са проучвали пазара и през тази интересът им ще се материализира в сделки. Расте броят и на българските бизнесмени, които имат втори дом в затворени комплекси и изпращат съпругите си и децата си цяло лято край брега на морето – от началото на май до средата или края на септември.

Отливът на руснаците, които традиционно доминираха на този пазар, също се оказва чувствителен, обяснява Добромир Ганев от Сдружение “Недвижими имоти”. Причините за това са обективни – тежкото състояние на тяхната икономика, намалението на доходите им и инфлацията. Любопитна подробност е, че за сметка на това расте интересът от французи, германци, а също и от белгийци. Предпочитанията им са за покупка на ваканционен имот в района на Бургас и Слънчев бряг. Там цените варират в широки граници между 500 и 2000 евро за квадратен метър. Варна, Балчик и Каварна се оказват особено предпочитани от немски пенсионери.

Луксът в София
В столицата най-висок остава интересът към горния сегмент от пазара в центъра, Докторската градина, Витошка яка, южната част на града и елитните квартали. Най-често покупките се правят от заможни семейства, които търсят лукс и спокойствие, коментира пред “Икономист” Весела Илиева, управляващ партньор в Unique Estates. Тя уточни, че в най-високия ценови сегмент – над 800 000 евро, нарастващ интерес продължава да има към еднофамилни къщи и резиденции. Хората, търсещи апартаменти с инвестиционна цел, се ориентират към имоти в порядъка 300 000 – 350 000 евро, които лесно се реализират на наемния пазар. Често това са чужденци, които имат опит с прилагането на този модел, и се насочват към централни райони в големите градове. Прогнозираната доходност при такъв тип инвестиции е 5 – 6%, добави Весела Илиева.

Очакван е и профилът на купувача – той идва от бързорастящите индустрии като технологиите и финансите. “В тези сфери вече не са рядкост хората, които правят първия си милион още на 30+ години и се вливат сред потребителите на висок клас стоки и услуги. Ако предната генерация богати хора държаха на класически къщи с библиотека, кабинет, голям хол и трапезария, сега изискванията са различни. Новите купувачи искат модерно жилище – лофт, пентхаус с голяма тераса за партита или къща с модерна архитектура, асансьор, фитнес, вътрешен басейн“, каза още Илиева.

Младите и богати купувачи се отличават и по друго – държат на смарттехнологиите, които им позволяват да управляват дома си от разстояние и с един клик да включат отоплението, осветлението или охранителната система (повече на стр. 39). Те водят динамичен начин на живот и искат домът им да съответства на него, обясни Весела Илиева.

Приложението подготви Драгомир Николов, с участието на Емил Петров и Стефан Антонов

Текстът е публикуван в брой 19/2018 г. на списание „Икономист“, който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.